Závody prohlížečů pokračují: MSIE brzdí, Firefox zrychluje

[Oživeno] Před půl rokem se podle statistik růst prohlížeče Firefox citelně zpomalil. Kdo čekal, že stagnace bude pokračovat i letos, bude možná překvapen. Tento prohlížeč se vyšvihl ke 20 procentům, zatímco podíl dominantního Internet Exploreru klesl pod tři čtvrtiny. Data vycházejí z poslední analýzy serveru Navrcholu.cz, na stránkách vyhledávačů si vede Firefox méně příznivě.

Server Navrcholu.cz zveřejnil v polovině června aktuální výsledky podílů webových prohlížečů na českém Internetu. Než se pustíme do jejich představení a rozboru, poslechněme si komentář Tomáše Krauseho, vedoucího projektu Navrcholu.cz: Můžeme říci, že nástup alternativních prohlížečů nabral novou dynamiku. Poprvé se jim podařilo zabrat čtvrtinový podíl, zatímco podíl Internet Exploreru klesl pod hranici 75 procent. Čísla podílů zveřejňuje server, který patří pod stejnou hlavičku jako Lupa, tradičně každý půlrok. Pokud si chcete zavzpomínat na loňský prosinec, podívejte se na článek Růst Firefoxu zpomaluje, Opera zůstává za očekáváním. V doprovodné anketě tehdy více než polovina ze 330 hlasujících tipovala: Firefox bude získávat pomalu procento za procentem. Nakolik se čtenářská předpověď vyplnila, ukazují data za letošní květen.

Vývoj podílů prohlížečů (05/2006)
Prohlížeč 03/2004 11/2004 05/2005 11/2005 05/2006
MSIE pro Windows 92,90 % 85,18 % 79,25 % 78,15 % 74,17 %
Mozilla Gecko a odvozené 4,34 % 11,18 % 16,89 % 18,03 % 21,65 %
z toho Firefox 1,22 % 6,34 % 14,09 % 15,39 % 19,51 %
Opera 1,83 % 2,49 % 2,71 % 2,89 % 3,48 %
KHTML (Safari, Konqueror) 0,42 % 0,45 % 0,55 % 0,52 % 0,54 %
MSIE/MSNE pro Mac  – 0,25 % 0,22 % 0,12 % 0,07 %

Zdroj: Navrcholu.cz

Na Vánoce roku 2005 vypadal Firefox jako alternativa, která dosáhla svého maxima. Vždyť od předchozího měření získal jen 1,5 procentního bodu, tedy mizivých devět procent. Situace před letošními prázdninami je o poznání příznivější – alespoň pro Mozilla Corporation. Růst jejího nadaného potomka nabral nových obrátek a přiblížil se hranici 20 procent. Za necelé dva roky existence je to jistě slušný výkon. Pro milovníky statistik dodávám, že čtyři procentní body navíc představují oproti minulému období přibližně čtvrtinový zisk.

Méně radostná je situace v táboře Microsoftu, který je na trhu zastoupen léta dominujícím prohlížečem Internet Explorer. Jeho produkt od začátku roku 2004 nezískal, alespoň podle statistik Navrcholu.cz, ani procento uživatelů navíc. Řeč je samozřejmě o poměru vůči jiným prohlížečům, ne o absolutních číslech, ve kterých se pravděpodobně rozšiřují obce příznivců všech platforem, a to díky přílivu nových uživatelů Internetu v České republice. Před půl rokem to každopádně vypadalo, že propad MSIE se zvolna zastavuje a možná dojde i na opětovné dobývání ztracených pozic. Opak je pravdou a Internet Explorer se i přes uvolnění beta verze prohlížeče s číslem 7 dostal pod 75 procent.

Komentář sdružení CZilla

Lupa chtěla znát názor na vývoj podílů z obou stran. Oslovila proto českou sekci Microsoftu i sdružení CZilla, které zajišťuje překlad produktů Mozilly do češtiny. Bohužel pro čtenáře jsme odpověď získali jedinou, Microsoft nereagoval. Ze sdružení CZilla komentoval pro Lupu aktuální situaci Pavel Franc:

Dle našich odhadů si již většina technicky zdatnějších uživatelů nějaký ten svůj moderní prohlížeč – ať už se jedná o Firefox či Operu – nainstalovala. Ono výrazné zpomalení procentuálního růstu podílu Firefoxu v minulosti bylo podle nás dáno nasycením trhu prohlížečů mezi technicky zdatnějšími uživateli. Jisté oživení v růstu podílu alternativních prohlížečů tak vnímáme jako důsledek začátku rozšiřování těchto prohlížečů mezi obyčejné uživatele.

E-mail Pavla France obsahuje také poměrně bojovný úvod a výzvu na závěr:

Není pro nás, a předpokládám, že ani pro čtenáře Lupy, žádným překvapením, že lidé přestávají používat pět let starý prohlížeč (MSIE, pozn. autora), který nejenže trpí absolutní absencí v dnešní době již zcela standardních funkcí webového prohlížeče, jakými jsou např. prohlížení v panelech a integrované vyhledávání, ale který může kvůli svým bezpečnostním chybám v mnoha případech i za zavirování počítače.

Cílem Mozilla Corporation je nejen přinášet svým uživatelům technologické novinky, a tak si zachovat přízeň technicky zdatnější části uživatelů, ale rovněž snaha zvýšit pomocí klasických i netradičních metod marketingu povědomí o alternativních prohlížečích mezi obyčejnými uživateli. Z tohoto hlediska by CZilla ráda našla nějakého lokálního strategického partnera, který by nám s tímto marketingem pomohl.

Abychom nepadli v podezření z podjatosti, dodejme za neodpovídající Microsoft, že i Firefox má svoje skuliny. Podle nedávné studie mohou např. jeho instalace verze 1.0.7. vážně ohrozit celou firemní síť.

Podrobná zjištění

Zajímá vás, jak si vedou prohlížeče podle zařazení do jednotlivých skupin? Jdeme na graf, teď.

Skupiny prohlížečů (V/2006)

Zdroj: Navrcholu.cz

Koláč různých skupin prohlížečů ukazuje, že pozice Internet Exploreru 6.x a platformy Windows je nadále dominantní. 70 procent je opravdu slušná porce a řečeno ekonomickou terminologií, máme tu oligopol s lemem. Největší část lemu obsadilo Mozilla Gecko, které v součtu verzí 1.8 a vyšší a vývojové 1.7–1.8 dosáhlo na 21 procento. Podíl necelých tří procent zaznamenaly starší Internet Explorer 5.x a Opera 8.x. Další prohlížeče nepřekonaly ani hranici jednoho procenta, do této kategorie zatím spadá jak Opera 9.x, tak MSIE 7.x pro Windows.

Pohyb mezi jednotlivými verzemi prohlížečů ukazuje další tabulka z dílny serveru Navrcholu.cz. Z údajů vyplývá, že se uživatelé zbavují starších produktů a začínají užívat modernější. Nejrychleji aktualizují svoji prohlížecí výbavu uživatelé Firefoxu, příznivci Internet Exploreru jsou konzervativnější, ale přesto si nové a bezpečnější verze instalují i oni.

Časová řada verzí (05/2006)
Prohlížeč 05/2005 11/2005 05/2006 Rozdíl*
MSIE pro Windows 6.0 36,01 % 27,54 % 20,88 %  –6,60 %
MSIE 6.0 SV1 (XP SP2) 35,74 % 45,01 % 49,07 % 4,06 %
Mozilla Firefox 1.0.x 13,11% 14,62 % 6,03 %  –8,59 %
MSIE pro Windows 5.0× 3,52 % 2,66 % 1,70 %  –0,96 %
MSIE pro Windows 5.5 3,12 % 2,05 % 1,26 %  –0,79 %
Mozila Suite 1.7.x 1,79 % 1,95 % 1,57 %  –0,38 %
Opera 8.5  – 1,54 % 2,52 % 0,98 %
Mozilla Firefox 1.5.x  –  – 13,33 % 13,33 %

* rozdíl mezi květnem 2006 a listopadem 2005
Zdroj: Navrcholu.cz

Ke zjištěním serveru Navrcholu.cz ještě jedna technická poznámka. Data pocházejí z měření více než 20 tisíc webů registrovaných pro účely měření návštěvnosti. Údaje byly získané na základě identifikace prohlížeče v hlavičce User-Agent protokolu HTTP. Zařazování prohlížečů do skupin počítá se známými způsoby maskování prohlížečů. Ve statistikách nejsou zahrnuty prohlížeče, které nenačítají obrázky.

Jak vidí Firefox portály Atlas.cz, Centrum.cz a Seznam.cz?

Lupu zajímalo, jestli zjištěné podíly prohlížečů potvrdí i tuzemské vyhledávače, které server Navrcholu.cz neměří, alespoň ne přímo. Následující data vycházejí ze statistiky NetMonitoru za letošní květen, se kterými portály Lupu seznámily.

Podíly ve vyhledávačích (05/2006)
Atlas.cz Centrum.cz Seznam.cz
MSIE 78,20 % 81,20 % 79,10 %
Gecko 17,60 % 15,10 % 16,90 %
z toho Firefox 16,50 % 13,80 % 15,70 %
Opera 4 % 3,40 % 4 %
Safari 0,10 % 0,10 % 0,10 %

Zdroj: Atlas.cz, NetCentrum.cz a Seznam.cz

Firefox si na vyhledavačích nevede špatně, ale hranice 20 procent zatím nedosahuje. Lepší situace je u konkurenční Opery, která je podle Navrcholu.cz poprvé nad třemi procenty a jak Seznam.cz, tak Centrum.cz a Atlas.cz jí přiznávají dokonce o chlup víc. Jiří Lahvička, manažer pro analýzy a strategii Atlas.cz, uvádí: Tabulka zastoupení prohlížečů na celém serveru podle poměru cookies se nijak výrazně neliší od vzorku všech serverů měřených NetMonitorem. Přesto můžeme říci, že uživatelé portálu Atlas.cz jsou co do používaných prohlížečů progresivnější než průměr.

Miroslav Kůta, hlavní analytik Centra, situaci svého portálu přehledně shrnuje: Podíly jednotlivých prohlížečů mezi uživateli Centrum.cz jsou za poslední měsíce víceméně stabilní s jasnou dominancí MSIE, který používá každý čtvrtý návštěvník Centrum.cz. Druhý nejpoužívanější prohlížeč je Firefox. Ten dlouhodobě pozvolna posiluje, nyní ho používá necelých 14 procent českých uživatelů. Do budoucna se dá očekávat, že si Firefox bude nadále pomalu získávat větší oblibu. Přechází na něj totiž postupně stále více pokročilejších uživatelů. Proto speciálně pro tento prohlížeč vyvíjíme i nové služby. Nedávno jsme například uvedli rozšíření vyhledávání pro Firefox, službu Centrum Context.

UX16

Jaký bude další vývoj závodu?

Těžko odhadovat, jestli si Firefox udrží nastavené tempo, nebo se vrátí k útlumu z konce minulého roku. Pokud je odhad Pavla France z CZilly správný a Firefox si začíná nacházet cestu i mezi technologicky méně zdatné uživatele, může alternativní prohlížeč pokračovat v nastoleném trendu procentních zisků. Výhodou Internet Exploreru zůstává stále fakt, že přichází předinstalovaný do každých Windows a většina uživatelů nemá důvod hledat si na prohlížení webových stránek jiný nástroj. Uvidíme, jak kartami zamíchají antimonopolní úřady, Windows Vista a MSIE 7. Sám si změnu podílů odhadnout netroufám, ale jedna věc se myslím nezmění ani v dalším měření, jehož výsledky server Navrcholu.cz přinese letos v prosinci: 1. místo MSIE, 2. místo Firefox, 3. místo Opera.


26. červen 2006: se zpožděním, ale přeci, získala Lupa.cz čísla také od vyhledavače Seznam.cz (viz společná tabulka), která komentářem doplnil projektový manažer fulltextu Dušan Janovský:

Dlouhodobě ve statistikách na portálu Seznam.cz pozorujeme růst podílu Opery a Firefoxu. Protože stránky vyvíjíme jak pro Firefox, tak pro Operu i Internet Explorer, nehrají pro nás přesná procenta těchto prohlížečů význam. Spíše se těšíme na dobu, kdy lidé přestanou používat pětkové verze Exploreru, které při výrobě webových stránek působí z různých důvodů potíže.

Anketa

Jak ovlivní rozložení sil mezi prohlížeči příchod MSIE 7?

56 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 7. 9. 2006 1:09
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení Základy online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  •  
    Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o školení Základy online marketingu »