Manipulace pomocí Facebooku: Stalker Catcher a mladí příznivci Jiřího Paroubka

Jak manipulovat a využít uživatele Facebooku? Ukážeme vám dva příklady z poslední doby: stránka Stalker Catcher získala čtvrtinu všech českých uživatelů jen na slib odhalit, kdo si prohlíží váš profil a požadavek rozeslat ji co nejvíce přátelům. A skupina slibující iPhone se stala manifestační skupinou Jiřího Paroubka. I takhle vzniká předvolební podpora!

Případ 1: Stalker Catcher

Stránku Stalker Catcher (dnes již nefunkční) založil koncem roku 2009 na Facebooku Radovan Hypš: Tuto stránku jsem založil já s tím, že dokážu „facebookovou negramotnost uživatelů“, což se v podstatě povedlo. Opravdu povedlo. Během několika dní získala stránka přes půl milionu fanoušků, kteří se nechali nachytat na slib, že když rozešlou co nejvíce svým přátelům pozvánku na stránku, bude jim zpřístupněna aplikace na sledování návštěv jejich profilu. Což se samozřejmě nestalo, v současné době neumožňuje Facebook získávat informace o jménech lidí, kteří navštívili váš profil. Po založení skupiny jsem do ni pozval pouze 1464 lidí, o tři dny později jsem málem spadl ze židle, jak jsem viděl, že po 3 dnech od založení se připojilo neskutečných 300.000+ lidí. Aplikace kterou jsem pravidelně obnovoval, vydělala něco okolo 70USD a nashromáždil jsem taky něco málo okolo 60.000 emailů, píše autor na Facebooku.

Stalker Catcher

Kolem Stalker Catcheru se rozjela i slušná vlna paralelní hysterie založená na tom, že na jeho úspěchu se svezla řada dalších stránek, skupin a dokonce i aplikací, asi i proto, že při zadání výrazu do vyhledávače Facebooku nebylo zřejmé, co je původní stránka a co její nápodoba. Záhy se objevil Profilovník, Stalker Spy a další aplikace, z nichž některé se dokonce zřejmě pokoušely ukládat data z profilů uživatelů pro marketingové účely, ostatně uložení e-mailů přiznává i Hypš. Proč píšeme zřejmě? Aplikace jsou dnes již zablokované a na Facebooku nepřístupné, takže je nelze analyzovat. Je však velmi pravděpodobné, že s původním Stalker Catcherem Radovana Hypše nemají nic společného. Posledním šlágrem tvořivosti na bázi Stalker Catcheru je Masturb Catcher, aneb zjistěte, kdo si honí u vašeho profilu. I v tomto případě jde spíše o parodii, než o odhalení skrytých a nedokumentovaných vlastností API Facebooku…

Bylo to hlavně o tom, že se bezmyšlenkovitě uživatelé na Facebooku hlásí do různých nesmyslných stránek typu „nemám rád, když mi někdo chybí“ atp. a zahlcují nimi Facebook. Vrcholem toho je právě Stalker Catcher, kam se přihlásilo cca 500 000 Čechů a Slováků a jedná se o největší stránku v ČR a SK – negramotnost spočívá v tom, že je opravdu do očí bijící přímo ten postup, kterým mají uživatelé dojít k získání Stalker Catcheru – absolutní blbost, na kterou skočilo tolik lidí, uvádí Radovan Hypš důvody, které ho ke vzniku stránky vedly. Nakonec ale nabídl redakcím některých internetových médií možnost napsání článku a jeho propagaci v rámci zmíněné Stránky za poplatek, takže i tento „pokus“ by mohl mít příjemnou finanční dohru.

Stalker Catcher

Takhle vypadá podle autora rozsah kódu potřebného pro Stránky Stalker Catcheru.

Naivita uživatelů a jejich nerozvážnost

Co vedlo k úspěchu aplikace, která funguje jako albánský virus, tedy vyžaduje, aby si ji uživatelé sami doporučovali a přeposílali? Právě jen naivita a nerozvážnost uživatelů, kteří věřili tomu, že aplikace se jim zaktivuje v momentě, kdy ji doporučí svým přátelům. I na Facebooku, který je vlezlostí (či sociálností) svých aplikací proslulý, nic takového nefunguje. Aplikaci nejprve používejte a pak, když jste spokojeni, o vás aplikace na vaše svolení dá vědět vašim přátelům. Nicméně zamořování Zdí samoinformujícími aplikacemi je dnes docela rozšířené a jediným štěstím je, že lze vyjmout všechny vzkazy posílané určitými typy aplikací, které vaši méně zodpovědní přátelé používají.

Přesto je neuvěřitelné, jak snadno se na takovou klukovinu dala nachytat tak velká skupina uživatelů. Půl milionu uživatelů během pár dní představuje čtvrtinu českého osazenstva Facebooku, do toho započítejme svátky, kdy ne každý je u počítače, naprosto nedůvěryhodný vzhled Stránky a také krátkou dobu životnosti, než Facebook zasáhl. Lze očekávat, že kdyby stránka fungovala déle, dostal by se počet uživatelů ještě dále.

V každém případě, pokud jste aplikaci použili a svěřili jí svůj e-mail, můžete nyní očekávat vytíženější e-mailovou schránku. To ještě není tak příšerná daň za nerozvážnost.

Případ 2: Podpora Jiřímu Paroubkovi

Druhý příklad je exemplárním příkladem toho, jak zchytrale využít naivitu na Facebooku v politickém marketingu. V listopadu vznikla Skupina s názvem 10 náhodně losovaných členů této skupiny vyhraje každý týden IPHONE!, která slibovala losování několik mobilních telefonů iPhone ve chvíli, kdy počet uživatelů skupiny přesáhne zmíněný počet členů. Podmínky akce byly následující: „Každý týden v pondělí probíhá losování a 10 náhodně vybraných členů této skupiny vyhrává iPhone 3G 8 GB! Akce začíná ke dni kdy počet členů této skupiny dosáhne 99999 a trvá do vyčerpání zásob. Výherci budou kontaktování buď pomocí emailu nebo pomocí soukromé zprávy.“

10 náhodně losovaných členů této skupiny dostane iPhone

Verze 10 náhodně losovaných členů této skupiny vyhraje každý týden IPHONE! z Google Cache nabízí iPhone (autenticitu ověříte stejným číslem Skupiny na FB v URL v hlavičce od Google)

Ovšem 3. ledna 2009 přišlo rozuzlení. Losovat se pravděpodobně nebude, protože skupina se přejmenovala na Mladí lidé volí Jiřího Paroubka a i podmínky soutěže jsou nyní poněkud jiné: Pokud máte rádi Jiřího Paroubka přidejte se do této skupiny. Volíme Jiřího Paroubka aby se vlády neujali modré straky a nerozkradli celou naši republiky. Volíme Jiřího Paroubka aby se Topolánek už konečně zmizel z české politiky. Mladí lidé podporují Jiřího Paroubka!

Mladí lidé volí Jiřího Paroubka

Verze z 3.1.2010 už hlásí příklon k Jiřímu Paroubkovi, o iPhone není zmínky. Zdroj: Facebook – Mladí lidé volí Jiřího Paroubka

Také je pravděpodobné, že profil autora skupiny Romana Filipa je falešný, na pokus o kontakt autor profilu nereaguje, je už ale možné, že jej má zablokovaný pro hlášení nespokojených a podvedených uživatelů. Motivy změny názvu Skupiny tedy můžeme jen dohadovat.

Není tedy zřejmé, zda jde o akci posvěcenou ČSSD, akci konkurenční politické strany nebo „vtip“ nějakého uživatele Facebooku. Ověřit se to prakticky nedá, oficiálně ČSSD účast na této akci dementovala, ale v minulosti již na ni prasklo několik podobných internetových manipulací jako tojesila.cz nebo HOP09, takže důvěryhodnost jejího vyjádření je pramalá. Oficiální vyjádření zní: ČSSD se distancuje od skupiny na sociální síti Facebook, která je flagrantním zneužitím této sítě. Vyzýváme zároveň její zakladatele, aby se uživatelům omluvili a skupinu ihned uzavřeli. Upozorňujeme zároveň, že ve světě existují příklady podobného zneužití sociálních sítí politickou konkurencí strany, v jejíž prospěch má naoko skupina sloužit. Parafrází slov Miroslava Kalouska: Je to tak hloupé, že za tím může stát jen Ivan Langer. – a již podle znění vyjádření čtenář snadno vytuší, že je tak hloupé, že za ním může stát jen Petr Dimun, vedoucí sekce PR a marketingu ČSSD.

V roce předčasných voleb nejde ani vyloučit, že jde o akci sloužící k diskreditaci ČSSD, ačkoliv to už je složitější myšlenkový konstrukt. Lze se spíše domnívat, že profil založili příznivci ČSSD proto, že až před volbami budou novináři psát o Facebooku a politických stranách, aby zde našli patřičně pozitivní čísla s tím, že se podvůdek neproflákne? Nebo spíše šlo o snahu protivníků ČSSD napadnout věrohodnost této politické strany? Nebo jde prostě a jednoduše o banální klukovinu bez politického pozadí? Vsázeli bychom na tu poslední variantu.

MIF16

Resumé: při vstupu na Facebook neodkládejte mozek

Skutečně, ani ve virtuálních světech se nevyplácí mozek vypínat a přestat uvažovat, to je ponaučení ze Stalker Catcheru. V druhém případě už nelze říct, že by šlo předem zajistit, abyste se podobně nenechali napálit přejmenováním Skupiny. O něm totiž v rámci Facebooku zprávu nedostanete, což je pravděpodobně drobný bezpečnostní lapsus. Na druhou stranu, že by někdo chtěl losovat každý týden jen tak hromadu iPhone, samo o sobě důvěryhodně nevypadalo, proč by to dělal bez toho, aby dopředu uvedl, že akce slouží k podpoře toho a toho účelu. Když se účel dozvídáme s odstupem, asi by nás nemělo překvapit, že nebyl zrovna kalý.

V každém případě to alespoň berme jako přání všeho nejlepšího k letošním volbám do Poslanecké sněmovny.

Anketa

Kdo podle vás založil skupinu na podporu Jiřího Paroubka?

80 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 7. 1. 2010 22:19

Školení web copywritingu

  •  
    Jak strukturovat text na webové stránce.
  • Tajemství atraktivního a úderného titulku.
  • Optimalizace webového textu pro vyhledávače.

Detailní informace o školení psaní pro web »