Hlavní navigace

Mall, Heureka, Naspers, Rockaway: jak se to rýmuje

29. 10. 2015
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Jakou roli v akvizici hrají čeští miliardáři? Proč Naspers prodával se ztrátou? Nakupovalo se pro Číňany? Dává E-commerce Holding ještě smysl?

V české e-komerci došlo vlastně jen k dvěma zásadním událostem. První je prodej Mallu společnosti Naspers a druhou je prodej Mallu společnosti Rockaway. Pozoruhodné je nejen to, že obě hlavní akvizice se týkaly Mallu, ale i to, že se vlastně žádné další obdobně významné koupě nekonaly – česká e-komerce si zkrátka roste svým tempem a otcové zakladatelé jsou stále otci zakladateli.

Na dvojím prodeji Mallu je toho zajímavého více. Třeba to, že u obou byl hlavní osobou – a u obou na straně kupujícího, Jakub Havrlant. Poprvé jako šéf Allegra, podruhé jako majitel a šéf Rockaway. Na první pohled to vypadá divně až podezřele, ale takovéto věci se stávají, hlavně když je rybníček malý. Tak jak bylo Allegro/Naspers řadu let (pod Jakubem Havrlantem) největším hybatelem v české e-komerci, nyní je jím zase Rockaway a E-commerce Holding, opět za dirigování Jakuba, jen s jinými investory v zádech.

Právě tak divná až podezřelá se mohou zdát čísla – ale ani na nich nic divného vlastně není. V roce 2012 koupil Naspers Mall za cca 5,7 miliard korun. Mall měl tehdy tržby okolo 4 miliard a byl poměrně citelně ztrátový. V roce 2015 trží Mall přes 9 miliard korun, ztráta je už nepatrná (letos by měl být v malém zisku, dle zdrojů z firmy). Na hromádku je ještě přihozena silně zisková Heureka – odhadovaný roční zisk 100 – 150 milionů Kč – a celé se to prodává za 5,3 miliardy.

Dává vám to logiku? Samozřejmě v tom žádná není – v akvizicích ji můžete hledat týden a nenajdete. Hodnota firmy je záležitost pocitů, očekávání, vizí, chuti či nechuti, přetahování mezi dvěma či více zájemci – pak se samozřejmě “dopočtou nějaké ty ukazatele, aby to vycházelo”. 

Nicméně, bráno obvyklými oceňovacími mechanismy se zdá, že tentokrát je cena za obě významná aktiva docela odpovídající.

Konflikt zájmů

Nemění to nic na faktu, že Naspers na tomto celém dobrodružství prodělal, a ne málo. Proč vůbec draze kupoval, aby pak levně prodal? Naspers se ve svém internetovém rozvoji rozmáchl doširoka a na vrcholu vlastnil snad 300 různých společností na čtyřech kontinentech. Z tak velkého množství “semínek” se jich fakticky ujalo jen pár, ale stojí to za to – čínská sociální síť Tencent vylítla do stratosférických výšek a valuace na burze se pohybuje okolo astronomických 200 miliard dolarů. Naspers v Tencentu drží asi třetinu a valuace celého Naspersu je okolo 65 miliard USD (je mimochodem nejhodnotnější africkou společností). Ve světle těchto čísel pak není “konsolidace” Naspersu – tedy jakési redukování přítomnosti na trzích, kde nedosáhla tak průlomových úspěchů – úplně logická.

Další zajímavostí je pak role “českých miliardářů”. Je zajímavé, že se nikdo nepozastavil nad velmi kuriózním popisem transakce, který probíhá všemi českými médii – Mall a Heureku kupuje Rockaway, která patří Jakubu Havrlantovi, přičemž “finance zajistili” pánové Křetínský, Tkáč a PPF. Představme si tyto ostřílené hráče, jak “zajistí finance”, přičemž firma zakoupená za jejich peníze patří někomu jinému…

Dává E-commerce Holding ještě smysl? Jistě, změna je život; ECH ale byl koncipován tak, že postupně spojí, jakoby “na nit navlékne” až desítky českých e-shopů střední velikosti (sto až stovky milionů Kč obratu) a vytvoří z nich větší nákupní galerii, která bude využívat společné logistiky, marketingu, financí, informačních systémů. Rockaway koupí Mallu, který v tržbách překonává jednotlivé hráče v ECH o řád i více, ale vše mění. Mall sám je širokosortimentní a přímo řadě shopů z ECH konkuruje vlastní nabídkou. Toto bude ještě zajímavé.

A tohle taky: Heureka v rodině. Vzhledem k tomu, že Heureka je, či má být “nezávislým” porovnávačem e-shopů, a současně je nyní (vlastnicky) členem obří skupiny e-shopů, konflikt zájmů zde doslova tryská jako gejzír. Nejde přitom o to, že by Heureka například poskytovala Mallu a dalším shopům z rodiny informace o tom, co se hledá a prodává na konkurenčních e-shopech – to, že je někdo střelec, neznamená, že je sebevrah – ale že jednoduše veškeré peníze, které e-shopy Heurece platí, končí v kapsách stejného majitele, a tedy vlastně v Mallu a konkurenčních obchodech. Jsem zvědavý, jak se s tím popasují – nejvýstižněji to zřejmě komentoval majitel jednoho z velkých (dnes ještě nezávislých) e-shopů, směrem k Heurece: “Mají jediné štěstí, že jsou tak dobří”.

Válka s Babišem nebo dáreček pro Číňany? 

Můžeme vesele spekulovat, proč Křetínský a Tkáč, podnikatelé v energetice, mají náhle takovou chuť investovat do poměrně málo výdělečné a momentálně nepříliš sexy e-komerce. Vysvětlení mohou být různá a berte je skutečně s rezervou, jen jako taková intelektuální cvičení.

Je poměrně známé, že nejmocnější české “rodiny” (termín Erica Besta) se pozorují velmi pečlivě a snaží se srovnávat síly: ty koupíš vydavatelství, já koupím vydavatelství, ty investuješ do internetu, já taky. Zatímco ve vydavatelství lze nalézt jakýsi smysl (veřejné mínění, mediální vliv), je daleko méně jasné, jaký důvod by měl přední české podnikatele hnát do soupeření v e-komerci – která se navíc stejně hodně globalizuje, takže být první na českém pískovišti z celosvětového pohledu neznamená nic.

Druhá divoká spekulace míří do Číny. Je známé, že Energeticko-průmyslový holding patřící panu Křetínskému má velmi blízko k čínské CEFC (čínský energetický gigant), hovoří se o tom, že by ČR měla být jakýmisi vrátky pro vstup čínských společností do Evropy (čínské firmy samozřejmě zajímá evropský, a nikoli český trh) a též se ví, že do ČR přijedou brzy vysocí představitelé čínské Alibaby. Což je něco jako čínský Amazon, který ale v Evropě zatím moc aktivit – na rozdíl od svého amerického protihráče – nemá. Že by se kupovalo pro Alibabu, je možná hodně šílená střela, ale jakousi logiku to může mít – přímo Alibabě by to Naspers jistě tak levně neprodal.

A co na to Amazon? 

Amazon na to nic. Úvahy, že akvizice “zpozdí nástup Amazonu do České republiky”, které jsem párkrát na internetu četl, bohužel jen více vypovídají o nás než o Amazonu: jak prudce přeceňujeme vlastní význam v kontextu celé planety.

Už vidím, jak Jeff Bezos chodí celý bledý po kanceláři a tiše si mumlá “Zatracený Havrlant, už jsem zrovna chtěl na ten klíčový český trh vstoupit a on mně udělal takovou čáru přes rozpočet. Co budu jenom dělat?” To je představa k popukání.

UX DAy - tip 2

Amazon vstoupí do Česka, kdy bude chtít, a nebude se nikoho ptát. Nejspíš do něj ale vůbec “nevstoupí”, protože lze těžko vstupovat na trh, na kterém už dávno prodáváte; možná udělá stránky v češtině (což asi má být to “vstoupení”) a možná ani to ne. S nabídkou českých knih a nějakých dalších specificky českých produktů (Tvarůžků? Utopenců? Tuzemáku?) se unavovat nejspíš nebude, protože to jsou tak titěrná čísla, která by se v reportech Amazonu vyskytovala dalece a hluboce za první zaokrouhlovací nulou. 

Amazon bude dělat to, co dělá už dvacet let: rozvíjí technologie, rozvíjí produkty, rozvíjí obchod, to vše dělá globálně a moc dobře ví, že zákazníci se od něj naučí kupovat sami, aniž potřebuje někam slavnostně a s fanfárami vstupovat.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je zakladatel společností Computer Press a InternetShops, novinář a autor odborných publikací, v současné době soukromý investor (mj. Fayn Telecommunications.). Jeho další materiály naleznete na www.bloc.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).