Zahýbá restart Atlasu českým Internetem?

Rozdělení sil na českém Internetu již dlouhou dobu vypadá dosti stabilně. Oblíbené souboje v poměřování návštěvnosti a soupeření o "jedničku", "dvojku", "trojku" se až donedávna zdály být minulostí. Jejich nové kolo však v souladu se svým sloganem "zrestartoval" Atlas. Jaké jsou skutečné pozice velkých hráčů v jednotlivých hlavních segmentech? Jak jistá je první pozice Seznamu? A může Atlas v blízké době dohnat a předehnat Centrum?

Podmínky na českém Internetu se zdají být jasně dané. Vítězem portálových válek je jednoznačně Seznam, jemuž se žádný konkurent ani nepřibližuje. Alespoň ne žádný z jeho lokálních konkurentů, v oblasti vyhledávání má dobrou pozici Google, který také pomalu získává nezjistitelné množství českých uživatelů pro svou e-mailovou službu Gmail. Přesto při globálním pohledu nemá v tuto chvíli Seznamu šanci konkurovat vůbec nikdo, co do počtu návštěvníků i šíře služeb. Seznam se totiž díky své celkové síle dokázal na první pozici prosadit v téměř všech odvětvích.

Tento stav již byl zjevně všeobecně akceptován a i oba někdejší vyzyvatelé Seznamu – Centrum a Atlas – dnes uznávají, že na něj prostě nemají. Nezbývá jim proto, než se specializovat pouze na některé části trhu a spokojit se se skromnějšími cíly – ostatně český Internet je již dostatečně velký na to, aby na něm mohlo být ziskových daleko více subjektů. Podívejme se na to, jak se kterým společnostem daří v těch nejvýznamnějších oblastech.

Ikonka - Kristalova Lupa 2006
Chcete podpořit svoji oblíbenou službu na českém Internetu? Rádi byste dali provozovatelům webů najevo, že jim fandíte? Pak neváhejte a hlasujte v anketě Křišťálová Lupa 2006! Až do 31. října 2006 můžete ovlivnit, které projekty si budou přebírat ocenění pro vítěze pro tento rok. Navíc získáte roční licenci k bezpečnostnímu balíku od společnosti AEC a můžete vyhrát i některou z 50 hodnotných cen.

Portály

V kontextu „vyřešeného“ portálového souboje trochu ztrácejí smysl oblíbené statistiky porovnávající celé velké balíčky portálů. Daleko výhodnější z pohledu inzerce je jistě provozovat třeba jen jeden úspěšný web s jedním konkrétním zaměřením než sto neúspěšných služeb. Balík „Centrum“ či „Atlas“ nám vůbec nic neřekne o jeho částech, slouží pouze k pěkné prezentaci. Přesto portály v praxi sdružování všeho pod sebe pokračují i nadále. Výjimkou je Seznam, jenž je i při zahrnutí pouze služeb provozovaných pod značkou Seznam tak velký, že nemá důvod návštěvnost uměle zvyšovat zahrnováním ostatních svých serverů. Ba naopak, při jejich samostatném uvedení může tvrdit, že má v první desítce x vlastních webů, zatímco jeho konkurence tam je sotva jednou při sdružení všeho dohromady Pravidla NetMonitoru umožňují sčítat pouze stránky umístěné na jedné doméně. Proto Centrum i Atlas pro své služby používají místy až komické adresy. Centrum vlastní jistě lukrativní doménu zena.cz, tu však přesměrovává na zena.centrum.cz, totéž provádí Atlas s prepni.cz. Ještě podivnější je třeba, jakou URL Centrum používá pro svůj server SvětVěcí.cz. Přestože je adresa svetveci.cz i v logu, v adresním řádku se návštěvníkovi objeví aktualne.centrum­.cz/technika. A to jen proto, aby statistiky tohoto webu mohly být zahrnuty pod Aktuálně a statistiky Aktuálně zase pod Centrum. Mimochodem kam půjdete, když bude chtít kulturní přehled? Na kultura.aktual­ne.centrum.cz, nebo na aktualne.centrum­.cz/kultura?

portaly-uzivatele portaly-zobrazene-stranky

Podívejme se blíže na předvedené grafy. Pro tento článek jsem vybral typ, který umožňuje nejpřehledněji porovnat relativní vývoj podílu všech serverů; neukazují naopak celkový růst trhu. Grafy tedy ukazují poměrný podíl jednotlivých serverů na součtu všech vybraných v průběhu času. Používám měsíční data z online NetMonitoru, což si zaslouží vysvětlení. Online data jsem před měsíčními veřejnými výstupy upřednostnil proto, že jsou v nich jinak zohledněny jízdní řády na Atlasu, jak o tom ještě bude řeč. Měsíční data jsou oproti těm týdenním, či dokonce denním podstatně méně přesná, obzvláště u velkých serverů. Alespoň jednou za měsíc na nějakou stránku Centra, Atlasu a dalších zabloudí kde kdo, Seznam však za stejné období může navštívit třeba desetkrát častěji a ve statistikách se to neprojeví. Proto je takový výstup silně nepřesný, pokud nás zajímají informace o přesných rozestupech mezi portály. Mým cílem však bylo ukázat obecné tendence, které lze sledovat i při použití měsíčních dat. Částečně je tento nedostatek vyvážen grafem počtu zobrazených stránek, který tento typ zkreslení nepostihuje. Ačkoliv sám také není příliš přesný a dá se jednoduše manipulovat, v kombinaci s druhým grafem dává dohromady celkem dobrý obrázek o tom, jak si kdo stojí. Ještě bych měl upozornit, že podoba grafů je samozřejmě také ovlivněna tím, který měsíc se statistiky konkrétních serverů a služeb v NetMonitoru objevily – to je například otázka Seznamu či Líbím se ti.

Do grafu portálů jsem kromě velké trojice zahrnul i iDnes a menší Tiscali, Volný a Quick (O2Active). iDnes trochu neprávem do srovnání portálů nebývá zařazováno, přitom se jedná o mimořádně velký a ve své specializaci úspěšný projekt. Je nesmysl mezi portály řadit pouze servery, které mají vyhledávač a freemail, ostatně i pro Atlas a zejména Centrum se oblast online médií stává stále významnější a naopak ve vyhledávání mají velmi slabou pozici. Menší servery jsem zařadil pro ukázku, jak se daří kdysi ambiciózním projektům s portálovými ambicemi.

Pokud se na grafy podíváme, na první pohled musíme zaznamenat jejich pozoruhodnou stabilitu a vyrovnanost. Relativní podíly se mění jen nevýrazně a pomalu, český Internet už asi má vlnu masivního přílivu nových uživatelů za sebou a stávající uživatelé nevidí mnoho důvodů, proč své konzervativní návyky měnit. Přesto můžeme pozorovat jisté drobné, ale zřetelné trendy. Trojice menších serverů se postupně vytrácí, ostatně třeba Quick tento boj již víceméně vzdal. Nelze je však úplně ignorovat, Tiscali i Volný stále představují významné weby, jejichž návštěvnost není zanedbatelná.

Zajímavé, přestože asi očekávatelné, je stálé relativní posilování Seznamu. Ten zjevně efektivně využívá svého postavení a investuje do vývoje nových služeb, kterým prostě jeho konkurenti nestačí. Zřetelná je jeho převaha, zejména pokud zvážíme, že v této tabulce jsou zahrnuty pouze služby provozované na doméně seznam.cz – tedy vyhledávání, katalog a e-mail. Přesto, zvláště pokud bych si za měřítko vzali počet zobrazených stránek, zcela válcuje veškerou svou konkurenci o několik řádů. Přitom součástí balíčků Centra a Atlasu jsou i takové generátory stránek jako chaty.

Pozice iDnes i Centra jsou také poměrně stabilní, s lehkými nevýraznými výkyvy. Jediné velké změny lze zaznamenat u Atlasu, který letos dokázal zřetelně poskočit. Naplňuje se tedy touha Atlasu stát se dvojkou českého Internetu? Skutečně Atlas smazává náskok Centra, jak na svém blogu na Lupě psal technický ředitel Atlasu Petr Šnajdr? Samozřejmě nelze odhadnout, jaký vliv budou mít připravované novinky Atlasu, ta první – nová titulní stránka – se podle všeho docela povedla. Pokud se však podíváme na data z NetMonitoru, nic nějakému velkému přibližování nenasvědčuje.

Jak jsem již řekl, čísla za celé balíky jsou málo vypovídající. Na rozložení v konkrétních segmentech se podíváme později, takže zůstaňme ještě u těchto „směsných pytlů“. Atlasu se skutečně podařilo poskočit, ale jedině díky zahrnutí statistik IDOS. První výrazný skok přišel v březnu – přesně kopíruje datum spolupráce s tímto monopolním poskytovatelem jízdních řádů online. Do té doby byl IDOS počítán zvlášť, nyní je však každý návštěvník přesměrován na adresu jizdnirady.atlas­.cz, a je tedy Atlasu připočítán. Ačkoliv je tento postup velmi kontroverzní, pro nás není jeho hodnocení důležité. Podstatné je uvědomit si, že růst podílu Atlasu je v podstatě výhradně tvořen touto dohodou. To je jasně vidět na případu července (a částečně i června a srpna), kdy se kvůli diskusi na půdě Sdružení pro internetovou reklamu na krátkou dobu IDOS do statistik Atlasu přestal započítávat. Následek byl jednoznačný – propad na původní úroveň. V září se pod něj IDOS zase vrátil a statistiky opět odpovídajícím způsobem poskočily.

Je tedy třeba konstatovat jeden fakt – ať už restart Atlasu bude, či nebude úspěšný, zatím žádné relevantní důvody domnívat se, že by Atlas mohl přeskočit Centrum, nemáme. Nárůst získaný díky IDOS je jednorázový a není důvod, proč by měl pokračovat. Atlas samozřejmě může svá čísla nadále zvyšovat stejným způsobem a návštěvnost do NetMonitoru si takto „pronajímat“. Odhlédneme-li však od toho, že se pak bude jednat o poněkud virtuální realitu, která o samotné oblibě Atlasu mnoho neřekne, není ani pravděpodobné, že by vůbec Atlas našel další zajímavé partnery. Pro výraznější nárůst by musel pohltit buď velmi velké množství menších webů, nebo snad jedině tiše se rozvíjející Líbím se ti. Otázkou však je, zda by právě toto spojení dávalo nějakou logiku. Růst prostřednictvím posilování postavení svých vlastních stávajících služeb je také možný, ale těžko očekávat, že i třeba ve střednědobém horizontu by tak Atlas mohl Centrum dohnat. Jak grafy jasně ukazují, trh se zdá být velmi stabilní a Atlas zatím nepřišel s vůbec ničím, co by jím mohlo radikálně zatřást.

Partnerství s ICQ může být určitě přínosné, ale není reálné, že by něco radikálně změnilo. Jak uvidíme v dalších odstavcích, rozdíly mezi Centrem a Atlasem jsou totiž ve skutečnosti ohromné. Při pohledu na statistiky celých balíků to není tak viditelné, nicméně třeba to, že Atlas (bez IDOS) zaznamenává asi čtvrtinu zobrazených stránek co Centrum (s IDOS více než třetinu), hovoří za vše. Pokud statistice postavené na zobrazených stránkách příliš nevěříte, tak data o celkovém čase, co za září uživatelé strávili na Atlasu a Centru, ukazují něco téměř stejného – opět je Atlas přibližně třikrát menší než Centrum. Převaha Centra dokonce zůstane velmi jasná i po odečtení Xchatu. Atlas se tedy podle mého názoru může v jednom pečlivě vybraném kritériu (návštěvníci celého balíku za měsíc) Centru podstatně přiblížit, ale v ostatních srovnáních rozdíly i nadále zůstanou o třídu rozdílné.

Uvědomit si je třeba i to, že Atlas ve skutečnosti není ani trojka. Tou je dlouhodobě iDnes, které navíc nejeví žádnou tendenci tuto pozici opustit a udrželo se na ni i po započítání IDOS Atlasem. iDnes má navíc vyjasněné, čím láká své uživatele – kvalitním zpravodajským obsahem. Dokázalo se vyrovnat s nástupem Novinek i Aktuálně, jeho pozice je tedy celkem stabilní. Atlas svou vizi dalšího směřování zatím nepředstavil, jeho pozice jsou výrazně nejasnější. V tomto světle snahy české čtyřky o dobytí druhé příčky vypadají opravdu mimořádně ambiciózně.

Titulní stránky

homepage-uzivatele homepage-zobrazene-stranky

Porovnat homepage portálů je velice přesným měřítkem, který názorně ukáže propast mezi nimi. Větší relevanci v této kategorii navíc mají i údaje o počtu zobrazených stránek – porovnáváme porovnatelné, a jelikož se jedná vlastně o pouhé čtyři stránky, neměly by žádné triky hrát výraznou roli. Oba uvedené grafy jasně ukazují, jak hluboko je Atlas. Seznam jasně dominuje, s velkým odstupem je druhé Centrum, třetí je iDnes a opět až čtvrtý Atlas, jenž má i na iDnes nemalou ztrátu. Ať už s touto situací udělá redesign domovských stránek Atlasu a Centra cokoliv, těžko lze očekávat, že by Atlas razantně poskočil. Už kvůli tomu, že titulní stránky jsou spíše vstupní bránou k další službám portálu, takže by Atlas musel zlepšit své postavení především v nich.

Mapy

mapy-uzivatele mapy-zobrazene-stranky

Za dominantní části, které tvoří portál, považuji vyhledávání, e-mail, zpravodajství a komunitní služby. Porovnávat pomocí NetMonitoru oblibu vyhledávačů je nesmysl, od toho tu jsou zajímavější statistiky, například z Navrcholu. Na ostatní části se podíváme, začít však můžeme s mapami, tedy s jednou velmi výraznou a specifickou formou vyhledávání. Mapy jsou pro naše srovnání zajímavé výjimečným postavením Atlasu. Jeho mapy patřily historicky k těm nejlepším a Atlas v nich měl velmi silnou pozici. Pokud se podíváme třeba na data NetMonitoru z loňského listopadu, jsou mapy na Atlasu jen asi poloviční ve srovnání s mapami Seznamu (což je v jakémkoliv segmentu velmi dobrý výsledek) a více než dvakrát větší než Supermapy Centra. Druhou příčku si drží i nadále, přestože jej výrazně vytěsňuje Seznam a i Centrum v relativní poměření získalo. Zvláště v případě Seznamu je nárůst podílu zcela přirozený – nová verze jeho map je minimálně o třídu lepší než mapy Atlasu a Centra.

Přesto právě mapy by mohly být jednou ze služeb, od které by se Atlas mohl odrazit k lepším výsledkům a využít jich v deklarovaném boji o druhou příčku mezi portály. Atlas si to pravděpodobně uvědomuje a rozvoj map zapadá do jeho strategie podpory úspěšných produktů a utlumení těch okrajových. Proto se v blízké době dočkáme nové verze jeho map, bližší informace o novinkách nejsou známy. Seznam však v této oblasti nasadil laťku velmi vysoko, bude tedy zajímavé pozorovat, jestli ji Atlas dokáže přeskočit. Mimochodem velmi poučný je graf počtu zobrazených stránek. V tomto měřítku, které je však málo vypovídající, je Atlas až třetí. Pozoruhodnější je však vývoj Seznamu. Přestože v počtu uživatelů se podíl jeho map výrazně zvýšil, měřeno počtem zobrazených stránek naopak ztratil. Je to dáno novou verzí map, které jsou sice uživatelsky příjemnější, generují však méně zobrazených stránek, méně refreshů. Tento graf je tedy názornou ukázkou toho, že údaje o počtu zobrazených stránek je třeba přijímat rezervovaně.

E-maily

emaily-uzivatele emaily-zobrazene-stranky

Vedle vyhledávání je odjakživa freemail vnímán jako druhá nejvýznamnější portálová služba. Pro nás je užitečná tím, že se dá popularita portálů v tomto segmentu velice snadno poměřovat. Zatímco se třeba na stránky zpravodajství apod. čas od času člověk dostane, aniž by mohl být považován za jeho pravidelného čtenáře, čísla e-mailů je možné „nahonit“ jen obtížně – mezi návštěvníky freemailu nejde započítat nikdo, kdo skutečně schránku u onoho portálu nemá. Webmail je navíc velmi srovnatelný typ služby na všech portálech, takže poměrně věrohodná jsou i data o počtu zobrazených stránek, byť i ty samozřejmě je nutné brát s rezervou.

A právě na e-mailu lze nejzřetelněji ukázat, jak slabý Atlas je. Seznam pochopitelně drtivě vede, navíc stále získává. Centrum stagnuje, nicméně udržuje si zajímavý kus koláče. Podíl Atlasu je zcela zanedbatelný a dovolím si odhadnout, že již dnes jej pravděpodobně poráží Google s Gmailem. Samozřejmě o něm žádné statistiky k dispozici nejsou, jeho podíl mohu jen hrubě odhadovat.

Zpravodajství

zpravy-uzivatele zpravy-zobrazene-stranky

Oblastí, do které se české portály čím dál tím více pouštějí, je zpravodajství. Není divu, zatímco ve vyhledávání, e-mailu a dalších službách musejí konkurovat i zahraničním společnostem, které o sobě v poslední době dávají na českém trhu vědět, zpravodajství je pro tuto chvíli bezpečná oblast. Že je perspektivní, potvrzuje úspěch Novinek, iDnes i Aktuálně, všechno to jsou údajně ziskové projekty. Jediný Atlas se zatím do ničeho odvážnějšího nepustil a jeho zpravodajství trochu pokulhává. Na nedávné tiskové konferenci to ředitel Atlasu David Duroň vysvětloval tím, že se nemá smysl pouštět do tak konkurenční oblasti, kterou navíc neustále ohrožují televize. Pokud by se prý některá celostátní televize rozhodla aktivně vstoupit na Internet, půjde o velmi silné spojení. Tento efekt bych příliš nepřeceňoval – velké portály dnes mají možná i větší možnosti „tlačit“ uživatelům svůj obsah než vzdálená televize v obýváku. Přesto je pravda, že je v tomto segmentu poměrně těsno a velký potenciál televizí potvrzují i velmi dobrá čísla zpravodajského portálu ČT24, který přitom rozhodně zůstává daleko za svými možnostmi, zvláště šířkou záběru.

Uvedené grafy tentokrát mají kromě naznačení trendů téměř nulový smysl. „Zpravodajství“ je dosti široký termín, daleko širší než třeba „mapy“ a „e-maily“. Tomu odpovídá i složení zpravodajských balíků v NetMonitoru. Všechny velké magazíny své statistiky strukturují odlišným způsobem, takže nelze porovnat porovnatelné. Za Atlas jsem vybral jeho zpravy.atlas.cz, v čemž jsou zahrnuty zprávy z domova, ze zahraničí, z ekonomiky, sportu a o počasí. Za Centrum jsem použil celý jeho balík Aktuálně, který zahrnuje kde co – od televizního programu přes kulturní přehled až po články o cestování. Statistiky za iDnes naopak zahrnují pouze adresu zpravy.idnes.cz, tedy nikoliv velké množství jeho doplňkových magazínů jako Technet, Mobil, Revue atd. U Novinek data zahrnují všechno umístěné na této doméně, tedy například i TV program a ženskou přílohu, ne ovšem sport, pro který Seznam používá vlastní doménu. Z toho jasně vyplývá, že každý balík obsahuje něco úplně jiného a srovnávat je je velmi odvážné. Na výběru, který jsem zvolil, nejvíce vydělává Aktuálně a Novinky, „biti“ jsou naopak Atlas a iDnes. Přesto má graf svůj význam. Ukazuje stabilitu návštěvnosti zpravodajských serverů. Ukazuje, že Novinky a iDnes této oblasti přesvědčivě kralují. Ukazuje poměrně dobrá čísla Aktuálně, přestože je plné různě nabaleného balastu. Ukazuje stabilní okruh čtenářů Lidovek (Zprávy.cz). A ukazuje opět minimální podíl Atlasu v této oblasti.

Komunitní servery

komunity-uzivatele komunity-zobrazene-stranky

A konečně poslední významnou součástí portálu jsou komunitní funkce. Webové chaty, diskuse, blogy a seznamky zatím sice neobjevily způsob, jak vydělat velké peníze, ale jejich význam je výrazný již třeba pro propagaci ostatních služeb portálu. Ostatně i ve Spojených státech jsou komunitní sítě nejžhavějším tématem a servery MySpace, Facebook či YouTube vděčným námětem spekulací a polemik. U nás i v této oblasti vede Seznam, kterému se okolo jeho značky Lidé.cz postupně chytře podařilo vybudovat ekosystém důležitých komunitních funkcí. Nejen chat, ale též blogy, seznamku nebo systém pro komunikaci bývalých či současných spolužáků.

EBF16

Přesto však jeho podíl není tak drtivý jako v některých jiných segmentech. Do hry výrazně promlouvá nezávislý server Líbím se ti, který svou popularitu vybudoval na nejlepším zachycení vlny obliby hodnocení cizích fotek. Postupně okolo této jednoduché ústřední myšlenky dotvořil ostatní potřebné funkce a vytvořil si velmi dobrou pozici mezi mladými uživateli. Líbím se ti je důkazem, že v konkurenci s velkými společnostmi stále lze uspět, pokud je člověk dostatečně rychlý a obratný. Je samozřejmě otázka, jak dlouho to Líbím se ti vydrží, jestli je schopno vytvářet zisk a jestli jej nakonec stejně někdo větší neodkoupí. V tuto chvíli se však jedná o přesvědčivou dvojku s rostoucí tendencí. Oproti tomu třetí Xchat z rodiny Centra je poněkud nešťastný případ. Kdysi jednoznačně největší komunitní web, jenž Centrum za stále nejasných okolností odkoupilo od jeho zakladatelů, kteří si založili Xko (Lupa o této kauze podrobně informovala v článcích Centrum oznámilo koupi Xchatu, pochybnosti zůstávají, Z jednoho Xchatu jsou dva a Xchat má třetí mutaci – na Seznamu), je dlouhodobě na ústupu ze slávy. To příliš neodpovídá ohlášené strategii Centra soustředit se na spíše mladší uživatele, nicméně jedná se podle mého názoru o logický důsledek roztříštěnosti značek Centra i o jeho funkční opožděnost – Centrum například vůbec neplánuje vytvoření blogovacího systému, který zvláště Lidem velmi pomohl. Pozici Atlasu mezi komunitními servery nemá ani smysl hodnotit. Přestože by Atlas o tuto oblast asi měl zájem, prakticky jako by neexistoval. Investoval sice do zakoupení webu Qhodnocení a před jistou dobou představil betaverzi nového Pokecu, která již obsahuje snad vše potřebné, ale uživatele prostě nalákat nedokázal.

Závěr

Z grafů, které jsem uvedl v tomto článku, lze vyčíst dvě fakta. Český internetový trh je stabilní a nedochází na něm k žádný velkým zvratům. Druhou informací je, že rozdíl mezi Atlasem a Centrem je daleko propastnější, než by se na první pohled při porovnání jedné statistiky mohlo zdát. Dohromady nás tyto skutečnosti vedou k jedinému závěru – Atlasu se velmi pravděpodobně nemůže ani ve střednědobém horizontu podařit vyšplhat na druhou příčku, problém bude mít i ohrozit alespoň iDnes. Získávání podílu se stávajícími službami je podle všeho časově nesmírně náročná věc, další akvizice cizí návštěvnosti, tak jako tomu učinil s IDOS, je zase nereálná kvůli nedostatku dostatečně velkých projektů mimo hlavní portály. Snad jedinou možností by byla akvizice či partnerství s Líbím se ti, což je však mimořádně nepravděpodobné.

Anketa

Kdo bude za rok ode dneška dvojkou českého Internetu?

74 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 24. 12. 2006 18:01

Školení Základy online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  •  
    Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o školení Základy online marketingu »