Jak se projevila čistka mezi fanoušky na největších stránkách na Facebooku?

Přislíbené odstranění neaktivních účtů a účtů zemřelých z řad fanoušků facebookových stránek se už projevilo. Podívejte se na patnáct největších stránek.

První výsledky čistky mezi fanoušky stránek se už projevují. Očištění počtu fanoušků odstraněním účtu deaktivovaných uživatelů i účtů zemřelých oznámil Facebook na začátku března (viz Stránkám na Facebooku ubudou (nejen) mrtví fanoušci. Čekejte pokles) a pokud se podíváte na žebříček patnácti největších stránek, tak u řady z nich v první polovině března skutečně došlo k poklesu.

2015/01
počet fanoušků
2015/03/15
počet fanoušků
Změna v
první
polovině
03/2015
 
1 Facebook 168,855.082 170,028,250    
2 Coca-Cola 93 038 977 94 161 905    
3 YouTube 89 291 296 86 356 627 -0.18 %
4 McDonald’s 55 489 171 57 429 682 -0.32 %  
5 MTV 51 942 977 51 914 400 -0.23 %  
6 Disney 50 295 361 50 234 330 -0.20 %  
7 Red Bull 45 889 125 46 033 865 -0.03 %  
8 Converse 40 900 650 40 755 706 -0.26 %  
9 Samsung Mobile 40 643 728 40 744 973    
10 Playstation 39 290 650 39 330 317 -0.06 %  
11 Oreo 38 629 030 42 334 835 -0.04 %  
12 Starbucks 38 085 900 38 040 475    
13 KFC 36 882 635 37 513 176 -0.19 %  
14 Walmart 34 968 421 34 896 348 -0.18 %  
15 National Geographics 34 681 148 35 491 697    

Pozor, změna je pouze za první polovinu 03/2015, data za leden 2015 jsou uvedená pouze pro srovnání rychlosti růstu mezi lednem a březnem 2015.

Podle dostupných informací probíhala čistka mezi fanoušky právě v první polovině března, udávané procentuální poklesy jsou výsledkem dat z www.zoomsphere.com a je potřeba brát v úvahu, že pokles byl ve skutečnosti vyšší, v řadě případů je vyvážen klasickým růstem počtu fanoušků. Proto některé stránky nemusí vůbec nic pocítit. 

Pokud se budete chtít podívat na „české“ stránky, můžete využít Velký pohled Facebooku na české uživatele: co mají nejvíce v oblibě? s přehledem stránek s největším počtem českých fanoušků. Čísla v níže uvedené tabulce pocházejí z konce února 2015.

    Českých
aktivních
fanoušků
2015/02/28
Českých
aktivních
fanoušků
2015/03/15
Celkem fanoušků
2015/02/28
Celkem
fanoušků
2015/03/15
% pokles
v první
polovině
03/2015 
1. Facebook for Every Phone 550 000 548 500 546 273 070 544 461 675 -0.32 %
2. The Simpsons 384 400 379 200 75 033 616 74 809 478 -0.27 %
3. Jaromír Jágr 374 900 376 100 531 487 533 491  
4. YOU.BO 348 200 350 800 1 250 873 1 252 744  
5. YouTube 338 900 339 600 86 521 208 86 356 585  –0.18 %
6. Nemyslíš – zaplatíš! 322 100 322 000 541 153 539 954 -0.20 %
7. Partička 320 000 320 700 481 307 468 175 -2.82 %
8. Bez přátel nežiju 314 000 314 700 716 313 715 779  –0.08 %
9. Máme rádi psy 305 700 306 100 692 753 658 526 -5.18 %
10. Vin Diesel 305 000 305 600 90 539 883 90 591 894  
11. House 289 500 289 700 44 008 035 43 894 418  –0.23 %
12. Evropa 2 288 200 290 200 480 701 482 667  
13. Lidl Česká republika 282 100 286 600 345 152 351 068  
14. Brigády 273 000 273 200 540 616 539 248 -0.23 %
15. Jen se směj 269 000 268 900 571 086 569 283 -0.28 %
16. Texas Holdem Poker 255 300 254 800 70 851 098 70 757 733  –0.12 %
17. Slevomat 238 500 238 900 322 865 323 121  
18. Pizza 238 500 238 800 33 978 496 33 887 884  
19. Futurama 235 000 235 300 30 484 050 30 755 195 -0.26 %
20. Nesnáším loučení! 231 900 232 000 559 501 557 836 -0.27 %

Upozornění: % pokles v první polovině 03/2015 opět vychází z údajů, které má k dispozici www.zoomsphere.com

Při pohledu na poklesy příliš nepřekvapí, že právě u stránek vybudovaných spamem, like-jackingem a řadou další podivných taktik došlo k vyššímu poklesu. Vyšší pokles je samozřejmě vidět u opravdu velkých stránek, kde se počty deaktivovaných účtů objevují v podstatně větší míře – velkou roli tady budou hrát účty deaktivované Facebookem, tedy spamovací účty – ty se stávaly fanoušky právě těchto stránek za jediným účelem – využít je v rámci spamu.

MIF16

Jak se tedy projevila první čistka fanoušků na Facebooku?

Z obou tabulek můžeme asi dojít k závěru, že v běžných případech se počet fanoušků vlivem odstranění deaktivovaných účtu a účtů zemřelých projevil spíše v rozsahu okolo jedné desetiny procenta. U stránek, kde byla větší pravděpodobnost výskytu falešných účtů, může jít spíš o tři desetiny procent. Ve výjimečných případech mohlo dojít k poklesu vyššímu.

Zda Facebook s čištěním už skončil, nevím, takže je možné, že se ještě projeví, ať už u některých stránek, nebo tím, že Facebook ještě nestihl „projít“ ty miliardy účtů, které si uživatelé založili. Připomeňme, že Facebook uvádí, že má přes 1,3 miliardy měsíčních aktivních uživatelů, založených účtů může mít ale až několikanásobně tolik. 

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 18. 3. 2015 20:23

Školení UX: Jak zapojit uživatele do designu

  •  
    Jak dostat ono tajemné UX do designu.
  • Ve kterých fázích zapojit uživatele, abyste dostali nejvíc muziky za nejmíň peněz.
  • Jak vytvářet jednoduché a srozumitelné persony

Detailní informace o školení UX »