Hlavní navigace

Do sociálních sítí začínají téct peníze ve velkém

Jan Handl 10. 10. 2009

Online reklama v sociálních sítích má pro příští rok dobře našlápnuto. Stejně tak, jako stoupá čas trávený v sociálních sítích, budou stoupat i útraty inzerentů. Facebook se přitom dostal z červených čísel až nedávno.

Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

Server eMarketer uvádí, že v srpnu tohoto roku obstaraly ve Spojených státech amerických sociální sítě pěkných 17 % celkového času tráveného na Internetu. V srpnu loňského roku to bylo „jenom“ 6 %. Co se týče reklamních peněz, tak v srpnu roku 2008 zaznamenaly sociální sítě a blogovací systémy příjem 49 milionů dolarů, v letošním srpnu to bylo už 108 milionů dolarů.

Příliv peněz neroste tak masivně jako čas trávený nad sociálními sítěmi, ale i tak jde v době „krize“ o slušný skok. Těžko bychom našli rychleji rostoucí odvětví reklamy, než jsou sociální sítě. Samozřejmě je třeba podotknout, že sociální sítě to mají v době, kdy se nedaří televizní a tiskové reklamě, jednoduší.

V sociálních sítích nejvíce utrácejí firmy ze segmentů cestování, B2B a automotive, rozpočty za srpen meziročně vzrostly o více než 150 %. A to přesto, že celkové útraty za online reklamu v těchto segmentech poklesly. Pokud vše půjde tak jak doposud, podle serveru eMarketer by se mělo celkové číslo útrat za reklamu v sociálních sítích za letošní rok zastavit někde na hranici 1,2 miliardy dolarů. To je skoro stejně jako v roce 2008. Jestliže online reklama ve Spojených státech amerických letos v příjmech trochu tratí, sociální sítě si asi jako jediné drží pozice.

CIF16

Uživatelé sociálních sítí si pomalu musejí zvykat na bannery a další „výdobytky“ mediálního byznysu. Peníze do sociálních sítí tečou pomalu, ale jistě. Otázkou ale je, zda se uživatelé sítí, kteří do nich často unikají kvůli obsahu doporučenému přáteli, nezaleknou spousty reklam a komerce. Budou sociální sítě ještě tak zajímavé, když na nich bude postupem času převládat reklama a komerční obsah? Tolik zajímavé asi nebudou (všechno se okouká), ale to neznamená, že neporoste počet jejich uživatelů. Ovšem pokud se hovoří o tom, že nyní je reklama v sociálních sítích efektivní, pak by logicky její efektivita měla klesat. A bude tento pokles efektivity vyvážen nárůstem počtu uživatelů a tím i nových „duší“ k oslovení?

Zatím má ale tento segment pěkně našlápnuto. A to přesto, že sociální sítě mají obecně dost problémů s monetizací a zisky nejsou takové, jaké by mohly být. Facebook nedávno oznámil, že se dostal z červených čísel, tedy přesněji řečeno zisk vyrovnal náklady. To je také téma k zamyšlení, kde se v sociálních sítích ztrácejí ty stovky milionů dolarů za reklamu? To je třeba provoz Facebooku tak strašně nákladný, že doposud nevydělával? A není nakonec nárůst příjmů z reklamy v řádech desítek nebo dokonce stovek procent málo?

Našli jste v článku chybu?
Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

DigiZone.cz: Sony MP-CL1A: miniaturní projektor

Sony MP-CL1A: miniaturní projektor

Vitalia.cz: dTest odhalil ten nejlepší kečup

dTest odhalil ten nejlepší kečup

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Podnikatel.cz: Znáte už 5 novinek k #EET

Znáte už 5 novinek k #EET

DigiZone.cz: Digi2GO: výborný základ, ale...

Digi2GO: výborný základ, ale...

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

120na80.cz: Hrbatá prsa aneb mýty o implantátech

Hrbatá prsa aneb mýty o implantátech

DigiZone.cz: Nova opět stahuje „milionáře“

Nova opět stahuje „milionáře“

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Podnikatel.cz: Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Vitalia.cz: Když všichni seli řepku, on vsadil na dýně

Když všichni seli řepku, on vsadil na dýně

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny

DigiZone.cz: Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

120na80.cz: Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?