Nové paušály od Skype: už bez sestavovacích poplatkù

V době, kdy eBay zvažuje prodej svého nedostatečně rentabilního Skype, přichází tato služba s nabídkou nových paušálů v rámci služby SkypeOut pro volání ze Skype na pevné linky. Na rozdíl od předchozích paušálů Skype Pro už neobsahují sestavovací poplatky, a konečně se také týkají České republiky. Ale už ne třeba Slovenska.

Kolem společnosti Skype je v poslední době docela rušno. Možná nejvíce od roku 2005, kdy ji za 2,6 miliardy dolarů koupila společnost eBay a začlenila do svého portfolia. Už tehdy někteří analytici upozorňovali na to, že jde o částku opravdu hodně vysokou, která se kupci možná vůbec nevrátí. A nyní vše nasvědčuje tomu, že to došlo i novému vedení eBay. Představu, že by se eBay mohl své drahé akvizice zase zbavit, přetřásala média velmi nedávno. Mohli jste se o tom dočíst i zde na Lupě, ve zprávičce s příznačným titulem Skype opět na prodej? eBay o tom prý přemýšlí.

Zajímavé je na celé věci i ono „opět na prodej“, protože o této možnosti se spekulovalo již dříve. Nejvíce asi v říjnu loňského roku, kdy byl zakladatel Skypu a do té doby její úřadující výkonný ředitel (executive director) Niklas Zennstrom přinucen předčasně sestoupit na post pouhého nevýkonného předsedy představenstva (non-executive chairmand of the board of directors). Už tehdy se v médiích (v zahraničízde na Lupě) objevovaly úvahy od samotného vedení společnosti eBay, že se svou akvizicí za 2,6 miliardy asi poněkud „přestřelili“.

Když pak v únoru letošního roku dosadilo eBay do čela Skype nového výkonného ředitele, Joshe Silvermana, mohlo se zase zdát, že vše je v nejlepším pořádku. Jedna z prvních cest nového šéfa Skypu mimochodem vedla do Prahy, ale ani zde žádné pochybnosti na povrch nevyplynuly. Vedení Skypu v Praze skoro nic neřeklo (viz například tato krátká reportáž zde na Lupě), ale stačilo alespoň naznačit, že jen v ČR má na 3 miliony uživatelů. No, možná spíše registrací než skutečně aktivních uživatelů. Ale budiž: ať už jsou konkrétní čísla jakákoli, pravdou je, že Skype zcela určitě má obrovskou uživatelskou základnu po celém světě. Ostatně, kvůli tomu jej také eBay kupoval.

Jenže, a v tom je zřejmě jádro problému, tuto masivní uživatelskou základnu nedokáže náležitě „zpeněžit“. O využívání služeb, které jsou zcela zdarma, mají stále zájem velké počty uživatelů. Jenže jak dojde na placení, resp. na používání placených služeb – což jsou u Skypu hlavně služby SkypeOut a SkypeIn – je situace rázem jiná a zájem je podstatně menší.

V nedávných dnech celá kauza znovu eskalovala v souvislosti s tím, jak se nejvyšší vedení eBay nechalo slyšet, že zvažuje opětovný prodej Skype, a to dokonce v horizontu konce letošního roku – pokud Skype do té doby nezačne přinášet celé skupině očekávaný efekt (asi i včetně různých synergií). Nový výkonný ředitel Skype, Josh Silverman, se na oplátku nechal slyšet, že cítí velkou podporu ze strany eBay jako vlastníka – a nejspíše i v souvislosti s tím přistoupila jím řízená firma k poměrně významnému kroku: ke včerejšímu představení nových paušálních tarifů pro volání na pevné linky (a tedy vlastně pro službu SkypeOut).

Osobně si to dovolím zhodnotit jako krok, který může mít dva různé cíle: generovat ony výnosy, po kterých všichni tak prahnou, a současně přilákat další nové uživatele (resp. z pasivních uživatelů udělat uživatele skutečně aktivní, platící). A pokud by se snad objem výnosů přece jen ukázal jako nedostatečný, mohl by nově zvýšený počet zákazníků, platících „alespoň něco“, pomoci zvýšit hodnotu Skypu pro případný další prodej.

Paušály se sestavovacím poplatkem

Analytici již delší dobu spekulovali, jakou cestou se Skype a jeho vlastník vydají, aby svou stávající uživatelskou základnu co nejvíce „zhodnotili“. Většina předpovědí sázela na reklamu, ale pozadu nezůstávala ani varianta placených služeb paušálního charakteru, hlavně v rámci služby SkypeOut (umožňující volat „ven“, ze sítě Skype, do veřejné telefonní sítě). Pravdou je, že Skype s takovýmito paušály experimentoval již nějakou dobu.

V roce 2006 pilotně zkoušel různé paušální tarify, umožňující (skoro) neomezené volání rámci služby SkypeOut, z to v USA a Kanadě, ve Velké Británii, a také třeba ve Francii (podrobněji). A v USA pak místo pilotní promo nabídky přišel s definitivním tarifem „Skype Unlimited Calling plan“, za ročních cca 60 USD. Na druhou stranu ale skoro ve stejnou dobu, počátkem roku 2007, přišla společnost Skype s něčím, co její uživatele mimo USA a Kanadu moc nepotěšilo: se zavedením sestavovacích poplatků. A to jak u hovorů, zpoplatněných podle délky, tak i u těch, které by byly zpoplatněny paušálně.

První varianta, tedy zavedení sestavovacího poplatku, postihla i tuzemské uživatele služby SkypeOut: minutová cena hovorů na tuzemské pevné linky sice klesla z 2,3 na 1,7 eurocentu, ale současně si Skype za každé navázání nového hovoru účtoval sestavovací poplatek ve výši 3,9 eurocentu. Dovolím si předpokládat, že řada tuzemských uživatelů pak přehodnotila, zda se jim služba SkypeOut vůbec vyplatí. A nejspíše nejen tuzemských uživatelů  – což následně spíše snížilo výnosy pro Skype, než aby je zvýšilo.

Druhá možnost, tedy zavedení sestavovacího poplatku u paušálních tarifů v rámci služby SkypeOut, vedla ke vzniku tarifu Skype Pro. Ten fungoval tak, že uživatel zaplatil určitý měsíční paušál (konkrétně 2 € bez DPH), a pak za každý hovor jeden sestavovací poplatek ve výší 3,9 eurocentu (dnes cca 0,975 Kč) – a na délce hovoru už nezáleželo. Jenže pro tuzemské uživatele tento tarif dostupný nebyl. Přesněji: nedalo se s ním volat na pevné linky v ČR, ale jen v některých jiných zemích (podrobněji viz tisková zpráva Skype z února 2007).

Nové paušály už bez sestavovacího poplatku

Nabídka dosavadního paušálního tarifu Skype Pro (se sestavovacím poplatkem 3,9 eurocentu za každý hovor) ale ke včerejšímu dni stejně skončila. A místo něj nastoupily nové paušály, které již jsou využitelné i pro volání do pevných sítí v ČR – a hlavně jsou skutečně paušální a neobsahují jednorázový sestavovací poplatek. A také nerozlišují mezi dobou špičky a mimo špičky, či mezi víkendy, svátky a pracovními dny.

Tedy: pokud neprovoláte tolik, abyste narazili na limity Fair Use Policy, které u nich Skype nově zavedl. Ale ty nejsou nijak přísné, neboť obnáší 10 000 minut za měsíc. Tedy více jak 5 hodin denně. Pokud byste snad provolali více, budou vaše hovory nad tento měsíční limit zpoplatněny klasickým minutovým tarifem služby Skype Out, a tedy včetně sestavovacího poplatku.

Na druhou stranu, dokud se nedostanete na uvedený limit 10 000 minut měsíčně, nemělo by u Skype platit žádné jiné omezení, ani na délku jednotlivého hovoru, ani na počet uskutečněných hovorů.

A jaké že ty nové paušální tarify jsou? Pro Evropu jsou tři a vypadají následovně:

  • Tarif Stát: volání na pevné linky v jedné evropské zemi, za 3,39 € / měsíc (cca 85 korun),
  • Tarif Evropa: volání na pevné linky ve 20 evropských zemích, za 4,54 € / měsíc (cca 114 korun),
  • Tarif Svět: volání na pevné linky ve 34 zemích celého světa, za 10,29 € / měsíc (cca 257 korun).

V rámci promo akce navíc dostanete i zajímavé slevy, pokud se rozhodnete do 1. června: při objednávce 3 měsíců získáte jeden měsíc zdarma, a při objednávce 12 měsíců dostanete zdarma hned čtyři.

K podobě těchto tarifů je vhodné dodat pár detailů. Tak například „Tarif Stát“ neznamená, že by si uživatel v ČR mohl pořídit tento tarif jen pro volání na pevné linky v ČR. Stejně tak si může pořídit tento tarif pro kteroukoli (ale jen jednu) z ostatních 20 zemí, kde je nabízen. Takže pokud si vybere třeba Polsko, může volat na pevné linky do Polska za paušál (ale už ne po ČR, resp. po ČR mu bude účtován klasický minutový tarif SkypeOut, včetně sestavovacího poplatku).

Skype Europe

Evropské destinace pro nové paušály Skype

Řadu lidí asi nepotěší, že ve výčtu 20 zemí Evropy, které si mohou vybrat pro Tarif Stát, chybí například Slovensko. Na druhou stranu někoho může potěšit to, že podobné“jednos­tátové“ paušály by měly existovat i mimo Evropu (třeba pro Asii či Severní Ameriku, byť obecně s jinou cenou). Jejich výčet naznačuje následující obrázek, na kterém jsou země pokryté „Tarifem svět“.

Skype World

Světové destinace pro nové paušály Skype

Pokud jde o „Tarif Evropa“, v něm je zahrnuto volání do všech 20 zemí v Evropě, kde tato možnost existuje. Jsou to stejné země, které připadají v úvahu pro Tarif Stát. A stejně jako pro Tarif Svět i zde platí, že limit 10 000 minut měsíčně se týká hovorů do všech zemí dohromady (a nikoli tedy 10 000 pro každou zemi samostatně).

Na druhou stranu jsou v rámci paušálu zahrnuta jen standardní geografická čísla v pevné síti a nikoli čísla speciální (například placená prémiová čísla apod.). Dovolím si předpokládat, že v ČR budou do paušálu zahrnuta i geografická čísla pro VoIP linky, ale nikoli negeografická VoIP čísla (s prefixem 910). Ale u této druhé možnosti to nemám ověřené, protože na jisto to včera nevěděli ani u českého Skype. V některých zemích, jako například v USA, Kanadě, Číně či Hong Kongu, zahrnují uvedené paušály i volání na mobilní telefony. To díky tomu, že zde rozdíl v ceně (mezi zakončením hovoru v pevné a mobilní síti) platí příjemce, a nikoli volající. Jinde, včetně ČR, nejsou hovory do mobilních sítí v paušálech zahrnuty.

Pozor také na disclaimer, ve kterém Skype říká, že jeho služba není plnou náhradou klasického telefonu, nelze ji používat pro tísňová volání.

Pokud jde o možnosti placení, platí se podle očekávání dopředu, a využít můžete jak klasický bankovní převod, tak i platbu kartou, přes služby PayPal nebo přes službu Moneybookers.

A ještě jedno důležité upozornění: všechny uvedené paušály jsou určeny pouze pro soukromé využití (nikoli pro firmy).

Srovnání

Na závěr si udělejme malé srovnání s tím, co je asi nejlépe souměřitelné s Tarifem Stát, a to různé tarify tuzemských poskytovatelů pro neomezené volání na pevné linky. A zapomeňme přitom na rozdíly ve Fair Use Policy: zatímco Skype počítá celkový počet minut za měsíc (a dává jich až 10 000), u nás je obvyklá praxe taková, že není počítáno prvních 30 či 60 minut hovoru (ale ostatní minuty už ano). A počet hovorů není omezen.

Tak třeba Telefónica O2 nabízí možnost neomezeného volání (do 30 minut délky) v době mimo špičku za 95,20 korun měsíčně, a po celý den za 357 korun. Volný si v rámci své služby Komplet (pro domácnosti) účtuje za neomezená volání mimo špičku příplatek 199 korun, a po celý den 284 korun. U Českých Radiokomunikací si lze přikoupit neomezené volání (tarif Premium Nonstop) za 357 korun měsíčně, a třeba u UPC činí rozdíl mezi tarify Freetime a Basic, odpovídající příplatku za možnost volat neomezeně mimo špičku 110 korun (a pro celý den na 379 korun). Vše včetně DPH, což mírně zvýhodňuje služby Skype: ty totiž zahrnují pouze 15-procentní DPH v Lucembursku, zatímco naši poskytovatelé si musí připočítávat naši devatenáctipro­centní DPH.

Ale i bez rozdílu v DPH vychází nový paušální Tarif Stát od Skype, aplikovaný na ČR, podstatně výhodněji. Jeho 85 korun je třeba poměřovat s nabídkami celodenního volání. A zde je nejnižší Volný, se svými 284 korun.

CIF16

Na druhou stranu nesmíme zapomínat na to, že nové paušály od Skype jsou v ČR pouze jednosměrné: umožňují volat ze Skype telefonů na pevné linky, ale už ne naopak. Opačný směr volání už v nich není zahrnut. Ten by umožnila služba SkypeIn, ale ta dosud není v ČR nabízena. A ani tam, kde nabízena je, není součástí uvedených paušálů. Naopak jejich součástí je hlasová pošta, a třeba také služba SkypeToGo. Ale ani ta u nás nabízena není.

V neposlední řadě bude i u nových paušálů Skype důležitá celková kvalita hovorů. Když existují alternativy, byť dražší ale založené na klasické telefonii, či alespoň na kvalitním VoIP na otevřených standardech, považuji za otevřenou otázku, čemu dají naši uživatelé přednost. Vyberou si uzavřený proprietární systému, který u nás funguje jen jednosměrně a který nemusí vždy garantovat dostatečnou kvalitu hovoru? Jaký na to máte názor a zkušenosti?

Anketa

Jaké máte (v poslední době) zkušenosti s kvalitou Skype hovorů?

27 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 28. 5. 2008 0:25

Školení e-mail marketingu – pokročilé techniky

  •  
    Jak připravit šablonu moderního e-mailu
  • Jak spustit automatizované kampaně
  • Jak dynamizovat běžnou rozesílku

Detailní informace o školení e-mail marketingu - pokročilé techniky »