Hlavní navigace

Jízdomat hledá spolujezdce a našel i investora

Lubomír Hauerland 31. 5. 2011

Startupem, který vám dnes představíme, je Jízdomat, server zprostředkovávající spolujízdu. Jeho tvůrci vsadili na to, že dokáží takovou aplikaci rychle vyvinout a měnit podle požadavků trhu.

V seriálu Představení startupů vám přinášíme zajímavé projekty, které nás zaujaly a u nichž stojí za to se s jejich autorem pozastavit a zeptat se jej na podrobnosti z pozadí projektů. Řada startupů je ve velmi rané fázi, proto je těžké očekávat přesné vyhodnocení obchodních strategií, můžeme si spíše udělat představu o vizích a směřování. 

Jízdomatu jsme referovali v lednu letošního roku, krátce po jeho startu a také v květnu, když si téměř poloviční podíl pořídil server Studenta. Jízdomat je server pro zprostředkování spolujízdy a hovořit o něm budeme s jeho spoluzakladatelem Janem Mittnerem.

Jízdomat.cz - titulní stránka

Jízdomat.cz – titulní stránka

Představte nám ve stručnosti váš projekt.

Jan Mittner, Jízdomat.cz

Jan Mittner, Jízdomat.cz

Jízdomat je web, který se zaměřuje na zprostředkování spolujízdy autem. Umožňuje tedy jednoduše a rychle spojit ty, co někam jedou autem a mají volné místo, s těmi, kteří někam jet potřebují a nemají jak.

Důvody pro spolujízdu autem mohou být například tyto:

  • ušetření nákladů na cesty (jak pro řidiče, tak pro cestující),
  • pohodlnější a rychlejší cestování oproti autobusu či vlaku,
  • možnost seznámení se s novými lidmi.

S jakým cílem a výhledem jste projekt spouštěli? V jaké fázi se v současnosti nachází?

Jízdomat jsme začali vyvíjet v říjnu 2010, nicméně samotná myšlenka byla výrazně starší. Nápad na realizaci celorepublikového webu se spolujízdou jsme měli již někdy v lednu 2009, kdy jsme se pokoušeli domluvit na spolupráci s malým lokálním projektem zaměřeným na spolujízdu pouze na trase Třebíč – Praha. Na spolupráci jsme se tehdy nedomluvili a projekt jsme odložili. V průběhu roku 2009 se navíc objevily jiné projekty, které se pokoušely spolujízdu zprostředkovat, a tak jsme si řekli, že se tomuto nebudeme dále věnovat. Na podzim 2010 jsme ale tuto myšlenku oprášili, protože se nám zdálo, že existující weby stále nenabídly zdaleka vše, co by bylo v této oblasti potřeba. Proto jsme se nakonec rozhodli projekt zrealizovat.

Hlavní důvody pro realizaci byly zhruba tyto:

  • věděli jsme, že se může jednat o velmi populární službu, která bude pro mnoho lidí přínosná,
  • tušili jsme, že prvotní verzi budeme schopni vytvořit v horizontu 2–3 týdnů a že se tedy nebude jednat o příliš velkou ztrátu v případě neúspěchu,
  • chtěli jsme si pohrát s integrací Google Maps API a Facebook Connect a vytvořit užitečný mashup těchto služeb,
  • chtěli jsme si tímto projektem udělat jako firma i jako osoby trochu jméno,
  • do budoucna se chceme více věnovat vlastním projektům namísto zakázkové tvorby a Jízdomat nám připadal jako dobré „pískoviště“, na kterém se budeme moci hodně naučit, a do budoucna se tak vyvarovat hlavním chybám, když to budou projekty, kde už půjde o větší peníze.

Vyvíjet jsme tedy začali v průběhu října 2010 a cca za 3 týdny (k 29.10.2010) jsme měli hotovou spustitelnou verzi, která obsahovala všechny hlavní funkce a plnou integraci jak s Facebookem, tak s Google Maps. Jízdomat jsme vytvořili interně v naší firmě – většinu aplikace jsem programoval já, dále se na kódu podílel také kolega Štěpán Zikmund. Za celou grafikou stojí můj společník Radek Netoušek. Jízdomat jsme nevyvíjeli bez předchozích zkušeností – zakázkovou tvorbou webů a webových aplikací se živíme cca 10 let a máme za sebou cca 150 projektů různé velikosti i významu, takže bylo na čem stavět.

Investice do rozjezdu byly hlavně časové – prvotní vývoj zabral cca ty 3 týdny opravdu intenzivní práce, následovalo pak hodně práce s propagací projektu a především dalším vývojem a podporou uživatelů, což přetrvává dodnes. Ve finančním vyjádření se za těch 8 měsíců jedná o vysoké stovky tisíc Kč.

V dubnu 2011 jsme se domluvili na vstupu nového partnera do Jízdomatu, kterým je vydavatelství Studenta.cz. V nově založené firmě Jízdomat.cz, s.r.o. máme podíl 51 %, Studenta.cz pak 49 %.

Proč jste zvolili právě toto jméno/ značku?

Co se názvu týče, měli jsme asi 10 variant, nicméně žádná se nám nějak zvlášť nelíbila. Pak mě jednou při cestě v autě napadlo slovo „jízdomat“ (inspirováno všemi možnými „maty“ včetně slevomatu) a už to zůstalo. Samozřejmě jsme věděli, že tím trochu píchneme do vosího hnízda, nicméně to byl i trochu záměr.

Kolik lidí (zaměstnanců) v současnosti na projektu pracuje?

Intenzita práce na projektu je různá, nicméně v plném stavu se Jízdomatu může věnovat až 5 osob. Na počátečním vývoji se podílely 3 osoby.

Kdo je typický návštěvník (zákazník) vašeho webu? Kolik návštěvníků mohou vaše služby potenciálně oslovit?

Cílovou skupinou uživatelů jsou zejména studenti vysokých škol, ale obecně se může jednat o kohokoliv, kdo potřebuje kamkoliv dojíždět. Věkově se tedy jedná o osoby v rozmezí typicky 19–30 let, aktuálně převažuje mužské pohlaví (cca 7:3). Dle propočtů věříme, že jen v ČR se jedná o vysoké desítky tisíc potenciálních uživatelů.

Jak moc lidé využívají možnosti kontaktovat řidiče před jízdou (popřípadě se dohodnout na určité trase)? Upřednostňují spíše formulářová zadání nebo „osobní“ kontakt?

Jízdomat.cz - trasa cesty

Jízdomat.cz – trasa cesty

Prvním kontaktem je přihlášení se na konkrétní jízdu. Řidiči přijde v tuto chvíli zpráva, že ta a ta osoba se přihlásila na jeho jízdu. Vzhledem k tomu, že jak řidiči, tak cestující mají u sebe uvedeny další kontakty (facebook, telefon, ICQ, skype, …), nemáme přesný přehled, jak probíhá další komunikace. Nicméně řada uživatelů využívá možnost diskuse přímo u jízdy, kde se mohou domluvit na konkrétních nástupních místech a podobně.

Chystáte se službu rozšiřovat i jako aplikaci pro tablety nebo mobilní telefony?

Ano, je to jeden z našich cílů na nejbližší týdny. Mobilní verzi webu či případně přímo nativní aplikaci považujeme za velmi důležitou a jednoznačně se na to v blízké době zaměříme.

Považujete český trh za dostatečně velký pro vaši službu? Plánujete  expanzi do zahraničí?

Co se trhu týče, zaměřujeme se zatím na ČR a Slovensko. Momentálně jsme ale v jednání i ohledně vstupu do jiných zemí ve střední Evropě. Na otestování životaschopnosti tohoto projektu ale věříme, že je ČR+SR dostatečně velká.

Kdo jsou vaši největší konkurenti u nás a v zahraničí? V čem si myslíte, že jste lepší?

Mezi hlavní konkurenty v ČR patří např. autostop.cz či waybook.cz, v zahraničí pak např. mitfahrgelegen­heit.de, nicméně žádný z mně známých projektů nedokáže nabídnout takové funkce a komfort používání jako Jízdomat, a to i co se týče zahraničních projektů. Stejně tak jsme se co nejvíce zaměřili na spojení nabídky a poptávky a i když nemám přesná čísla ostatních projektů, tak myslím, že na Jízdomatu je největší šance na obsazení místa v autě. To ovšem nemohu přesvědčivě podložit.

Síla Jízdomatu pak spočívá zejména v tomto:

  • zaměřili jsme se na co nejjednodušší a rychlé používání (registrace jedním kliknutím, vše maximálně přehledné a intuitivní, vizualizované přímo na mapě),
  • dokážeme vyhledat nejen jízdy na přesně zadané trase, ale i v jejím blízkém okolí. Pokud např. někdo potřebuje jet z Prahy do Velkého Meziříčí a někdo jiný vložil jízdu z Prahy do Brna, dokážeme cestujícímu tuto jízdu nabídnout, protože víme, že Velké Meziříčí je od trasy této jízdy vzdáleno např. jen jeden kilometr a že se tak může s řidičem nejspíš domluvit. U každé jízdy totiž máme její přesnou trasu, tj. seznam souřadnicových bodů ve vzdálenosti cca 100 metrů od sebe. A známe samozřejmě polohy i všech měst, takže pak můžeme vyhledávat i takovéto jízdy. Implementačně byla konkrétně tato část dosti složitá, protože jsme museli dosáhnout rychlého vyhledávání v řádově tisícovkách jízd a tím pádem ve statisících trasových bodů. Ale podařilo se. 
  • cestující se nemusejí stále dívat, zda se neobjevila nová jízda, která by je mohla zajímat. Mohou si nastavit preferované trasy včetně např. jednotlivých dnů v týdnu, kdy je daná trasa zajímá, a systém je sám upozorní, když se objeví nová jízda, o kterou by mohli mít zájem.
  • všechno podstatné je doplněno o mailové či facebookové notifikace, takže i bez navštěvování webu uživatelům nic podstatného neuteče,
  • plné propojení s Facebookem. Uživatel se může jedním kliknutím zaregistrovat, hned uvidí primárně jízdy svých přátel, navíc mu to ukáže, že další řidiče může znát přes jednoho či dva známé (dle konceptu Six degrees of separation – opět výpočetně docela náročné v těch statisících a nyní už téměř milionech vazeb mezi registrovanými uživateli),
  • plné propojení s Google Maps. Trasy jízd jsou vizualizované, při zadávání jízdy získáváme různé statistické údaje (vzdálenost v kilometrech i časovou) atd.
  • řidiče i auta je možné hodnotit, aby se ostatní cestující měli čeho chytit při rozhodování, zda s danou osobou pojedou či nikoliv,
  • všechny funkce jsou zdarma a i do budoucna minimálně všechny hlavní funkce zdarma budou.

Jakým způsobem chcete oslovovat nové zákazníky? Jaké sociální služby a kanály přitom budete využívat?

Oslovení nových zákazníků bylo hlavním důvodem vstupu vydavatelství Studenta.cz do projektu. Studenta má podle našeho názoru schopnost nejlépe oslovit cílovou skupinu našich uživatelů, tedy vysokoškolských studentů. Využívá k tomu jak tištěné médium, tak nejrůznější webové projekty se sociálními prvky. Snažíme se také podporovat další šíření projektu zejména pomocí Facebooku a různých připravovaných soutěží. 

Jakým způsobem chcete vydělávat peníze?

Možnosti monetizace projektu jsou zejména v oblasti reklamy, neboť předpokládáme ještě masivní nárůst uživatelské základny a co je důležité, může být reklama vysoce cílená, neboť o každém uživateli víme, jaká města jsou pro něho relevantní, zda je to spíš cestující nebo řidič, z jaké je školy a podobně. Dále můžeme uvažovat např. i o zavedení placených prémiových služeb za rozšiřující funkce, nicméně základní používání zůstane s nejvyšší pravděpodobností vždy zdarma.

Kde vidíte váš projekt za tři roky? Čeho byste rádi dosáhli v letošním roce?

Asi nejdůležitější aktuální informací je, že do Jízdomatu vstoupil nový partner, který bude zajišťovat zejména marketing a propagaci projektu v cílové skupině uživatelů. A vzhledem k dohodě o rozsahu plnění očekáváme, že o jízdomatu bude dostatečně slyšet.

Kromě toho chystáme řadu nových funkcí a vylepšení, např. uvažujeme o implementaci mojeid.cz, aby měli uživatelé možnost působit ještě důvěryhodněji, pokud budou chtít. Pak chceme zapracovat také na jízdách na akce (např. festivaly či konference) a „tématických“ jízdách (např. když jede někdo létat na paraglidu do Itálie a hledá někoho s sebou, nebo např. na lyže, …). 

Střednědobým cílem je co nejvíce penetrovat cílovou skupinu uživatelů, která jen v ČR může být odhadem cca 150 tisíc lidí. Rádi bychom se dostali v horizontu 1–2 let alespoň na cca 20 tisíc registrovaných uživatelů.

Pokud by neexistoval Internet, v jaké oblasti byste se nejspíš realizovali?

Tvorbou webů a webových aplikací se zabývám od svých 14 let, proto se takto těžko uvažuje :) Pokud by to nebyl Internet, bylo by to nejspíš stále něco okolo vývoje softwaru. A pokud by ani toto neexistovalo, pak bych byl nejspíš dopravním pilotem, protože létání je zároveň můj největší koníček …

Zkušenosti se startupy hravě a ladně? Čtěte Startupičův blog na Lupě o tom, jak zakládal svou firmu. Jeho rady jistě oceníte:

Už po první schůzce se ukázalo, že oblek z tanečních je lepší nechat ve skříni a koupit k slušným džínám alespoň trochu lepší košili. Člověk pak nevypadá jak debil, ale jenom jako geek.

Zakládáte startup? Potřebujete kanceláře? Zkuste coworkingové centrum. Poradíme, co a jak.

Našli jste v článku chybu?

31. 5. 2011 9:48

Martin Soušek (neregistrovaný)

Jestli se tu pořádá soutěž a nejhloupější název, tak jste právě všichni vyhráli.

Jízdomat je dobrý název! Móda "-io" a "-oi" názvů je pryč, teď letí "-mat"!

31. 5. 2011 9:50

Bohdan Dudys (neregistrovaný)

Registraci pod různými nicky bych zakázal. Jen Facebook nebo OpenID. Jasně i pod takovými "prověřenými" accounty se může schovávat hrozba, ale už se to tak nenabízí jako v případě v podstatě anonymního přístupu.

Co bych určitě přidal, je hodnocení spolujezdců (což by zvedlo na důvěryhodnosti oněch anonymních uživatelů i "normálních" lidí.). Přeci nevezmu někoho, kdo je nedochvilný, smrdí a podobné věci, co mě nebo mým kamarádům vadí. Jasně onen uživatel si může založit nový účet, ale jelikož ne…

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Vitalia.cz: Proč vás každý zubař posílá na dentální hygienu

Proč vás každý zubař posílá na dentální hygienu

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Podnikatel.cz: Platební brány a EET? Stále s otazníkem

Platební brány a EET? Stále s otazníkem

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Měšec.cz: Přejete si číslo účtu na přání?

Přejete si číslo účtu na přání?

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

DigiZone.cz: Flix TV má set-top box s HEVC

Flix TV má set-top box s HEVC

120na80.cz: 5 přírodních tipů na bolest v krku

5 přírodních tipů na bolest v krku

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií