Do sociálních sítí začínají téct peníze ve velkém

Online reklama v sociálních sítích má pro příští rok dobře našlápnuto. Stejně tak, jako stoupá čas trávený v sociálních sítích, budou stoupat i útraty inzerentů. Facebook se přitom dostal z červených čísel až nedávno.

Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

Server eMarketer uvádí, že v srpnu tohoto roku obstaraly ve Spojených státech amerických sociální sítě pěkných 17 % celkového času tráveného na Internetu. V srpnu loňského roku to bylo „jenom“ 6 %. Co se týče reklamních peněz, tak v srpnu roku 2008 zaznamenaly sociální sítě a blogovací systémy příjem 49 milionů dolarů, v letošním srpnu to bylo už 108 milionů dolarů.

Příliv peněz neroste tak masivně jako čas trávený nad sociálními sítěmi, ale i tak jde v době „krize“ o slušný skok. Těžko bychom našli rychleji rostoucí odvětví reklamy, než jsou sociální sítě. Samozřejmě je třeba podotknout, že sociální sítě to mají v době, kdy se nedaří televizní a tiskové reklamě, jednoduší.

V sociálních sítích nejvíce utrácejí firmy ze segmentů cestování, B2B a automotive, rozpočty za srpen meziročně vzrostly o více než 150 %. A to přesto, že celkové útraty za online reklamu v těchto segmentech poklesly. Pokud vše půjde tak jak doposud, podle serveru eMarketer by se mělo celkové číslo útrat za reklamu v sociálních sítích za letošní rok zastavit někde na hranici 1,2 miliardy dolarů. To je skoro stejně jako v roce 2008. Jestliže online reklama ve Spojených státech amerických letos v příjmech trochu tratí, sociální sítě si asi jako jediné drží pozice.

CIF16

Uživatelé sociálních sítí si pomalu musejí zvykat na bannery a další „výdobytky“ mediálního byznysu. Peníze do sociálních sítí tečou pomalu, ale jistě. Otázkou ale je, zda se uživatelé sítí, kteří do nich často unikají kvůli obsahu doporučenému přáteli, nezaleknou spousty reklam a komerce. Budou sociální sítě ještě tak zajímavé, když na nich bude postupem času převládat reklama a komerční obsah? Tolik zajímavé asi nebudou (všechno se okouká), ale to neznamená, že neporoste počet jejich uživatelů. Ovšem pokud se hovoří o tom, že nyní je reklama v sociálních sítích efektivní, pak by logicky její efektivita měla klesat. A bude tento pokles efektivity vyvážen nárůstem počtu uživatelů a tím i nových „duší“ k oslovení?

Zatím má ale tento segment pěkně našlápnuto. A to přesto, že sociální sítě mají obecně dost problémů s monetizací a zisky nejsou takové, jaké by mohly být. Facebook nedávno oznámil, že se dostal z červených čísel, tedy přesněji řečeno zisk vyrovnal náklady. To je také téma k zamyšlení, kde se v sociálních sítích ztrácejí ty stovky milionů dolarů za reklamu? To je třeba provoz Facebooku tak strašně nákladný, že doposud nevydělával? A není nakonec nárůst příjmů z reklamy v řádech desítek nebo dokonce stovek procent málo?

14 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 13. 10. 2009 0:27

Školení e-mail marketingu – pokročilé techniky

  •  
    Jak připravit šablonu moderního e-mailu
  • Jak spustit automatizované kampaně
  • Jak dynamizovat běžnou rozesílku

Detailní informace o školení e-mail marketingu - pokročilé techniky »