Hlavní navigace

Do sociálních sítí začínají téct peníze ve velkém

Jan Handl 10. 10. 2009

Online reklama v sociálních sítích má pro příští rok dobře našlápnuto. Stejně tak, jako stoupá čas trávený v sociálních sítích, budou stoupat i útraty inzerentů. Facebook se přitom dostal z červených čísel až nedávno.

Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

Server eMarketer uvádí, že v srpnu tohoto roku obstaraly ve Spojených státech amerických sociální sítě pěkných 17 % celkového času tráveného na Internetu. V srpnu loňského roku to bylo „jenom“ 6 %. Co se týče reklamních peněz, tak v srpnu roku 2008 zaznamenaly sociální sítě a blogovací systémy příjem 49 milionů dolarů, v letošním srpnu to bylo už 108 milionů dolarů.

Příliv peněz neroste tak masivně jako čas trávený nad sociálními sítěmi, ale i tak jde v době „krize“ o slušný skok. Těžko bychom našli rychleji rostoucí odvětví reklamy, než jsou sociální sítě. Samozřejmě je třeba podotknout, že sociální sítě to mají v době, kdy se nedaří televizní a tiskové reklamě, jednoduší.

V sociálních sítích nejvíce utrácejí firmy ze segmentů cestování, B2B a automotive, rozpočty za srpen meziročně vzrostly o více než 150 %. A to přesto, že celkové útraty za online reklamu v těchto segmentech poklesly. Pokud vše půjde tak jak doposud, podle serveru eMarketer by se mělo celkové číslo útrat za reklamu v sociálních sítích za letošní rok zastavit někde na hranici 1,2 miliardy dolarů. To je skoro stejně jako v roce 2008. Jestliže online reklama ve Spojených státech amerických letos v příjmech trochu tratí, sociální sítě si asi jako jediné drží pozice.

Uživatelé sociálních sítí si pomalu musejí zvykat na bannery a další „výdobytky“ mediálního byznysu. Peníze do sociálních sítí tečou pomalu, ale jistě. Otázkou ale je, zda se uživatelé sítí, kteří do nich často unikají kvůli obsahu doporučenému přáteli, nezaleknou spousty reklam a komerce. Budou sociální sítě ještě tak zajímavé, když na nich bude postupem času převládat reklama a komerční obsah? Tolik zajímavé asi nebudou (všechno se okouká), ale to neznamená, že neporoste počet jejich uživatelů. Ovšem pokud se hovoří o tom, že nyní je reklama v sociálních sítích efektivní, pak by logicky její efektivita měla klesat. A bude tento pokles efektivity vyvážen nárůstem počtu uživatelů a tím i nových „duší“ k oslovení?

Zatím má ale tento segment pěkně našlápnuto. A to přesto, že sociální sítě mají obecně dost problémů s monetizací a zisky nejsou takové, jaké by mohly být. Facebook nedávno oznámil, že se dostal z červených čísel, tedy přesněji řečeno zisk vyrovnal náklady. To je také téma k zamyšlení, kde se v sociálních sítích ztrácejí ty stovky milionů dolarů za reklamu? To je třeba provoz Facebooku tak strašně nákladný, že doposud nevydělával? A není nakonec nárůst příjmů z reklamy v řádech desítek nebo dokonce stovek procent málo?

Našli jste v článku chybu?

13. 10. 2009 0:27

Milos (neregistrovaný)
Docela vystizne - hlavne do "socialnich siti" uz tecou penize delsi dobu, jenze ze strany investoru :) I tady je podobnost s dotcom bublinou zjevna..a nic to nemeni na tom ze pri spravne nacasovanem exitu na tom zakladatele muzou slusne vydelat. Ale bublina urcite jednou praskne..

11. 10. 2009 18:42

Já jsem chtěl znát jenom názor toho, kdo si pod "sociální" síť představí, že tam jsou "sociálové" .. proto jsem zkusil "sociologii" ..
Vitalia.cz: Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Vitalia.cz: Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Podnikatel.cz: Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře