Hlavní navigace

Twitter zajímá média víc než Facebook

Jan Handl

Za rok 2011 byl Facebook v pozornosti médií skutečně poražen Twitterem. Kromě několika měsíců, kdy se na titulní stránky novin dostávala kauza ohrožení soukromí uživatelů Facebooku. Jinak vítězil Twitter, dost možná nový miláček mainstreamových médií.

Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

Otázkou je, zda se Facebook může radovat kvůli zájmu novin, když jsou probírány ožehavé otázky týkající se ochrany soukromí uživatelů. Server Inside Facebook oznámil, že miláčkem médií za rok 2011 nebyl podle očekávání Facebook, ale více se psalo o Twitteru.

Zatímco o Facebooku média nepsala vždy v dobrém, Twitter na tom byl mnohem lépe. Noviny probíraly horké novinky, které vyšly na povrch dění právě díky zveřejnění na Twitteru. Twitter byl in, Facebook také, ale s vykřičníkem za slovem soukromí. Nejzmiňovanější (klasickými médii) sociální síť – je to titul, který má nějakou váhu? Kdyby vyhrál Facebook, nikdo by se moc nedivil a Facebook samotný by v této soutěži první místo asi moc neslavil, bral by ho za samozřejmé. Twitter asi taky moc slavit nebude, i když vyhrál, ale někde ve skrytu duše lidí z vedení Twitteru by tato zpráva mohla zapůsobit jako balzám.

Twitter má o mnoho méně uživatelů než Facebook, vydělává méně peněz, je to prostě ten věčně druhý kůň v dostihu o jedničku mezi sociálními sítěmi. Když mají Twitter média raději (ne o moc), znamená to něco? Jsou autoři článků a i čtenáři znuděni stále dokola omílaným příběhem Facebooku, jeho skoro miliardy uživatelů? Nehledají mainstreamová média nového miláčka, který bude zaplňovat technologické rubriky a někdy i společenské nebo business stránky? O stránkách titulních ani nemluvě.

START17

Skoro každá druhá zpráva v roce 2011 (přesně 45 %) týkající se sociálních sítí zmiňovala Facebook, měsíční podíl Twitteru se pohyboval mezi 46 – 51 %. Twitter si připsal vítězství o prsa před Facebookem, další pronásledovatelé ztratili mnoho koňských délek. LinkedIn si v době plánovaného vstupu na burzu udělalo rekord s 3,3 %, MySpace mělo 1,3 % (a tipoval bych, že naprostá většina zpráv hovořila o konci či prodeji služby), FourSquare bylo hodně pod jedním procentem. Výzkum se nezabýval výskytem zmínek o Google+, tato nová sociální síť by možná díky příslušnosti ke Googlu zaznamenala vyšší čísla než LinkedIn nebo FourSquare.

Jinak a zjednodušeně řečeno, pokud se už noviny o sociální sítě zajímají, neznají nic jiného než Facebook a Twitter. Čtenář, který se nezabývá četbou specializovaných zdrojů, ani nemá šanci přijít na to, že existují nějaké jiné sociální sítě. Otázkou je, zda se laik na poli sociálních sítí vůbec musí něčím takovým zabývat, zda mu nestačí onen protěžovaný Facebook či hvězdný a nastupující Twitter.

Našli jste v článku chybu?
27. 12. 2011 21:22

Ne nutně musí být každý uživatel těchto služeb zoufalec. Kupříkladu firma, která provozuje vlastní statické webové stránky, a nechce se jí (nebo nemůže) investovat do koupě nějakého publikačního systému, či zaplatit nějakému odborníkovi v oblasti tvorby www za implementace nějaké open source alternativy do stávajících statických www stránek, může být např. služba Twitter právě ideálním řešením pro takovou firmu, která má možnost vygenerovat si HTML kód pro své webové stránky, a příslušný gadget …

27. 12. 2011 21:13

Tak já osobně se domnívám, že je nejprve nutné zjistit, co vlastně běžného čtenáře, či uživatele internetu (nemusí to být jen webové stránky) vlastně zajímá. Tím že se internet vyvíjí stále rychleji, je to dost nelehký úkol. Vzpomínám si ještě na dobu, kdy uživatel internetu, který si chtěl stáhnout obyčejný textový soubor na PC s musel v příkazové řádce zadat sáhodlouhou adresu a rychlostí, která se rovnala 0Kb/s stahoval několik hodin jeden textový soubor. Dnes mají uživatelé internetu zcela j…