Odpojeni.cz aneb nelehké spojení dvou českých portálů

Spojení portálů Atlas.cz a Centrum.cz přineslo hodně otazníků o budoucím fungování firmy. Stále se čeká na novou podobu struktury firmy, obsahu nebo jejího názvu. Zatím je známo pouze složení vedení a strategie vlastní obchodní sítě. Akvizice by vypadala na první pohled úspěšně, kdyby se začátkem dubna neobjevila webová stránka Odpojeni.cz se seznamem nespokojených vývojářů, kteří tímto způsobem začali hledat nové zaměstnání. O situaci jsme se zajímali a zjistili jsme názory lidí obeznámených se situací v portálu Atlas.cz.

Po spojení obou portálů (podrobnosti najdete v článku Centrum a Atlas mají společného vlastníka) vypadaly plány nového vlastníka poměrně nejasně. Hovořilo se o zachování všech značek, vzájemném propojení a společném rozvíjení služeb. První takovou spuštěnou službou pod hlavičkou Atlas.cz byl blogovací systém Mujblog.cz, který by se měl později objevit také na portálu Centrum.cz. Zatím běží na technologii Microsoft .NET, která portál Atlas provází prakticky od jeho vzniku. Jenže jak se později ukázalo, tato technologie byla i důvodem veřejně oznámeného odchodu vývojového týmu a některých dalších zaměstnanců Atlasu. Portál Centrum.cz totiž používá pro vývoj technologie PHP4, C/C++, Bash a Perl. Ale nepředbíhejme.

Začátkem března se v týdeníku Euro objevily podrobnosti věnované třem fázím slučování obou portálů. V první došlo k představení složení vrcholného managementu firmy, do konce dubna by měla být známa organizační struktura a také má dojít k vyjasnění podoby obchodních plánů spojených subjektů. Druhá fáze otevírá prostor pro ke změnám spojeným s procesy a běžným fungováním portálů. Ve třetím kroku, označeném předsedou představenstva Centrum.cz Holding Pavlem Muchou jako infrastrukturní a platformový, by mělo dojít k proměně IT zázemí nové firmy a zároveň je spojena s přechodem na nové technologie. Dokončení poslední fáze je podle Pavla Muchy plánováno během jednoho roku.

Otazníky kolem technologie

Aby měla internetová veřejnost přístup k informacím týkajícím se akvizice, spustila public relations agentura Intensity, s. r. o., zastupující portál Centrum.cz, internetové stránky s příznačným názvem Spojeno.cz. Na těchto stránkách informoval nově vzniklý holding o dalším postupu a průběhu spojování obou portálů často velmi optimisticky. Jsem moc rád, že spojování obou firem jde takovým tempem. Nově vznikající slovenská společnost má všechny předpoklady být jedním z klíčových mediálních hráčů v zemi, uváděl například začátkem března Pavel Mucha při příležitosti jmenování nového generálního ředitele pro slovenský trh.

První náznaky potíží se však objevily 2. dubna 2008, kdy se na stránkách Odpojeni.cz začal zobrazovat seznam jmen zaměstnanců, jejich specializace a prohlášení: (…) celá historie portálu Atlas.cz není novým vlastníkem vůbec respektována a dochází k absolutnímu potlačení všech důležitých projektů a procesů budovaných dlouhá léta v portálu Atlas.cz. Ačkoli zaměstnanci Atlas.cz z vlastní iniciativy nabídli novým vlastníkům svůj plán rozvoje, který byl v mnoha směrech úspornější, výkonnější a efektivnější než odpovídající věci na Centrum.cz, nebyly jejich názory respektovány. Svůj zásadní nesouhlas s celým procesem integrace se rozhodla drtivá většina vývojového, provozního a produktového oddělení portálu Atlas.cz vyjádřit prostřednictvím stránek www.odpojeni.cz. Zde naleznete nejen skutečný stav integrace, ale především jmenný seznam lidí rozhodnutých se odpojit a nabídnout trhu své služby a znalosti.

Bohatý portálový půlrok

Ikona - vyhledávače
České portály prošly za posledních několik měsíců bouřlivými změnami, o kterých se v zákulisí mluvilo už několik let. Na podzim bylo prodáno Centrum.cz americkým investorům Warburg Pincus a nedlouho nato oznámil stejný fond koupi také Atlasu (Ondřej Tomek v rozhovoru pro Lupu konstatoval, že sám by takto nepostupoval). Nová strategie spojené společnosti počítá s oslovením mladého publika, čemuž má pomoci nový video produkt, ICQ TV, zatímco se spoluprací s Internet Tradingem se už naopak ve spojeném portálu nepočítá. iDnes v lednu předhonil Novinky a aby toho nebylo málo, poslední týdny se také šušká o prodeji Seznamu, ačkoliv to jeho zástupci oficiálně popírají. Na jeho prodej jsou však už vypsány sázky. Tipnete si, o čem se bude v souvislosti s portály psát za půl roku?

Prohlášení bylo posléze změněno a zestručněno: Rozladění a nesouhlas s průběhem i závěry integračních procesů nově vzniklého spojení portálů Spojeno.cz, stejně jako nemožnost cokoliv na těchto závěrech změnit, nás, zaměstnance Atlas.cz, dovedl až k vytvoření stránek Odpojeni.cz, na kterých společně nabízíme naše know-how. Upřednostňujeme oslovení celých týmů.

Samotná doména byla podle údajů CZ.NIC registrována 13. března 2008 a jejím vlastníkem je společnost Blackmedia, s. r. o (viz také whois). Pražské telefonní číslo firmy bylo neustále obsazené, podařilo se nám ovšem získat kontakt na jednoho ze společníků firmy, Radoslava Corbu. Ten nám v telefonickém rozhovoru potvrdil, že firma registruje různé internetové domény, ale on sám žádného ze zaměstnanců Atlasu osobně nezná. Další lidé spojení s firmou na první pohled nemají se zaměstnanci portálu Atlas.cz nic společného.

Vnímáme to jako součást každé změny. Vždy tu bude malé procento lidí, kterým změna nebude vyhovovat, komentoval oficiální postoj firmy ve svém vyjádření Petr Kapalín, tiskový mluvčí portálu Centrum.cz. Vedení sloučených firem prý nebude zaměstnance Atlasu za tento postoj postihovat. Obsah návrhu předloženého zaměstnanci však nechtěl Kapalín komentovat.

Zaměstnanci mlčí, ostatní jen anonymně

Oslovili jsme všechny zaměstnance, kteří na stránkách Odpojeni.cz zveřejnili své často soukromé kontaktní e-maily. Odpověděli nám pouze čtyři zaměstnanci, přičemž jejich vyjádření byla velmi podobná. Nemohou nebo se nechtějí vyjadřovat, protože jsou stále zaměstnanci portálu. Jsem stále zaměstnancem společnosti Atlas.cz a tudíž jsem vázán nesdělovat tyto informace dle mé pracovní smlouvy, napsal nám jeden z nich. Další z oslovených zaměstnanců ve svém e-mailu popřel, že by byla celá akce namířena proti současnému zaměstnavateli. Zároveň se neobává špatného dojmu, který by Odpojeni.cz mohlo vyvolat u firem ochotných zaměstnat bývalé pracovníky portálu.

Jiný ze zaměstnanců nám v telefonickém rozhovoru potvrdil, že se všichni zaměstnanci z IT a vývojového týmu Atlas.cz dohodli svůj postup pro média nekomentovat. Vedení firmy údajně s některými zaměstnanci stále řeší, jak bude pokračovat jejich spolupráce. To je možná i důvod, proč se na stránkách nejprve zobrazovalo a později zmizelo jméno současného IT ředitele Miloše Houfka. Ještě v pátek 4. dubna byl v telefonickém rozhovoru ochotný komunikovat o skutečné situaci v Atlasu a odkázal nás, abychom mu zavolali později. V pondělí bylo jeho jméno ze stránek odstraněno. Když jsme ho kontaktovali, odmítl situaci jakýmkoliv způsobem komentovat.

Když má člověk ještě platnou smlouvu a je zaměstnancem, jsou tam vždy nějaké páky. Je to logické, také bych se z firmy snažil odejít v dobrém, naznačuje důvody nejmenovaný zdroj blízký portálu Atlas.cz. Podle něj zaměstnanci portálu navrhovali vedení, jak využít stávající .NET technologii takovým způsobem, že by dokonce bylo možné propustit část programátorů portálu Centrum.cz. Vedení nově sloučených firem tento krok údajně zamítlo a rozhodlo se používat původní technologii silnějšího portálu. Zaměstnanci Atlasu navíc vnímali druhý portál jako svého největšího konkurenta, což se následně projevilo i na jejich náladě krátce po prodeji.

Nejde o protest proti zaměstnavateli

Také jméno další osoby z internetové branže, která je podle našeho zjištění velmi dobře obeznámena s poměry v portálu Atlas.cz, jsme na její přání nemohli zveřejnit: Toto není v žádném případě vystoupení proti současnému zaměstnavateli. Z určitých důvodů (každý je může mít trochu jiné) se rozhodli ukončit pracovní poměr. Vzhledem k tomu, že podobný názor zastává většina týmu, proč toho nevyužít a nenabídnout jeho služby někomu, kdo o ně bude mít zájem? Připadá vám to jako projev nestability nebo rebelie? Já v tom vidím čistě racionální uvažování. O budoucnost se rozhodně nebojím. Náš zdroj zároveň potvrdil, že podle jeho informací mají zaměstnanci přímo ve firmě jak podporu, tak i méně pozitivní reakce.

Náš další nejmenovaný zdroj, který měl velice blízko k bývalým vlastníkům portálu, nám sdělil, že Atlas je technologickou firmou, jejíž hlavní devizou jsou právě zaměstnanci. Podle něj je na vedení firmy, jakým způsobem s nimi tedy komunikuje. Pravdu mohou mít částečně nespokojení zaměstnanci, ale i vedení spojených firem.

Podle Davida Duroně, bývalého generálního ředitele Atlas.cz, je každá akvizice spojena se ztrátou. Spojujete-li dvě firmy, logicky se musí počítat s tím, že každá z těch firem přijde o část své původní kultury, autonomie a bohužel i část zaměstnanců. Mít dva ředitele na každou oblast je neefektivní, tato akce dokazuje spíše to, že Atlas byl skutečně velmi dobrý tým lidí, kdy se z nadšenců stali profíci a navíc si zachovali silnou teamovou vazbu. Bohužel nezapadli do integračního procesu, a tak na sebe velice originálně upozornili, vidí současnou situaci David Duroň.

Restart: hlavním cílem byl prodej

Otazníky kolem prodeje portálů a neustálé spekulace o chystaném prodeji příliš zaměstnancům nesvědčily. Potvrzuje to člověk, který je důvěrně obeznámen se situací u portálu Atlas.cz. Podle něj v Atlasu kolovaly fámy o prodeji už od vstupu vlastníka Epic Holding. Zájemců mělo být několik a spekulace o konkrétním se stále střídaly každý měsíc. V takovém prostředí se nedalo pracovat a vyvíjet. Atmosféra nebyla nějak nadšená, ale pořád tu byla šance, že to koupí někdo, kdo by to nezrušil a naopak by to podpořil, popsal situaci náš zdroj.

Potom přišel do vedení David Duroň, který jako generální ředitel řídil Restart, projekt na oživení Atlasu a jeho povědomí u internetových uživatelů. Restart byl podle našeho zdroje vcelku úspěšným projektem. Dělaly se nové projekty a pár bezvýznamných se zrušilo. Po odchodu Davida Duroně do marketingu Vodafone nastoupil do křesla hlavního muže portálu Pavel Doležal. Když na podzim minulého roku dělal ITBIZ.cz s Pavlem Doležalem a dalšími členy vedení rozhovor o dalším fungování portálu, vyplynulo z něho, že se Atlas hodlá poprat o slušnou pozici na trhu. Podle našeho zdroje ovšem už tyto snahy byly pouze „na oko“. Změny se totiž dělaly pouze pro zvýšení prodejní ceny portálu.

Ať stál v čele portálu kdokoliv, probíhaly zde časté personální výměny a hodně zaměstnanců odcházelo. Atlas byl v internetové branži označován jako přestupní stanice. Pavel Doležal se v rozhovoru ze září minulého roku vyslovil ve smyslu, že věci se v Atlasu dělaly špatně a proto bylo nutné, aby někteří lidé odešli. Pokud někteří lidé nedosahovali výsledků, museli firmu opustit. To je fakt platný pro většinu firem. Atlas prošel zásadní změnou, a ta vyžadovala i zásadní rozhodnutí, popsal tyto změny David Duroň, bývalý generální ředitel Atlasu.

CIF16

Po tom, co Warbung Pincus koupil Atlas, se prý dali zaměstnanci portálu rozdělit na dvě části. Jedna polovina byla prodejem hodně otrávená a druhá polovina byla naopak spokojená, přestože Centrum.cz bylo vždy vnímáno jako úhlavní nepřítel. Někteří zaměstnanci podle našeho dobře informovaného zdroje vzali prodej Atlasu až moc osobně a rovnou odešli. Poslední vlna odchodu již souvisela s rozhodnutím o budoucnosti používaných technologiích. A to už jsme právě u problému Odpojeni.cz. Každý vývojář umí a je zvyklý pracovat v jednom jazyce a těžko se najednou bude učit nový, uzavírá náš zdroj.

Personální otázka zůstává po spojení portálů také otazníkem. Na konci února předseda představenstva Pavel Mucha uváděl, že by v žádném případě nemělo dojít k rušení pracovních pozic. Počty pracovních příležitostí se měly údajně rozšířit. Později ve svém vyjádření pro Hospodářské noviny prozradil, že integrace bude obnášet propuštění zhruba padesáti zaměstnanců. Jak je vidět, někteří z nich se odpojili s předstihem a navíc hodně originálním způsobem.

Anketa

Co si myslíte o protestu Odpojeni.cz?

245 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 30. 4. 2008 0:02

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení »