Regulace či neutralizace Internetu: to musíte říct Bruselu vy

Brusel zahajuje veřejné konzultace o neutralitě sítě. Cílem má být podklad pro rozhodnutí, zda operátoři mohou být oprávněni k provádění správy provozu na Internetu, která by upřednostňovala určité služby nebo aplikace před jinými službami a aplikacemi. Co to znamená? Že je poslední chvíle na naše připomínky k neutralitě Internetu.

Evropská komise má také v úmyslu ujasnit si, zda je regulační rámec pro oblast telekomunikací „dostatečný“, aby zaručoval určitou odpovídající úroveň transparentnosti a hospodářské soutěže mezi jednotlivými poskytovateli služeb na Internetu, a dále chce otevřít možnosti svobodné volby pro uživatele. Informace o veřejných konzultacích najdete zde.

Jak uvedla Komise ve své zprávě, výsledky tohoto průzkumu budou sloužit pro vypracování zprávy o neutralitě Internetu, která bude předložena na konci tohoto roku a která představí postoj Komise k tomu, zda je nezbytné zahájit podpůrné iniciativy nebo nastavení. Přeloženo do normální češtiny – zahájit regulaci.

Nyní mají všichni operátoři, poskytovatelé služeb a obsahů, spotřebitelé, podniky a výzkumní pracovníci možnost odeslat své připomínky do 30. září tohoto roku.

Co je to síťová neutralita versus upřednostňování?

Pohled na ekonomické výsledky vede tu a tam provozovatele sítí k akcím či výrokům vyvolávajícím podrážděnou odezvu. Někdy blokují určité služby – ve snaze dotlačit své uživatele k objednání dražší služby či v rámci boje s nepříjemnou konkurencí. Jindy prohlásí, že z každé skladby prodané přes iTunes hodlají dostat deset centů či že nemíní nechat Google zdarma vydělávat na vlastních investicích. Několik příkladů takového chování tu v glose Příliš nákladná internetová neutralita popsal Aleš Miklík.

Jako protiváha k těmto tendencím byly formulovány požadavky na síťovou neutralitu. Týkají se provozování sítě, jež by mělo splňovat následující tři požadavky:

  • Nediskriminovat – všechny pakety musí být sítí zpracovávány stejně. Všechny bity jsou si rovny (a žádné si nejsou rovnější).
  • Propojovat – síť musí mít právo propojit se s libovolným jiným operátorem a vyměňovat si s ním provoz za rozumných podmínek.
  • Umožnit přístup – každý koncový uživatel musí mít možnost propojit se s libovolným dalším koncovým uživatelem.

Zastánci neutrality argumentují především tím, že podporuje inovace v síťových službách. V neutrálním prostředí může snadněji někdo přijít s originální myšlenkou a prosadit se kvalitou nabídnuté služby. Jestliže budou síťoví operátoři například diferencovat rychlost přepravy paketů podle poplatku od poskytovatele služby, bude rázem podstatně těžší prosadit se proti zavedené společnosti, která si bude moci dovolit prioritní přepravu.

Další informace najdete ve článcích:

Více svobody nebo regulace?

Pro místopředsedkyni Komise a komisařku pro digitální agendu, Neelie Kroes, je zásadní, aby uživatelé mohli „přistupovat k obsahu dle svého výběru“ a aby nebyla jedna zainteresovaná strana zvýhodňovaná před jinou stranou.

MIF16

Komise připomíná, že otázka přenosu, který provádějí operátoři, aby se vyhnuli neprůchodnosti sítě a aby podporovali efektivní využívání sítě, může „zpomalovat“ přístup k ostatním „neprioritním“ službám nebo aplikacím nebo „degradovat“ jejich kvalitu, což „znehodnocuje“ otevřený charakter Internetu.

Po přehodnocení legislativního rámce Společenství pro oblast telekomunikací, které bylo provedeno v loňském roce, se Evropská komise zavázala k provádění „přísných kontrol“, aby zaručila neutralitu a otevřený charakter Internetu. S ohledem na tuto novou regulaci, jsou vnitrostátní úřady oprávněny stanovit minimální úrovně kvality pro služby v síti.

Anketa

Jste pro neutralitu nebo možnost upřednostnění určitých služeb?

18 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 12. 7. 2010 10:15

Školení Základy online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  •  
    Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o školení Základy online marketingu »