Hlavní navigace

Kam směřuje internetová reklama

27. 12. 2001
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: 29
Internetová reklama je diskutovaným tématem. Zvláště od chvíle, kdy uživatele napadla "bannerová slepota". V souvislosti s tím se zvyšuje agresivita reklamy na Internetu -- agresivita se proti slepotě považuje za nejúčinnější. Lék na bannerovou slepotu je však ještě jednodušší...

Účinnost internetové reklamy klesá a stoupá její agresivita. Hodně jsme se vzdálili od stránek, kde celou reklamu tvořil jeden banner stojící skromně v pravém horním rohu. Tento něžný způsob byl vystřídán stránkami, jejichž celý design je zaměřen na možnost vkládat bezpočet bannerů a tlačítek. Čím více je reklamy, tím menší je její účinnost. Tento fakt však nebyl brán příliš v úvahu, a tak se agresivita reklamy neustále zvyšuje.

Bannerová slepota je nemoc šířící se z uživatele na uživatele. Problém je v tom, že zvýšení agresivity reklamy není účinný lék na tuto chorobu. Přesto se na stránkách setkáváme se stále rafinovanějšími typy reklamy. Od reklamy, která se neustále posunuje na horní část okna prohlížeče, přes falešná dialogová okna, chytrý skript, který překryje čtený text obrázkem a samozřejmě se neváhá otevřít nové okno s flash animací. A jelikož se množství reklamy neustále zvyšuje, návštěvník přemýšlí spíše nad možností filtrace reklamy, než jestli na ten banner klikne.

Ve statistikách však hovoří čísla. Procento odkliknutých bannerů se snižuje se vzrůstajícím množstvím reklamy na stránce. Tato procenta pak lze jednoduše zvýšit snížením množství reklamy a především pak zdokonalením bannerů jako takových. Kdo si myslí, že mu zkušenější surfař klikne na banner, který se mu marně snaží vnutit myšlenku, že mu právě přišla nová pošta a nejrychlejší způsob, jak si ji přečíst, je kliknout na nějaký animovaný GIF. Pokud by byl obsah bannerů složen z loga, názvu webu a jeho adresy, dal by se tento banner považovat za vhodnou reklamu, na kterou už se nějak zareagovat dá. Bohužel, k tomuto jsme zatím nedospěli.

Jak zamezit projevování bannerové slepoty na svých stránkách? Omezit množství reklamy, pokud to jde, volit reklamu lidštější a vybírat pro ni vhodná umístění. Pro lepší přehlednost je dobré bannery označit nápisem REKLAMA. Pokud umisťujeme malé bannery a tlačítka, neměli bychom je těsnat na jedno místo, ale nechat jim dostatek bezreklamového volného místa kolem sebe. V případě tlačítek platí, že uživatel snáší maximálně dvě až tři nad sebou. Prostor pro jedno místo vyhrazené k reklamě (nepočítají se velké bannery) by nemělo překročit 100*100 pixelů. Kolem něj je pak vhodné udělat dvojnásobně velkou zónu bez reklam.

U reklamy je nepochybně důležité určit cílovou skupinu a držet se jí. Nebude mít přílišný efekt, když umístíte na stránky magazínu pro ženy reklamu na server o boxu, a zrovna tak se netrefíte, když budete serveru o programování vnucovat reklamu na kosmetický e-shop. Takové typy reklamy na zmíněných serverech velkou účinnost mít zajisté nebudou. Pokud dáte reklamu na novou řadu klávesnic na server o počítačích, s největší pravděpodobností bude mít úspěch. Nedodržování těchto zásad má také svůj podíl na bannerové slepotě.

Tipy C

Nesmíme zapomínat na hlavní poslání reklamy. Ta má cílovou skupinu informovat o nových či zdokonalených službách, ne někomu otravovat život. Reklamy podobné dialogovému oknu, které se ptá, jestli chcete vidět něco úžasného, své poslání rozhodně neplní, jsou za hranicí morálky a co víc, stejně příliv zákazníků nezpůsobí. Pokud uživatel klikne na naprosto nic neříkající banner, pravděpodobnost, že narazí na ten typ služeb, které hledá, je opravdu minimální.

Internetová reklama je sice obor složitý, ale dodržováním zásad lze docílit úspěchu. Nemoc zvaná „bannerová slepota“ není nevyléčitelná, jen se nesmí podceňovat, a musí se hledat její klidné řešení. Uživatelé internetu jsou také jenom lidi, a cokoli je může okamžitě naštvat. V těchto případech reklama jednoznačně vede. To, že je návštěvník nucen někam kliknout, mu rozhodně nepozvedne náladu, naopak nevnímá obsah cílové stránky tak, jak by měl. Chyba není v uživatelích, ale v těch, co na uživatele neberou ohled, a na své weby umisťují jednu reklamu za druhou. Pokud se v brzké době tento vývoj nezvrátí, bude to mít podstatné následky pro celý český internet.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je ředitelem společnosti OnLine Solutions s.r.o., která vyvíjí systém na správu obsahu Sedit.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).