Berte toto čtení prosím jako moji glosu ke včera proběhnuvšímu Social Media Summitu, konferenci věnované sociálním sítím. Je to téma atraktivní, zajímavé, v němž vlastně všichni tápou. Asi i proto byla akce ve Slovanském domě v Praze našlapána hlavu na hlavě a všichni natěšeni na to, jak se dozvědí, kterak na sociálních sítích vydělávat.
Popisovat samotnou akci je těžké, to je třeba vidět, každého zaujme něco jiného, to jednak. A kromě toho se mi podařilo část přednášek propást, protože jsme si vždycky se skupinkami lidí, se kterými už jsme se dlouho neviděli, udělali „spin-off“, na němž jsme novinky probrali mimo program. Což mělo úroveň zejména díky restauraci Ambiente Brasillero, která je pro takové spin-offy kromobyčejně vhodná. Takže zrovna část věnovanou vyhodnocování výsledků, na kterou jsem se těšil nejvíce a vlastně mne jako jedna z mála zajímala, jsem propásl. Ale nešť, i tak bylo co si z konference odnést (za poznatky).
Co mne ale zaujalo, byl samotný průběh přednášek. Ten totiž notně okořenilo malé vylepšení. V části plátna běžel Twitter panýlek vychytávající příspěvky vybavené hashtagem této konference. Ne snad, že bych takové řešení viděl poprvé, už dříve například na některých akcích Internet Infa byly v zákulisí monitory, na kterých běžely tweety týkající se akce, ale to bylo pro zákulisí. Jinde byl tweet na postranním monitoru, ale byl používaný málo. Tady zabíral z plátna velikou část, pravda, zejména kvůli tomu, že byl promítaný jakoby v telefonu Nokia N97 coby sponzorství konference. A protože velká část plátna patřila trvale logům partnerů a prezentace se promítala v maličkém okně, byl tweet setsakra viditelný.
Při první přednášce to ještě šlo. Alena Ivánková z Mediaresearch se snažila ukázat statistiky komunitních webů z průzkumu firmy, jenže v malém okně věnovaném prezentaci nebyly grafy ani jejich popisky vidět. Čímž jinak možná čísly zajímavě nabitá prezentace hodně utrpěla, jenže účastníci konference se nehodlali nudit, a tak využili fakt, že všichni snáze přečtou tweety než prezentaci. A tak přišly první komentáře, které upozorňovaly na drobnou potíž.
Pak, protože s potíží se nedalo nic dělat, se už přihlížející věnovali výměně pozdravů a komunikaci přes plátno, což jim vystačilo po většinu prezentace:
Dlužno říci, že s takovou bylo prezentaci těžké ustát, snad pomohlo to, že první řečník ještě nevěděl, co se děje za jeho zády. Ty ostatní už to měli o poznání horší.
Erika Swallow z Mashable.com presentuje, za ní běží tweet chat. Autor fotky: Michal Hotovec
Při zajímavé prezentaci Eriky Swallow z Mashable.com o tom, jaké jsou trendy v sociálních službách a které služby nově se prosazující v USA (sepsala z ní článek), přešel tweet již do plnohodnotného diskusního použití, kde si účastníci konference vyměňovali názory na probíhající prezentaci.
Vrchol ovšem měl přijít odpoledne, kdy prezentoval Milan Formánek poznatky ze sociálně síťových aktivit Red Bullu. Pravda je, že Red Bull je firma s poněkud jinou investiční pozicí a s odlišnými vstupními podklady. Prezentace ukazovala, jak stačí vytvořit jednoduché a hezké video a lidé si jej budou rádi vyměňovat, jenže prezentovaná videa i neškolené oko odhadlo snadno na mnoho milionů korun nákladů. Což auditorium přednášejícímu ihned osladilo a okomentovalo například takto:
Vrcholem pak byla závěrečná ukázka, kdy Red Bull spolu s NASA organizuje skok padákem z hranice stratosféry. Lze věřit, že taková videa si lidé sdílejí sami, není ale jisté, zda je to zrovna příklad, po kterém by jakákoliv česká firma mohla sáhnout. A nejbližší cenová alternativa, házet pytlíky naplněné vodou z letadel místních přepravců, už tak cool není. Takže za královskou radu vykašlat se na investice do sociálních sítí a soustředit se na obsah obecenstvo pěkně poděkovalo.
Finální přednáškou byla prezentace Tomáše Čupra ze Slevomatu. Anotace přednášky slibovala pohled do zákulisí a to, na co se všichni těšili: čísla, čísla, čísla. Mnoho jich nebylo, spíše nic, než málo, obecná rekapitulace známých pravd. A nebyl by to tweet chat, kdyby to zklamané obecenstvo hned nedalo znát:
A když už někteří chtěli vědět, co si z přednášky mají odnést, dozvěděli se to velmi pregnantně:
Potíž samozřejmě byla, že v auditoriu seděl vysokoškolský učitel, který se ohradil:
Nu a tak přednáška plynula bez konkrétností, až ji další přihlížející na závěr shrnul…
A byl to Twitter, na kterém nakonec Tomáš Čupr vysvětloval, že žádná data nakonec dát nemohl, protože
Co dodat? Pro řadu řečníků byla tweetovací tabule za zády jak nápor na nervy, tak určitá záchrana, protože se na ní lidé odreagovali. Pravda ale také je, že pár z řečníků se hezky zakoktalo a na chvíli odmlčelo, když si vzkazy přečetli.
A tak nevím nevím, kdo kdy zase pustí za zády řečníků tweet, ačkoliv je třeba přiznat, že na konferenci o sociálních médiích se to hodilo kromobyčejně dobře. Ale pustit to například na konferenci o e-governmentu, to by bylo až příliš pokroku mimo meze zákona…
Jak zakončit článek? Stylově!
Jak jsem konferenci viděl já?
PS: Pokud používáte Twitter, přidejte si náš kanál @lupacz – putují na něj drobnosti a rychlovky, které by vás mohly zaujmout a na webu na ně není místo. Své twitterovské kanály ostatně mají i další weby vydávané Internet Infem…