Hlavní navigace

Zima: Se StartupYardem nejsme spokojeni, začneme si to dělat sami

23. 10. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Seznam poodhalil svou novou startupovou strategii. Už se v ní příliš nepočítá se StartupYardem.

Speciální jednotka vedená Michalem Feixem dostala v Seznamu další úkol. Portál totiž rozjede vlastní program pro startupy. „Chceme si hledat projekty, které se hodí k našim službám a můžeme je hned propojit s naším systémem,“ oznámil šéf Seznamu Pavel Zima na dnešní konferenci Czech Internet Forum

Plán je jednoduchý. „Nejde o žádný pravidelný program, budeme si vybírat služby cílené na Česko i na globál,“ vysvětlil Zima s tím, že ti, kteří projdou do finální fáze, budou moci využít kanceláře na pražském Zličíně a dostanou kromě partnerství se Seznamem i jistotu, že jejich služby se opravdu dostanou do komerční praxe. „Finanční investice budeme řešit individuálně,“ dodává s tím, že s výběrem se začne ještě do konce roku. 

Seznam je tak první z tuzemských firem, která zřejmě upustí od finanční podpory startupového akcelerátoru a rozjede si to radši po svém. „S posledním kolem StartupYardu jsme nebyli příliš spokojeni a radši si to budeme dělat po svém. Nevylučuji ale nějakou další formu spolupráce s týmem kolem Ondřeje Bartoše,“ vysvětluje Zima s tím, že nejreálnější je nějaká forma technologické spolupráce. 

Mluvíme o tom spolu. Je to jiný model, podobný Yandex Labs nebo v Čechách líheň Et netery. Investovat do akcelerátoru je v první řadě o podpoře vzniku nových firem a rozumné návratnosti, ve druhém sledu o konkrétních firmách. Letos 3 ze 7 firem zapadají do zaměření Seznamu a dál spolu pracují. Obdobně to Evropě dělá Barclays nebo Mastercard. Labs jsou o konkrétních problémech hostitelské firmy a teamech, které je řeší. Oba dva modely fungují, dál se bavíme, jak s tím můžeme pomoci,“ tvrdí Nikola Rafaj ze StartupYardu.

StartupYard ale získává peníze i jinak. V rámci programu EU může pět vybraných středo- a východoevropských akcelerátorů využít dohromady pět milionů eur.  To pro StartupYard znamená větší balík, který může rozdělovat mezi své startupy. Nově totiž budou moci přisypat k současným deseti tisícům eur, které v Praze dostávají přijaté projekty, dalších třicet tisíc. "Původní částku už však nebudeme poskytovat plošně, ale jen nejúspěšnějším projektům,“ tvrdí Nikola Rafaj ze StartupYardu. 

MMF24

Zima nový systém označuje jako model „řízených startupů“ a chce startupy v podstatě produkovat. Fungovat by to mělo tak, že lidé ze Seznamu povedou startup k tomu, aby se zaměřoval na služby, které jsou pro portál použitelné a potřebné. Druhý scénář by měl běžet tak, že portál vypíše téma, které potřebuje vyřešit a najde si pro něj tým. Důvod je jasný. Současnou úrovní startupů totiž není úplně nadšený. „Buď chtějí vytvořit nový Facebook, nebo se zaměřují na hlouposti,“ tvrdí. 

Seznam na jaře mírně změnil strukturu a vytvořil silný tým pro nové projekty, které vede Michal Feix. Ten už po půl roce oznámil první výsledky jejich snažení. Seznam koupil více než padesátiprocentní podíl v Kupi.cz a investicí si pojistil i dodavatele mapových podkladů, brněnský Topgis

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Po klasickém desetiletém novinářském kolečku (on-line, papír, televize) se vrátil zase na web a je mu dobře. Více na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).