Hlavní navigace

Google Chrome láká především uživatele Firefoxu 2

12. 11. 2008
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 29
Dva měsíce po uvedení prohlížeče Googlu můžeme nabídnout hodnocení nástupu nového hráče na trhu. Jeho nástup byl razantní, ale nikterak senzační. Nadále pokračuje propad Internet Exploreru a naopak růst Firefoxu. Svůj podíl za poslední měsíce zvýšila i Opera.

O vlastním prohlížeči Googlu se mluvilo již několik let. Diskuze na toto téma ukončil sám Google, který zahájil spolupráci s tvůrci prohlížeče Mozilla Firefox s tím, že se sám bude zaměřovat na tvorbu rozšíření pro prohlížeč společnosti Mozilla Corporation a částečně i o jeho propagaci. Letos v létě navíc bylo partnerství mezi Mozillou a Googlem prodlouženo minimálně na další tři roky. Dohoda je klíčová pro obě strany. Google je výchozím vyhledávačem v dlouhodobé tržní dvojce a není tajemstvím, že většina příjmů Mozilly pochází právě za vyhledávání od Googlu.

Google Chrome

Prohlížeč Google Chrome

V prvních zářijových dnech, tedy krátce po oznámení prodloužení zmíněné spolupráce, přišlo pro mnohé překvapení v podobě projektu Google Chrome. Internetový kolos Google vypustil do světa vlastní prohlížeč postavený na jádře WebKit a okamžitě se začaly množit dohady, co nový hráč na trhu se značkou a zázemím Googlu bude znamenat pro stávající rozložení sil a kterému ze současných prohlížečů bude přetahovat uživatele.

S odstupem několika týdnů už můžeme hodnotit na základě dat nashromážděných monitorovací službou Navrcholu.cz.

Google Chrome zaujal, boduje hlavně o víkendech

Nové projekty Googlu budí zájem a odborná média si nenechají ujít příležitost o nějaké novince „značky Google“ referovat. Prohlížeče jsou navíc v posledních letech od razantnějšího nástupu alternativních browserů velmi žhavé téma. Příchod Google Chrome byl navíc velmi překvapující, takže vehementní snahy o co možná nejatraktivnější zpravení čtenářů byly v úvodních hodinách po uvedení veřejné betaverze více než patrné.

Obrovská vlna publicity na světových i lokálních serverech se odrazila i v prvních měřeních podílu Google Chrome. Už 3. září mu Navrcholu.cz na monitorovaných českých webech naměřilo 0,64 % na trhu. Následující dva dny však podíl klesl na 0,58 %. Velmi pravděpodobně se tedy první den do statistik promítli uživatelé, kteří horkou novinku pouze zkoušeli.

Graf - Chrome
Vývoj podílu prohlížeče Google Chrome od 1. září do 31. října dle Navrcholu.cz

O nejbližším víkendu podíl zase mírně narostl. V sobotu 6. září na 0,69 % a v neděli na 0,66 %, ovšem s příchodem pracovních dnů opět klesl. Podobné výkyvy se de facto projevovaly po celé září i říjen. Víkendy má zkrátka Google Chrome lepší než pracovní dny, ale to není u alternativních prohlížečů zase tak neznámý jev.

Důvody jsou prosté. O sobotách a nedělích do statistik (tolik) nepromlouvají pracující uživatelé, kteří například nemohou na pracovním počítači změnit vzhledem k firemní IT politice preferovaný prohlížeč. Na domácím počítači ovšem používají jaký prohlížeč chtějí, takže pokud v sobotu nebo v neděli surfují na svém osobním počítači, ve statistikách je to znát. Volný čas o víkendu navíc řada uživatelů využívá k experimentování a vyzkoušení toho, k čemu se přes týden nedostane.

Patrné je to hlavně na vyšších víkendových podílech Google Chrome z prvních týdnů po jeho uvedení. Lze se důvodně domnívat, že to si uživatelé zkrátka našli čas vyzkoušet nový prohlížeč, o kterém v týdnu četli nebo slyšeli. Ale obecně platí, že o víkendu roste podíl alternativních prohlížečů a naopak podíl Internet Exploreru se propadá. Nejlépe to ilustruje následující graf, kde prudké pády podílu Internet Exploreru a neméně prudké vzestupy všech významnějších konkurenčních prohlížečů představují právě soboty a neděle.

Graf - prohlížeče
Vývoj podílu prohlížečů od 1. září do 31. října dle Navrcholu.cz

Google Chrome zatím jen okrajovým prohlížečem

Podle souhrnných čísel za říjen 2008 od Navrcholu.cz prohlížeč Googlu dosáhl na 0,55 % z celkového tržního koláče. Otázkou je, jestli je to hodně nebo málo. To už je věc interpretace a názoru. Na jednu stranu se během několika týdnů Google Chrome propracoval mezi naprostou špičku mezi prohlížeči a získal si mezi českými uživateli podíl, o kterém se tvůrcům jiných alternativních prohlížečů ani nesní.

Třeba na severoamerickém trhu dle statistik společnosti Net Applications okamžitě srovnal krok s prohlížečem Opera. V září jej dokonce přeskočil. Google Chrome ve svém premiérovém měsíci získal 0,78 % a Opera jen 0,69 %. V říjnu se sice Opera opět vrátila na své tradičnější čtvrté místo, ovšem s náskokem pouhé setiny procentního bodu na Google Chrome. Opera si v minulém měsíci ukousla z tržního koláče 0,75 % a prohlížeč Googlu 0,74 %.

Z tohoto pohledu lze nástup Google Chrome hodnotit jako raketový. Na druhou stranu zase ale mediální pozornost byla obrovská (i ze strany masověji orientovaných periodik) a Google má velmi silnou značku a svůj prohlížeč začal masivně inzerovat třeba i pomocí svého PPC systému Google AdSense. Lze tedy důvodně pochybovat či polemizovat, jestli současný podíl Google Chrome na českém (0,55 %) nebo severoamerickém (0,74 %) je skutečně tak velkým úspěchem.

Odkud Google Chrome bere uživatele?

Jak již bylo řečeno, od uvedení Google Chrome se spekuluje, na jakou cílovou skupinu se vlastně zaměřuje, respektive kterému ze starších konkurentů začne přetahovat uživatele. Google sám říká, že vyráží hlavně proti Internet Exploreru, ale z následující tabulky vyplývá, že spíše (byť nikterak zásadně) Google Chrome láká uživatele starších verzí Firefoxu.

Prohlížeče
3.9.2008 6.9.2008 15.9.2008 30.9.2008 1.10.2008 15.10.2008 31.10.2008
MSIE 7.0 30,78% 29,06% 31,37% 31,58% 31,50% 31,78% 31,52%
MSIE 6.0 25,75% 19,63% 25,15% 24,25% 24,26% 24,01% 23,20%
Firefox 3.0.x 18,45% 22,84% 21,02% 22,01% 22,03% 22,16% 22,86%
Firefox 2.0.x 11,83% 12,85% 9,66% 9,03% 8,99% 8,83% 8,66%
Opera 9.x 4,97% 6,38% 4,95% 4,97% 4,97% 5,06% 5,20%
Firefox 1.5.x 0,62% 0,64% 0,60% 0,61% 0,61% 0,60% 0,58%
Firefox 1.0.x 0,53% 0,54% 0,51% 0,51% 0,50% 0,48% 0,42%
Google Chrome 0.x" 0,64% 0,69% 0,50% 0,55% 0,54% 0,55% 0,53%

Pohyby v podílech prohlížečů za září a říjen dle Navrcholu.cz

Fakt, že Firefox 3 již nepodporuje starší verze systému Windows, na tom nehraje žádnou roli. Ty totiž Google Chrome nepodporuje také. Nelze s jistotou tvrdit, že příchod Google Chrome byl jediným důvodem odlivu uživatelů od prohlížeče Mozilla Firefox. Je také možné, že mezi těmito uživateli bylo největší procento těch, kteří již delší dobu o změně prohlížeče uvažovali, a příchod Google Chrome tak byl pro ně pouze jakýmsi spouštěcím momentem, komentuje výsledná data Daniel Gogela, vedoucí služby Navrcholu.cz.

Skutečností, která rovněž může hrát v tomto jevu roli, je složení uživatelů Firefoxu, kteří (nebo minimálně někteří z nich) bývají otevření různým alternativám. Ale uživatelé ze starších verzí Firefoxu přecházejí také na nejnovější Firefox 3, jehož podíl roste a růst díky uživatelům přecházejících ze starších verzí lze ještě očekávat, protože v prosinci končí oficiální podpora pro Firefox 2. Ten ještě v říjnu používalo 9,1 % českých uživatelů.

UX DAy - tip 2

Internet Explorer padá k padesátiprocentní hranici

Za poslední měsíce pokračuje dlouhodobý trend, který můžeme pozorovat již čtyři roky od uvedení první finální verze prohlížeče Mozilla Firefox. Dominantní Internet Explorer sice stále zůstává tržní jedničkou, ale zcela vážně už se můžeme ptát, jak dlouho to ještě vydrží. Letos říjnu jej dle Navrcholu.cz používalo 53,77 % uživatelů. Ještě loni v listopadu však jeho podíl činil 62,57 %, takže za necelý rok prohlížeč Microsoftu ztratil 8,8 procentní­ho bodu.

Graf - prohlížeče

Alternativní prohlížeče naopak posilují. Firefox v říjnu obsadil 33,6 % na trhu a za posledních jedenáct měsíců se mu tak povedlo získat k dobru více než 4,5 procentního bodu a zmenšuje svou ztrátu na stále první Internet Explorer. Dobře si vede i Opera, kterou v říjnu používalo 5,38 % uživatelů oproti 4,95 % v listopadu minulého roku. Skok není sice tak velký jako ten mezi listopady 2006 a 2007, kdy si k dobru připsala dva procentní body, ale růst každopádně pokračuje. Uvidíme, jestli s odstupem několika měsíců či let budeme moci říci to samé o Google Chrome.

Používáte na domácím počítači jiný prohlížeč, než v práci?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je nezávislý novinář a publicista věnující se informatice, elektronice a telekomunikacím. V těchto oborech i podniká. Se serverem Lupa.cz spolupracuje již řadu let jako externí redaktor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).