Oprava blogem

Neoficiální záplaty komerčního softwaru vydané „dobrovolníky“ vzbuzují v očích tvůrců a prodejců softwaru většinou ambivalentní pocity. Jako třeba teď – chybu ve Windows XP opravuje bývalý zaměstnanec Microsoftu na svém blogu.

Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Není to poprvé a pravděpodobně ani naposledy, co k něčemu podobnému došlo – řeč je o nepovedené aktualizaci jinak vcelku povedeného programu. Windows XP(SP3) mají údajně na některých PC s procesory AMD tendenci končit v nekonečné smyčce restartů. To je, jak jistě uznáte, jeden z nejméně příjemných typů poruchy operačního systému, neboť neumožňuje prakticky žádný servisní zásah z běžícího systému ani z jeho nouzového režimu.

S řešením prekérky nečekaně nepřichází Microsoft jakožto tvůrce Windows i nešťastného servicepacku, ale jeho bývalý zaměstnanec, v současnosti pracující u Amazonu. Na jeho blogu můžete najít kromě informací o problému také nástroj sloužící k detekci chyby i k jejímu následnému odstranění. Úžasné, není-liž pravda? (další informace o kauze najdete na TechWorldu). Skoro by se chtělo zajásat a říct jak je úžasné, že i takové ikoně proprietárního softwaru, jakou Microsoft Windows jsou, může prospět komunitní podpora. Nikdo však nejásá.

Není to poprvé, co byl takto řešen problém široce využívaného komerčního softwaru a kupodivu to ani není poprvé, co je takto řešen potenciální problém Microsoft Windows. Na světě existuje celá řada odborníků i „odborníků“ zabývajících se doslova šťouráním v aplikacích a systémech a vyhledáváním i těch nejmizernějších chybiček. Většině těch, kteří se IT zabývají, už jejich práce srovnatelná s trpělivým drcením hroud hnoje na menší a pak na ještě menší hrudky nepřijde ničím zvláštní. Do jednoho okamžiku. Totiž do momentu, kdy se najde někdo, kdo takto objevenou chybu na vlastní pěst opraví.

EBF16

Zdá se, že zatímco hledání bugů ve Windows je skoro veřejným koníčkem, jejich opravování má být doménou výrobce. Na každého, kdo tuto zásadu poruší, pak máme tendenci pohlížet jako na exota který „nemá přístup ke zdrojovým kódům“, nebo „nemá potřebné znalosti“ (autor onoho VBS skriptu, který má opravovat nekonečný restart, je MVP), nebo je zkrátka praštěný. Samotný Microsoft je pak v ambivalentní situaci, kdy dotyčnému nemůže poděkovat (zasahuje do integrity jeho systému), ani jej kritizovat (opravuje něco, co oni sami zatím nezvládli).

Holt těžká věc. Asi nemá smysl přesvědčovat Microsoft nebo ostatní softwarové korporace, aby patchování svých výrobků svěřily blogerům (byla by to sebevražda). Ale nad individuálním přispěním některých jednotlivců by bylo vhodné se zamyslet a promyslet, jako ho využít. Ne vždy jsou to totiž exoti, a ne vždy jsou úplně k zahození.

8 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 20. 5. 2008 3:26

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení »