Pomůže vám komunita?

Jednou z velkých deklarovaných předností opensource technologií je, z hlediska uživatele, podpora komunity uživatelů a vývojářů. Pokusím se popsat několik zážitků s ní.

Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

V časech, kdy se v Česku pro uživatelský Linux psala ještě víceméně doba dřevěná, tedy ve druhé polovině 90. let, si mi kamarád a fanda tohoto systému postěžoval. Každý jeho pokus najít na (pomalém a drahém) Internetu řešení svého problému troskotal. Dotaz položený ve fóru se setkával s pravidelnou odpovědí, ať si přečte manuál. Ten měl několik set stránek. Pokus o upřesnění dotazu končil upřesněním odpovědi, že s amatéry se fórum profíků nebaví. Ve fóru začátečníků bylo mnoho tázajících se, ale žádný odpovídající, a když už odpověď na technickou otázku přišla, byla, řekněme, ne právě srozumitelná.

Časy plynou. Na českém Internetu je několik vysoce kvalifikovaných serverů o OSS. Prakticky na každém z nich najdeme nějakou formu diskuze, nebo přímo poradny. Protože servery čtou inteligentní a vzdělaní (asi) lidé, mohli bychom doufat, že na nich bude dříve nebo později takřka každá otázka plodnou diskuzí přivedena ke svému vyřešení. Myslíte?

S instalací známé a běžně používané distribuce GNU/Linux jsem měl na novém PC celkem tři problémy. První se mi podařilo po několika hodinách usilovného a bolestivého přemýšlení a hledání na Internetu vyřešit vlastními silami. Na druhý a třetí jsem byl krátký, a tak jsem se zeptal na několika serverech, jako je Abclinuxu.cz či portal.suse.cz. Bylo před Vánoci, a tak se nedalo čekat, že mi někdo odpoví v nějakém rozumném čase. Také se tak nestalo. Přišel Ježíšek, leč odpověď mi pod stromeček nedonesl. Pak první svátek, druhý. Před Silvestrem, když už jsem kontrolování fór na dvou serverech zcela vzdal a třetí, „značkový“, sledoval jen pro jistotu, se objevila u otázky reakce. Její autor mne peskoval za formulací otázky, již nepochopil. Připsal jsem tedy reakci, která ji upřesňovala, a v naději doufal. Autor odseknutí se za vlastní nepochopení omluvil, ale otázka zůstala otevřena.

KL_NOMINACE

Sebral jsem síly a opět se vrhnul na počítač. A hle! Podařilo se. Poslední problém však zůstal stále neopraven. Dotaz na fórech jsem trochu občerstvil a upřesnil. Leč nic. Možná že ani odpověď nemá. Jenže to vypadá, jako by se jím ani nikdo nezabýval. Jako by byl, i když jde o poměrně specifickou technickou záležitost, zcela nezajímavý, a tudíž bezpředmětný. Dny plynou a jediný výsledek je odpověď jakéhosi nešťastníka se stejným problémem, který by se rovněž rád dozvěděl, kudy na něj.

Kdyby šlo o jednu jednotlivost – nekompatibilní kus hardwaru, pochopil bych, že asi není nikdo, kdo umí a má čas fundovaně zareagovat. Jenže podobné zkušenosti s „komunitní pomocí“ jsem slyšel od několika dalších víceméně uživatelů. Na místech neurčeným profesionálům se nedozvěděli, jak řešit svou lapálii, na místech pro profesionály působili nepatřičně. Samozřejmě může jít pouze o výjimky a většina problémů na většině serverů se se svou odpovědí nakonec úspěšně setká. Ale možná také ne. Komunitní podpora možná nefunguje tak, jak by fungovat měla. Jak by to bylo užitečné.

221 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 23. 5. 2011 17:48

Školení e-mail marketingu

  •  
    Jak získat e-mailové kontakty
  • Jak udělat e-mailing více relevantní
  • Jak zavést automatizované kampaně

Detailní informace o školení e-mailingu »