Noviny, které vám generují vaši přátelé

Jak najít zprávy, které vás opravdu zajímají? Jak z přehršle videí vybrat ta, která by vás upoutala? Konec slepým pokusům, konec personalizaci. Novým trendem je analýza vašich přátel v sociálních sítích.

Zní to krkolomně? Dost možná, ve skutečnosti to tak složité není. Celá řada sociálních sítí umožňuje publikovat linky na obsah, který vás zaujal, stejně tak velká část obsahových serverů již do svého obsahu zakomponovala možnost snadno na něj upozornit v sociálních sítích. Nyní jde o to takový obsah zase zpět vytěžit a zajímavě uživateli prezentovat.

Pokud někdo z vašich přátel přidá odkaz na článek například na Facebook, musíte mít postřeh, abyste zjistili, že ten samý článek linkují i další přátelé, prostě to nesmíte přehlédnout. Jenže si představte službu, která sečte unikátní odkazy a nabídne vám stránku odkazující na to, co linkují vaši přátelé. Když k tomu přidáte ještě smysluplnou destilaci obsahu z linkovaných stránek, dají se takto – a vlastně automaticky – vytvořit přehledné noviny, které vám doporučí, co zaujalo vaše přátele a tedy by to mohlo zaujmout i vás.

Alespoň tolik teorie. Do praxe se ji pokusilo uvést hned několik služeb a hodnotit jejich úspěch je zatím předčasné, data k nim nejsou, jen jde o zajímavý trend, jenž je dobré registrovat.

Český web Yedwik

Yedwik.com

Yedwik.com

S naprosto nečeským a těžko zapamatovatelným jménem se do vod analýzy obsahu v sociálních sítí vydal projekt Yedwik, který provozuje MicroMedia, známá u nás též projektem Fejsbůček. Yedwik pracuje s daty ve Facebooku a všímá si počtu stisknutí „Like“ tlačítka, použití Share, tedy sdílení obsahu, nebo počtu komentářů. Takový obsah pak řadí výše. Nevýhodou je, že v současné době je paleta načítaného obsahu omezena vlastně jen na iDnes nebo Novinky, takže vidíte, jak se uživatelé staví k obsahu těchto serverů. Yedwik má ambice fungovat nadnárodně, je připraven pro řadu jazyků a ještě nedávno v nich byl docela silný a vypadal nadějně, ale dramaticky se mu propadl počet zdrojů, které zpracovává a tak dnes vypadá spíše jako demo.

PostPost.com

PostPost.com

PostPost dává sdílení novinový vzhled

Zatímco Yedwik vypadá spíše jako klon Diggu, jen využívá dat sdílených ve Facebooku, PostPost se snaží vygenerovat stránku, která vypadá jako noviny. Data bere z Facebooku, tentokráte se musíte zalogovat přes Facebook účet. Pak nějakou dobu trvá generování aktuální stránky. Zprávy na ní jsou seřazené podle toho, jak často je vaši přátelé sdíleli nebo komentovali. A nemusí jít jen o zprávy, PostPost také zohledňuje videa nebo obrázky, takže vlastně cokoliv z toho, co vaše přátele zaujalo, se může na stránku dostat.

Paper.li přidává Twitter

Facebook může být někdy málo. Švýcarský startup Paper.li využívá Facebook (zatím velmi základně) a Twitter. U Twitteru zohledňuje odkazy, které publikovali lidé, jež sledujete. Oproti PostPostu jde o jednou denně generovanou stránku s výsledky analýzy na Twitteru. Oproti PostPostu (a podobně jako Yedwik) můžete mít odkazy rozřazené do rubrik jako Headlines, Technologie, Business a další.

Paper.li je proti PostPostu přehlednější, ale generovaný v určitých intervalech, momentálně denních, na PostPost si musíte počkat, ale pak zase máte data v reálném čase a můžete si udělat představu o tom, co vaši přátelé sledují. V případě Paper.li si můžete vybrat i jen segment zpráv, které se vám mají sestavovat a sledovat si pak je.

Paper.li

Paper.li

Proč tolik povyku?

Asi znáte už legendární funkci na Amazon.com, „ti, kdo si koupili tuto knihu, si také ještě koupili…“ – a podobný úspěch v „personalizaci“ se občas očekává u takovýchto „výstřižkových“ služeb. Zabránit našemu přehlcení informacemi z internetu je těžké a až doposud se na to nepodařilo najít univerzální recept. Myšlenka „personalizace“ zpráv výběrem zájmových okruhů se nikdy vážněji neuchytila, protože běžným uživatelům se nechtělo konfigurovat si své oblasti zájmu. Automatická personalizace zase měla problémy, kde vzít podkladová data napříč velkým množstvím serverů a médií, až veliké rozšíření Facebooku a Twitteru spolu s jejich API poskytlo možnost, jak data získávat a analyzovat.

Řada zahraničních serverů získává údajně ze sociálních sítí i nadpoloviční většinu zprostředkované návštěvnosti, tedy návštěvnosti z odkazů. Facebook přináší více návštěvnosti, než Google, tvrdí některé služby. Ačkoliv v Česku to zatím tak dramatické není, podíl návštěvnosti ze sociálních sítí i u nás roste. A zejména mezi mladou generací se stává, že lidé primárně sledují odkazy, které doporučují jejich kamarádi a sami si zprávy a novinky aktivně nevyhledávají, nebo nechodí mimo své zajeté okruhy serverů. I proto význam odkazů v sociálních sítích roste.

Content

Zatím ale není vůbec zřejmé, zda tento trend v Česku bude natolik významný. Počet českých zdrojů je podstatně omezenější, než těch anglickojazyčných, to je na jedné straně pravda, ale také se snižuje ochota mladší generace zprávy vyhledávat a systematicky monitorovat. To zase pro podobné výstřižkové služby nahrává. Ovšem kupříkladu české klony Diggu jako Linkuj.cz získali jen marginální pozornost a nestaly se tak masivně rozšířené, jak se očekávalo podle jejich vzoru, takže je možné, že i v tomto případě budeme mít svá „regionální specifika“ a podobným službám se u nás podaří získat jen pramálo pozornosti, která nebude stačit na vlnu – podobně, jako se tomu například zatím děje u geolokačních aplikací typu Foursquare nebo Gowalla, které se u nás stále nedostaly z ranku „early adopters“ fanoušků.

Anketa

Co si myslíte o novinách generovaných přáteli?

Ovšem pravděpodobné je, že tento trend bude sledovat sám Facebook, který již v minulosti několikrát ukázal, že je ochoten se na nových trendech svézt a zahrnout je do svého prostředí (například u Facebook Places). Což by, nakonec, bylo nejlogičtější.

4 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 13. 12. 2010 8:51
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Právo pro e-shopy

  •  
    Jak provozovat e-shop v souladu se zákonem.
  • Jak přistupovat k vrácení zboží a spory se spotřebiteli.
  • Jak v souladu s právem marketovat e-shop.

Detailní informace o školení Právo pro e-shopy »