Hlavní navigace

České sázkové kanceláře a svět internetového sázení

19. 1. 2009
Doba čtení: 12 minut

Sdílet

 Autor: 21971
Datum 5. ledna 2009 bylo přelomem v dějinách českého kurzového sázení. Internetové sázky byly povoleny novelou loterijního zákona a jako zázrakem byly ihned na to spuštěny internetové aplikace českých sázkových kanceláří. Jaký je svět českého internetového sázení ve srovnání s tím "tam venku"?

Internetové sázky byly povoleny novelou loterijního zákona, č. 202/1999 Sb., tak jak o tom psal Jiří Peterka.

Z pohledu celosvětového sázkového trhu se novelou loterijního zákona nic nezměnilo – na Internet vstoupilo pět nových a nezkušených sázkových kanceláří. Pro běžného, rekreačního sázkaře z Česka se ovšem změnilo mnohé, byť jde pouze o psychologický aspekt: najednou je se sázením v Česku vše v pořádku. Jaký bude další vývoj internetového sázení a pozice tuzemských sázkových kanceláří vůči těm venkovním, nezřídka českojazyčným?

Pokud se chcete nejdříve dozvědět o tom, jak kurzové sázení probíhá, na konci článku jsme pro vás připravili malého průvodce.

Když byla na podzim roku schválena úprava uvedeného zákona, mnozí sázkaři se domnívali, že jde o vtip. Evergreenem dosavadních sázkařských diskusí byly neskutečné nápady ministerstva financí a jeho představitele Petra Vrzáně, který s vážnou tváří před dvěma lety prohlašoval, kterak bude certifikovat počítače, na nichž bude následně povoleno internetové sázení; či kterak donutí poskytovatele internetového připojení k blokaci IP adres sázkových kanceláří z celého světa (Internetové sázky: legální forma v nedohlednu). Je tedy pochopitelné, že změně postoje ministerstva financí zpočátku důvěřoval málokdo. Ale sázení skutečně povoleno bylo.

Terminologie

linesmaker
Člověk, který má na starosti výpis kurzů a jejich pohyby.

bookmaker
Člověk nebo instituce, jež přijímá sázky a vyplácí výhry. Může to tedy být celá sázková kancelář, ale někdy, obzvlášť v Evropě, tak bývá označován i linesmaker. Linesmaker je ovšem užší pojem, patrně vycházející z historie, kdy každý bookmaker byl sám sobě linesmakerem.

rollover
Po vložení peněz na sázkařský účet dávají sázkové kanceláře bonusy. Rollover je číslo, jež označuje, kolikrát je nutno vsadit bonus (popřípadě vklad plus bonus), než může hráč své peníze vybrat. Je-li například rollover na vklad+bonus 3 a bonus je 10 %, tak po vkladu 500 obdrží hráč bonus 50. Musí prosázet (500+50) x 3 = 1650, než bude moci ze sázkařského konta vybírat.

bonushunting
Činnost, kdy se sázkař nesnaží získat peníze primárně sázením na výsledky, ale vybrat bonus. Typicky je to nynější chování sázkařů u Sazky. Sázkové kanceláře často označují takové chování jako bonus abusing. Mívají celá oddělení proti bonushunterům a snaží se jich obvykle zbavit. Slušné sázkové kanceláře pouze přestanou nabízet bonusy, sníží sázkové limity či vyplatí sázkaře a zavřou mu účet, zlodějské sázkové kanceláře sázkařovy peníze ukradnou. Tento případ je naprosto ojedinělý, neboť taková sázková kancelář má pošramocenou reputaci. Z v Česku populárních sázkových kanceláří měl takové problémy například Sportingbet.

lineservisy
Specializované internetové stránky, které zdarma či za úplatu nabízejí srovnání kurzů, takže si sázkař může rychle vybrat nejvyšší kurz pro svoji sázku. Představitelé jsou například Sbrlines, Betbrain, Tipex nebo DonBest.

Mohou pro to existovat pouze dva důvody. Buď se někomu na ministerstvu rozsvítilo v hlavě (což nikdy nelze zcela vyloučit) a došlo mu, že represe proti silám trhu nikam nevede. Druhou možností, o níž se spekuluje, je, že sázkové kanceláře mají na ministerstvu financí natolik velký vliv, že přesvědčily ministerstvo ke změně postoje k internetovému sázení, jež se stal pro sázkové kanceláře nevýhodným. Mediální masáž sázkových kanceláří, která má za úkol vzbudit v sázkařích pocit, že svými sázkami na zahraničních serverech konají něco nelegálního, popřípadě, že jejich vklady jsou na zahraničních sázkových kancelářích v ohrožení, nezabírá. Lidé zkrátka navzdory planým výhrůžkám přecházejí na Internet a sázkové kanceláře přicházejí o tržby. Jinými slovy: kalkulace nákladů a výnosů sázkových kanceláří dosáhla bodu vyrovnání a bylo potřeba urychleně spustit internetové sázky.

Již před lety na konferenci o sázení na Internetu, jež byla pořádána Tuesday.cz, zástupci tuzemských sázkových kanceláří mimo oficiální diskusi tvrdili, že internetové sázení je připraveno ke spuštění. Pokud za přípravu bereme zakoupení software pro sázení, tak měli patrně pravdu. K provozování úspěšné sázkové kanceláře je však potřeba mnohem více, je potřeba know-how. Dokonce i ředitel sázkové kanceláře Tipsport se nyní vyjádřil, že na Internetu teprve „sbírají zkušenosti“. Nakolik bude sbírání zkušeností pro sázkovky bolestné, ukáže čas, ale již nyní se dá vypíchnout několik problematických bo­dů.

Hráčské benefity

Při výčtu rizikových oblastí pro české sázkové kanceláře nelze začít u ničeho jiného, než je problematika bonusů a tzv. bonushunting. Nejlákavější bonusová promo akce Sazky původně nabídla 10 000 Kč zcela zdarma (zkušení internetoví sázkaři si o bonusu původně dokonce mysleli, že se jedná o hloupý vtip), později Sazka nabídla bonus 2000 % ke vkladu 100 Kč, který mohl být vylepšen ještě bonusem doporučení přítele. Momentálně Sazka stále nabízí bonus 100 % k vkladu 2000 Kč s minimálními podmínkami pro výběr (tzv. rollover) a jiné české sázkové kanceláře také nabízejí až příliš pěkné bonusy. Sazka nyní o víkendu podmínky změnila a přidala povinnost bonus prosázet do konce ledna a další pojistky.

České sázkové kanceláře se nepoučily z toho, co se v časech internetového pravěku dělo: tehdy lovci bonusů s minimálním úsilím zruinovali mnoho sázkovek a kasin, které tak zaplatily za příliš pěkné bonusy či kurzy. Od těch dob jsou standardem bonusů k vkladu mnohá omezení jako několikanásobný rollover, nutnost držet vklad po určitou dobu na sázkovém účtu, či minimální kurz, na nějž je sázku třeba vsadit. Tato omezení lovci bonusů samozřejmě umí obejít sofistikovanějšími metodami a proto je neodmyslitelnou součástí profilace hráčů, kontrola IP adres a bonusů a v neposlední řadě konečné slovo managementu při udělení nebo neudělení bonusu.

Je samozřejmě otázkou, jaký bonus zvolit, příliš malý nikoho ve velké konkurenci nenaláká, avšak příliš velký stojí sázkovou kancelář příliš velké peníze. Sazka patrně stále věří, že její marketingová kampaň byla geniální. Kvůli možnosti křížového financování a velkému rozpočtu na marketing ji možná prozatím trh nepotrestá, ale vybudování kvalitního sázkařského základu je záležitost dlouhodobá a obtížná. Stará babička, kterou dovlekl vnuk na terminál sazky, aby mohl následně zdarma prohýřit víkend, opravdu není tím klientem, po kterém by se sázkové kanceláře měly shánět. Pokud to dělají a ještě si gratulují, je to chyba.

Kvalita práce linesmakerů

Další velkou slabinou českých sázkových kanceláří je práce s kurzy. Generální ředitel Sazky Aleš Hušák se před časem na výše uvedené konferenci chlubil, že má nejlepší bookmakery a ti mají přístup k nejlepším informacím. Šéf Tipsportu se dnes chlubí skvělými bookmakery, „co neopisují kurzy“. První tvrzení není pravda a druhé tvrzení je děsivé. Sazka má každý den v nabídce dost kurzů zcela mimo tržní hodnoty, takže buď ty nejlepší informace nejsou až tak dobré, anebo s nimi někdo neumí pracovat. Jiné české sázkové kanceláře na tom nejsou lépe. Je pravděpodobné, že neutěšený stav je právě důsledkem jakési hrdosti na autorské kurzy. Ano, je pravda že sázkové příležitosti kupř. na NBA lze najít vypsané patrně jako první na světě v českých sázkových kancelářích, a to dlouho před tím, než je vypíší kasina v Las Vegas. Kurzy jsou však vypsány často úplně špatně, tj. tak, že nabízený kurz neodráží skutečné pravděpodobnosti neboli tržní kurzy. V případě NBA k tomu dochází především proto, že často nejsou známé ani soupisky, jež jsou ohlašovány až v den zápasu. Na takových zápasech sázkové kanceláře pochopitelně tratí. Krom pár zapomenutých lákavých kurzů je jejich zbytek v nabídce naprosto nezajímavý a u konkurence lze najít lepší.

Tristní je i práce českých sázkových kanceláří s kurzy po výpisu. Obecně existují dva druhy pohybu kurzů.

První je charakteristický pro profesionální sázkové kanceláře, kterých je menšina. Potřebují ke svému fungování extrémní likviditu, dá se říci, že nabídky profesionální sázkové kanceláře jsou trhem: zde se tvoří kurzy na základě nabídky a poptávky. Kurzy po setinách mění podle toho, na kterou stranu sází velcí, zpravidla profesionální, sázkaři. Typickou profesionální sázkovou kanceláří je Pinnaclesports.

Druhým typem pohybu kurzu je tak zvaný pohyb on air. Buď spočívá v tom, že sázková kancelář dostane informaci před profesionálními sázkaři a stihne změnit kurz; anebo častěji jde pouze o kopírování kurzu z trhu, resp. profesionálních sázkovek.

Jelikož psychologie českých sázkových kanceláří a jejich obdiv k autorským kurzům již byl popsán, tak je zřetelná i past, v níž se nachází. Na to, aby byly profesionální, nemají likviditu. Ve světovém měřítku jsou trpaslíci – rekordní předem schválená vsazená částka v ČR má být údajně 1,1 milionu korun, což je na světovém trhu pakatel. V tom aby byly profesionální, jim brání též nedostatek zkušeností s náběrem velkých sázek: V minulosti byla každá větší sázka patrně právem považována za chapadlo korupční mafie, proto reflexivní reakce sázkových kanceláří na velký vklad je stažení zápasu z nabídky, nikoliv drastický posun kurzu. Konečně profesionální sázkové kanceláře operují na té nejlepší kurzové hladině, kdy si strhávají z vkladů pouze nejmenší částku. Toho může být dosaženo pouze v zemích s minimálními daňovými odvody.

České sázkové kanceláře by se tedy měly profilovat jako rekreační a kopírovat trh. V tom jim ovšem brání lpění na vlastní neomylnosti. Od větší pohromy byly dosud uchráněny jen díky transakčním nákladům: ti největší sázkaři prostě nemají čas a nervy se statisíci v kapse a v potu tváře obíhat sázkové kanceláře a při tom uplácet obsluhu. Se vstupem na Internet se ovšem situace mění a každý špatně vypsaný kurz může být draze zaplacen. Zároveň zbytek nezajímavých kurzů mnoho sázkařů nenaláká. Existuje mnoho stránek zdarma porovnávajících kurzy. Poté, co budou tyto tzv. lineservisy objeveny sázkařskou veřejností, tak je možné, že lidé přestanou na nevýhodné kurzy sázet. Prosté srovnání kurzů kupř. s uvedenou sázkovou kanceláří Pinnaclesports dopadá pro české sázkové kanceláře bídně.

Marketing

Jsou i další oblasti, kde Sazka a spol. mohou narazit. Jde kupříkladu o reklamní kampaně. Celý gambling je postaven na affiliate marketingu, kde se internetová kasina a sázkovky se svým reklamním partnerem dělí o zisk. Jak je možno si povšimnout, české sázkovky vsadily na drahé a velké reklamní kampaně. Ty se mimo ČR evolučně ukázaly jako neefektivní, a proto trh přechází na affiliate systémy, které přenechávají iniciativu na médiu, kde je reklama umístěna. Příjmy z gamblingu na Internetu nejsou enormní, jde o rychloobrátkové zboží s extrémně malou marží na konkurenčním trhu, který žádá kvalitu – co nejvyšší kurzy a co nejvyšší bonusy na hraně rentabilnosti. Na obří kampaně zbývá velmi málo prostředků. Příliš velké náklady na marketing mohou sázkové kanceláře poškodit, neboť jejich efektivita je na otevřeném trhu mnohem nižší, než v oligopolním prostředí, ve kterém se dosud český sázkový trh pohyboval.

Software

Kasino Sazky, které zatím není spuštěno (za peníze si v tomto kasinu od firmy ecommerce.cz můžete zahrát na Slovensku v eTip.sk), je něco jako parodie na internetové kasino se čtyřmi základními hrami. Je těžké si představit jak hodlá Sazka s tímto kasinem vstupit na Internet a uspět na něm mezi konkurenčními softwary od firem Microgaming, Playtech, Bossmedia či NetEnt (MF se prozatím vyjádřilo proti vstupu kasin na Internet, ale jak vidíme, prohlášení MF se mohou měnit ze dne na den a Sazka jistě ví, proč kasino připravuje). Kasina Microgaming kupříkladu nabízejí hodně přes 100 kasinových her, jsou propojeny s jinými kasiny (kvůli progresivním jackpotům) a mají mnohem zábavnější grafiku. Pronájem software je navíc jistě mnohem levnější než vývoj vlastní kasinové aplikace.

Navíc je tu problematika bezpečnosti – nevyzkoušené a pro malé společnosti (jimiž české sázkovky jsou) vytvořené aplikace mohou trpět neodladěností či bezpečnostními problémy, ty ostatně potrápily už i Sazku, kdy snadnou změnou v URL šlo procházet jména jejích zákazníků. Sazka vsadila na díru v e-sázení

Přístup k zákazníkovi

Konečně zásadním faktorem pro fungování internetové sázkové kanceláře je schopný zákaznický servis. Na dotaz k zákaznickému servisu Synottipu ohledně maximální sázky lze obdržet odpověď „to já nevím“. Tatáž sázková kancelář odmítla opakovaně řešit problém s pozměněným kurzem na tiketu po uzavření sázky, což je problém zásadní. Pro srovnání: karibská sázková kancelář BetCris byla stižena stejnou chybou software a problém ihned vyřešila, kurzy opravila ve prospěch sázkaře a omluvila se mu. Zákaznický servis v češtině by měl být hlavním odlišením tuzemských sázkovek, avšak budou muset zavést i vstřícný přístup k sázkařům, který je standardem v „rozmazleném“ anglosaském světě.

Vyhlídky českého internetového sázení

Reklamní kampaně, které v současnosti probíhají, nepochybně nalákají velké množství sázkařů na Internet a ti si zde zvyknou sázet. V delším časovém horizontu je ovšem pravděpodobné, že tito noví internetoví sázkaři objeví konkurenci, která bude mít lepší kurzy, bonusy a dost možná i služby a sázkaři se od tuzemských sázkovek začnou přesouvat jinam. Ostatně, český jazyk je na webu větších zahraničních sázkovek spíše standardem než výjimkou, mnozí ani nepostřehnou, že odešli k „zahraniční“ sázkovce.

Protekcionistické úvahy o opětovném zakázání hazardu nemají smysl. Nejsou tu účinné nástroje, jak gambling na Internetu omezit. Dokonce i v USA, kde nastoupila v roce 2007 tvrdá opatření proti internetovému hazardu, se sází dál. Lidé prostě sázet chtějí a budou vždy. Očekávat od nastupujících internetových generací, že budou sázet v kamenných pobočkách, je absurdní.

To, jak české sázkovky na Internetu obstojí, závisí na rychlosti, s jakou si uvědomí specifika prostředí internetových sázek. Bylo by na čase, aby si ona specifika uvědomilo i ministerstvo financí a politici, kteří musí vzít na vědomí daňovou zátěž odvětví, do něhož české sázkovky vstupují. Vysoké zdanění hazardu v realitě volného obchodu a konkurence již nemá opodstatnění a domácí bookmakery staví do pozice konkurenční nevýhody. Ukřivděné poznámky směrem k tzv. nelegální konkurenci nepomohly doteď a nepomohou ani v budoucnu. Svět se vyvíjí a je třeba se mu přizpůsobit.

Na závěr malý průvodce kurzovým sázením

Pro Evropu je typická sázka na výsledek utkání, neboli moneyline. Pro Asii a USA je typická sázka spread neboli asijský handicap, kdy se sází nikoliv na vítěze, ale na to, o kolik bodů favorit minimálně vyhraje, popřípadě o kolik maximálně může outsider prohrát. Sázka se pak zapisuje ve tvaru kupříkladu Cleveland –6.5. Pokud na ni hráč vsadí a chce vyhrát, musí Cleveland vyhrát alespoň o 7 bodů. Sázka na outsidera může být například San Marino +3.5. Pokud na ni sázkař vsadí, tak San Marino musí buď vyhrát, remizovat, nebo prohrát o 1–3 body. Třetí základní sázkou je tzv. totals, neboli sázka na počet bodů. Konkrétně se sází under/over neboli pod/nad, tedy sázející Under 5.5 si přeje, aby v zápase nepadlo více jak 5 gólů. Ačkoli spready i totals jsou populární v zámoří, tak si postupně nacházejí své místo i v Evropě. Na českých sázkových se nejedná o hlavní sázkovou příležitost, ale postupně jsou nabízeny čím dál více.

Speciální dlouhodobé sázky jsou tzv. futures, jde obvykle o sázky, kdo vyhraje ligu, nebo kolika vítězství tým za sezónu dosáhne.

BRAND24

Ostatní sázky jsou tzv. props. Jde o speciální sázky typu, že hráč skóruje určitý počet bodů, basketbalový team vstřelí určitý počet bodů, nebo že v fotbalovém zápase bude ne/udělena červená karta. Nejvíce props bývá vypisováno na finále amerického fotbalu NFL: odhadem přes tisíc. Nejpopulárnější sázkou z těchto props je, zda padne při úvodním losu panna nebo orel.

Jak probíhá sázení na Internetu

Po registraci je pochopitelně třeba vložit na konto peníze (u některých zámořských sázkových společností je možno dokonce sázet na dluh). V sázkové nabídce sázkař vybere sázkovou příležitost ohodnocenou kurzem. Existuje několik typů kurzů, nejpoužívanější jsou americké, decimální (evropské), zlomkové, asijské či procentuální. Sázkové kanceláře obvykle nabízejí možnost přepnutí do zobrazení kurzu dle sázkařovy preference. Evropský kurz znamená, že sázkař, pokud je jeho tip správný, vyhrává částku rovnající se násobku kurzu a vkladu. V této výhře je ovšem započítán vklad, jde tedy o hrubou výhru. Například sází-li sázkař 10 korun na kurz 2.5, je jeho hrubá výhra 10 korun x 2.5 = 25 korun. Čistá výhra neboli sázkařův zisk je pak 10 korun x 2.5 –10 korun = 15 korun.

Vyzkoušeli jste sázení po Internetu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je makroekonom. Živí se jako profesionální sázkař a poker backingem a je administrátorem fóra o sázení a sázkových kancelářích Sazkar.net. Psal blog o emigraci do Brazílie na brazlie.blogspot.com.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).