Marketing na Facebooku: Stránka versus Skupina

Marketing v sociálních sítích je nyní často skloňované téma. Na propagaci vašeho tématu, značky či produktu nabízí Facebook dva hlavní nástroje: Skupiny a Stránky. Jak je použít a která je pro co vhodnější?

Facebook je dnes zaklínadlem i nadějí pro marketing snažící se postihnout mladou generaci náctiletých, jimž se sociální sítě stávají virtuálním domovem a u nichž bannerová slepota a averze ke klasické internetové reklamě dosáhla stavu těžko prolomitelné rezistence.

Pro propagaci se v rámci Facebooku používá řada funkcí, především pak samotné reklamy, naprogramované Aplikace a hlavně Stránky nebo Skupiny, v anglické terminologii Fan Pages nebo Groups. A o nich bude nyní řeč – o tom, jaké jsou mezi nimi rozdíly a jak je správně využít.

Skupina i Stránka jsou funkce Facebooku, jejichž vlastnosti se překrývají. Proto bývá obtížné správně a s ohledem na budoucnost zvolit, zda chcete založit Stránku nebo Skupinu. Těžké to dělá mimo jiné i fakt, že konverze není možná – nelze automaticky změnit Skupinu na Stránku a opačně. A také to, že Facebook již v minulosti sadu funkcí změnil a zavedl omezení pro Stránky, takže ani do budoucna není přesně jisté, jak situace bude vypadat.

Stránka

Stránka je určena k propojení fanoušků s jejich oblíbenou značkou nebo osobností a mezi nimi navzájem. Všechny stránky jsou viditelné i pro neregistrované uživatele a tedy indexovány vyhledávači. Skupiny se ovšem také nyní začínají v indexu vyhledávačů objevovat, pokud nejsou neveřejné a tento rozdíl se zřejmě bude do budoucna skrývat.

Stránku lze nyní přidat jako přátele (již viditelné v listu Přátel) a zřejmě se automaticky začnou objevovat updaty Stránek v Update sekci uživatelů.

Co je Update sekce uživatelů? Anglický termín na facebooku je feed, v češtině se často plete se Zdí, Zeď je ovšem oblast konkrétního uživatele, zatímco Feed / Update sekce je oblast na Facebooku, kam se dostanete po zalogování z hlavní stránky a kde se zobrazují novinky, které o sobě publikovali vaši přátelé.

Update sekce vypadá takto:

Update sekce na Facebooku

Spolu s propojením Stránek s jednosměrným vztahem fanouškovství bylo představeno blokování zobrazování výpisů v Update sekci, kterým Facebook reaguje na zneužívání Stránek ke spamování Update sekcí. Funkce zablokování výpisu v Update vypadá následovně:

Skrýt updaty Stránek na Facebooku

I proto, nebo hlavně proto, je třeba dávat pozor na to, co stránka posílá za updaty, jak často a v jakém množství, protože uživatel má nyní snadnou možnost ji eliminovat a její zpětné povolení je již skryto v hloubi bezpečnostních předvoleb. Že by jej uživatel dobrovolně hledal a našel, je málo pravděpodobné.

Zde můžete najít seznam Stránek, jichž jste Fanoušci.

Výhody Stránek

  1. Stránky mají hezké URL (SEO-like) a Stránky jsou k nalezení přes vyhledávače
  2. Lze mít více Stránek (momentálně bez známého omezení)
  3. Pokud dosáhnete limitu 5000 přátel na svém Profilu, fanouškovské Stránky jsou jedinou možností, jak zůstat v kontaktu s více lidmi.
  4. Není omezení na počet Fanoušků. A fanouškovství není třeba opětovat jako Přátelství – tedy nemusíte mít ty lidi ve svých přátelích, aby dostávali zprávy ze Stránky.
  5. Můžete poslat zprávu všem fanouškům, i když jsou omezení (viz Nevýhody)
  6. Můžete přidat rich media a vůbec většinu aplikací.
  7. Můžete používat editor ProfileHTML, abyste si co nejvíce přizpůsobil Stránku po svém.
  8. Můžete pracovat na změně Stránky a teprve, když máte hotovou novou verzi, ji publikovat.

Nevýhody Stránek

  1. Jen málokterá aktivita na Stránce jde do updatů na stránce uživatele. Viditelné zde je, když se uživatel stane Fanouškem nebo jako Fanoušek uploaduje fotku či video na Stránku. Toto se pravděpodobně v dohledné době začne měnit, všechno ze stránky půjde do updatů.
  2. Když pošlete zprávu všem fanouškům, přijde jim do updatu, ne jako Zpráva. Implicitní nastavení Zprávy přitom je, že přijde e-mailem, update je vidět jen na webu. Co se dá dělat.
  3. Právní omezení – Stránku můžete založit jen s oprávněním značky či osoby, nikoliv jako „neoficiální fan stránku“.

Skupina

Skupiny jsou určené spíše pro komunikaci a výměnu informací, než vyjádření sympatií s něčím. Umožňují jednoduše zasílat hromadné pozvánky nebo zprávy do Inboxu uživatelů ale mají limit: pokud má skupina přes 5000 uživatelů, již není možné hromadné zprávy zasílat. Oproti tomu u Stránek může administrátor zaslat novinky tak, že se objeví na Update sekci přehledu uživatele.

Výhody Skupin

  1. Kdokoliv může vytvořit jakoukoliv Skupinu na jakékoliv téma. Stránku by měly vytvářet jen oficiální zástupci dotyčné osoby či tématu. Vytvořit Skupinu je snadnější, než vytvořit Stránku.
  2. Můžete obeslat Zprávou všechny členy skupiny, přijde jim do Inboxu. Omezení: pouze, pokud má vaše Skupina do 5000 členů.
  3. Všechny aktivity ve skupině se objevují ve feedu: příspěvky na zeď, přidané položky, diskusní vlákna, fotky a videa. To citelně podporuje virální šíření.
  4. Skupiny lépe podporují neformálnost a „shluknutost“ kolem tématu zájmu. Členové se více vracejí, mohou dostávat e-maily, ale pozor na množství e-mailů, ať je to neznechutí.
  5. Můžete si vybrat mezi zcela otevřenou skupinou, uzavřenou (je třeba schválit žádost o členství) a utajenou – jen členové a pozvaní zjistí, že existuje. Skupiny nejsou přístupné nečlenům Facebooku!
  6. Skupiny umožňují rozšířit demograficky svou síť přátel sdílením zájmu o určité téma tím, že se přidáte do diskuse o tomto tématu.

Nevýhody Skupin

  1. Jakmile se dostanete přes 5000 lidí ve skupině, nebudete moci poslat Zprávu všem lidem ve skupině najednou.
  2. Možnost přizpůsobení stránky Skupiny je naprosto minimální.
  3. Pokud chcete Skupinu smazat, není to nijak jednoduché.
Facebook Stránka a Skupina
Vlastnost Stránka Skupina
Hezké URL Ano Ne
Možnost diskuse Ano Ano
Diskuse na zdi a diskusní fórum Ano Ano
Přidání aplikací Ano Ne
Zpráva všem uživatelům Ano, do Update Ano, do Inboxu
Statistiky návštěvnosti Ano (Page insights) Ne
Možnost výměny fotografií a videí Ano Ano
Možnost přidávat pozvánky na relevantní akce Ano Ne
Propagace skrze sociální reklamu na FB Ano Ne
Pozvání k účasti Navrhnout přátelům Pozvat lidi
Propojení s jinými weby přes JS badge Ano Ne
Omezení přístupu Věk, geografické Selektivní

platné 8/2009

Content

Závěr

Obecně panuje názor, že budoucnost mají pro marketing v rámci Facebooku Stránky, které se chovají jako spoty značky. Jsou lépe (leč stále málo) přizpůsobitelné, mají SEO URL a mají více možností a důrazem na jejich trvalý rozvoj se Facebook snaží je předurčit pro marketing v sociálních sítích – dost možná i jednou se zpoplatněním.

Ovšem z hlediska možností virálního šíření jsou vhodnější Skupiny, jenže ty mají zase limitované možnosti přidávání Aplikací a přizpůsobení. Je zřetelné, že Facebook je trpí spíše jako nástroje komunikace v rámci komunity a není v jeho zájmu, aby se používaly jako nástroj marketingu.

Anketa

Zkoušeli jste si někdy založit Stránku na Facebooku?

19 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 24. 6. 2014 10:33
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení Google Analytics pro pokročilé

  •  
    Jak využít nové funkce Google Analytics
  • Vyhodnocování pomocí Multichannel funnels
  • Neopakujte chyby při vyhodnocování dat.

Informace o školení Google Analytics pro pokročilé »