Hlavní navigace

Google manipuloval s daty, tvrdí agentury o studii k YouTube v ČR

Jan Beránek

TNS Aisa i peoplemetrová ATO reagují na včerejší zprávu, ve které Google srovnával sledovanost Youtube a klasických televizí mezi mladými Čechy.

Hrušky s jablky. Google podle všeho ve včerejší zprávě o sledovanosti klasických televizí a YouTube nakombinoval data, která spolu nesouvisí, a zaštítil se výzkumem TNS Aisa. A to se agentuře nelíbí.

Zprávu jsme včera vydali také na Lupě. Z grafů nebylo nijak patrné, že se jedná o kombinaci dat z různých zdrojů, Google je prezentoval tak, jako by šlo o výstup z jedné studie. Na to, že vychází z více zdrojů, upozornil pouze v krátké větě na konci své zprávy. V textu jsme sice včera upozorňovali, že „nejde o tvrdá čísla, ale jen o průzkum“, že jde o manipulaci s daty jsme ovšem nepoznali a upozornila na to až TNS Aisa.

"Srovnání dat o sledovanosti televizí a Youtube použitá v tiskové zprávě od společnosti Google se nezakládají na výsledcích studie dodané společností TNS Aisa,“ tvrdí ve svém vyjádření

A není sama. Asociace televizních agentur (ATO) dokonce obvinila vyhledávač z manipulace s daty. "Je zcela nesmyslné srovnávat v jednom grafu čísla za online populaci a za TV populaci, jak Google činí u srovnání výkonu YouTube a TV stanic. Toto srovnání je pochopitelně výhodné pro YouTube,“ tvrdí hlavní statistik peoplemetrového projektu ATO Tomáš Hanzák.

START17

Způsob, kterým Google ke svým výsledkům došel, se nelíbí ani šéfovi TNS Aisa. "Z výzkumného hlediska není přípustné slučovat bez dalších metodických úprav data z rozdílných zdrojů a rozdílných výzkumů, které byly prováděny různými metodami a na různých vzorcích,“ dodává Bronislav Kvasnička. A aby toho nebylo málo, ATO navíc uvádí, že Google použil její peoplemetrová data bez jejího souhlasu.

Během pátečního podvečera se ke kauze vyjádřil už i Google. „Vnímáme, že tisková zpráva, ve které došlo primárně k aktualizaci loňských dat, vyvolala letos diskusi. V loňském roce byla podobná tisková zpráva přebrána celou řadou médií prakticky bez dalších reakcí. Potvrzuje to stoupající zájem o digitální média na českém trhu. Faktem zůstává, že na českém trhu neexistuje jednotný panel a čeští zákazníci tak nemají přístup k datům, která by objektivním způsobem reflektovala všechna média. Rádi se zapojíme do konstruktivní diskuse nad řešením této situace,“ tvrdí ředitelka pro agenturní sektor vyhledávače Vanda Wolfová

Našli jste v článku chybu?
26. 9. 2014 19:16
brk (neregistrovaný)

Já bych spíš řekl, že se nám ozvala potrefená husa. Ano, TV a YouTube jsou jiné věci a srovnání nemůže být zcela objektivní, ale ten odklon od TV zejména u mladších ročníků tady nekompromisně je. Ani nepamatuji, kdy se mě naposledy někdo zeptal, jestli jsem se díval včera na to či ono v TV, ale u toho YouTube to je docela běžné a to já už do skupiny mladších ročníků dávno nepatřím.

Než se nějaký film dostane do TV, tak zejména mladší ročníky ho už viděli z jiných zdrojů. Opravdu zajímavá vlastn…

29. 9. 2014 11:31
Fido (neregistrovaný)

"Nechápu proč to ještě výrobce RR nebo Bentley nenapadlo a místo toho tam vidím trapné reklamy na low endové věci..."

Protože na YT je na rozdíl od TV reklama cílená. To, co tam vidíte, odráží to, jak vás YT a jeho zadavatelé vidí. Dobré ráno.