Hlavní navigace

Google manipuloval s daty, tvrdí agentury o studii k YouTube v ČR

Jan Beránek 26. 9. 2014

TNS Aisa i peoplemetrová ATO reagují na včerejší zprávu, ve které Google srovnával sledovanost Youtube a klasických televizí mezi mladými Čechy.

Hrušky s jablky. Google podle všeho ve včerejší zprávě o sledovanosti klasických televizí a YouTube nakombinoval data, která spolu nesouvisí, a zaštítil se výzkumem TNS Aisa. A to se agentuře nelíbí.

Zprávu jsme včera vydali také na Lupě. Z grafů nebylo nijak patrné, že se jedná o kombinaci dat z různých zdrojů, Google je prezentoval tak, jako by šlo o výstup z jedné studie. Na to, že vychází z více zdrojů, upozornil pouze v krátké větě na konci své zprávy. V textu jsme sice včera upozorňovali, že „nejde o tvrdá čísla, ale jen o průzkum“, že jde o manipulaci s daty jsme ovšem nepoznali a upozornila na to až TNS Aisa.

"Srovnání dat o sledovanosti televizí a Youtube použitá v tiskové zprávě od společnosti Google se nezakládají na výsledcích studie dodané společností TNS Aisa,“ tvrdí ve svém vyjádření

A není sama. Asociace televizních agentur (ATO) dokonce obvinila vyhledávač z manipulace s daty. "Je zcela nesmyslné srovnávat v jednom grafu čísla za online populaci a za TV populaci, jak Google činí u srovnání výkonu YouTube a TV stanic. Toto srovnání je pochopitelně výhodné pro YouTube,“ tvrdí hlavní statistik peoplemetrového projektu ATO Tomáš Hanzák.

Způsob, kterým Google ke svým výsledkům došel, se nelíbí ani šéfovi TNS Aisa. "Z výzkumného hlediska není přípustné slučovat bez dalších metodických úprav data z rozdílných zdrojů a rozdílných výzkumů, které byly prováděny různými metodami a na různých vzorcích,“ dodává Bronislav Kvasnička. A aby toho nebylo málo, ATO navíc uvádí, že Google použil její peoplemetrová data bez jejího souhlasu.

Během pátečního podvečera se ke kauze vyjádřil už i Google. „Vnímáme, že tisková zpráva, ve které došlo primárně k aktualizaci loňských dat, vyvolala letos diskusi. V loňském roce byla podobná tisková zpráva přebrána celou řadou médií prakticky bez dalších reakcí. Potvrzuje to stoupající zájem o digitální média na českém trhu. Faktem zůstává, že na českém trhu neexistuje jednotný panel a čeští zákazníci tak nemají přístup k datům, která by objektivním způsobem reflektovala všechna média. Rádi se zapojíme do konstruktivní diskuse nad řešením této situace,“ tvrdí ředitelka pro agenturní sektor vyhledávače Vanda Wolfová

Našli jste v článku chybu?

26. 9. 2014 19:16

brk (neregistrovaný)

Já bych spíš řekl, že se nám ozvala potrefená husa. Ano, TV a YouTube jsou jiné věci a srovnání nemůže být zcela objektivní, ale ten odklon od TV zejména u mladších ročníků tady nekompromisně je. Ani nepamatuji, kdy se mě naposledy někdo zeptal, jestli jsem se díval včera na to či ono v TV, ale u toho YouTube to je docela běžné a to já už do skupiny mladších ročníků dávno nepatřím.

Než se nějaký film dostane do TV, tak zejména mladší ročníky ho už viděli z jiných zdrojů. Opravdu zajímavá vlastn…

29. 9. 2014 11:31

Fido (neregistrovaný)

"Nechápu proč to ještě výrobce RR nebo Bentley nenapadlo a místo toho tam vidím trapné reklamy na low endové věci..."

Protože na YT je na rozdíl od TV reklama cílená. To, co tam vidíte, odráží to, jak vás YT a jeho zadavatelé vidí. Dobré ráno.

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Lupa.cz: Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem