Asi správný postup reklamace:
- na poště (při převzetí balíku...) podat stížnost a nechat si potvrdit,
- předat obchodu, který tu zásilku posílal, aby "službu" pošty reklamovali,
- pokud jim pošta reklamaci uzná a vrátí část poštovného (nebo celé), měl by obchod tuto částku poukázat zákazníkovi.
Ani se nedivím, že si jen málo kdo stěžuje jinak než v diskusích.
Osobně si vybírám eshop, který nabízí i jiný způsob doručení než Českou poštu. Už několik let. Právě proto, že nemám čas se otravovat s českou poštou a jejím způsobem "doručení". Ideálně zásilkovnu, která je levnější, mám ji blíž a vyzvednutí zásilky je záležitost sekund, ne minut či desítky minut jako u České pošty.
ČP mě opakovaně odmítá přijmout reklamace na nedoručení balíku do ruky, protože nejsem její smluvní stranou, postoj ČTU je ale v tomhle trochu jiný a na telefonický dotaz mi jasně odpověděli, že ČP je povinna přijmout reklamaci i pokud jsem pouze adresát a vyřídit ji. ČP mě naopak odkazuje na odesílatele, podat reklamaci ze strany eshopu zase naráží na vzájemné smluvní vztahy a dokazování, ČP v tom má tvrdé lokty a tahá za delší stranu provazu.
Argument ČP, že nikdo nepodává reklamace je skoro lživý, když oni reklamace od adresátů na nedoručení ani vlastně nepřijimají (desítky případů v mém okolí). V případě nepřijmutí reklamace je nejlepší řešení použít tzv. "Námitkové řízení" u ČTU, viz https://www.ctu.cz/spory-reklamace, dozvěděl jsem se ale o něm teprve nedávno, tak ještě nemám žádné výsledky.
Pro lidé z města to nevypadá jako velký problém, ale na vesnicích jsou pošty vzdálené i mnoho kilometrů (moje rodina má spádovou poštu 12 km daleko) a člověk si musí sehnat auto, zařídit volno v práci (otvírací doby pošt mimo velká města jsou příšerné) a vyjet tam.
Občas jezdím v rámci přivýdělku k důchodu pro jistou zásilkovou službu. Nedávno nastoupil nový kurýr, s tím, že jezdil u České pošty, ale podmínky pro řidiče dodávek jsou údajně tak nelidské, že mu nezbylo, než utéct. A podobně je to i se strojvedoucími. Ti od ČD buď utečou k soukromníkovi, kde jsou na tom o poznání lépe, nebo se na to vykašlou úplně a jdou dělat něco jiného. Ten zbytek pak zoufale nestíhá a následky jsou na první pohled zřejmé.
Když jsem si stěžoval na pobočce, tak se ani neobtěžovali odpověď. Když si stěžuju u poštovního ombudsmana (ano, to existuje), tak dostávám stále stejnou předpřipravenou odpověď "omlouváme se... výjimečně... z personálních důvodů...". Zatím jich mám šest, ale jen proto, že už mě nebaví to stále dokola posílat, jinak u mě má pošta za poslední dva roky skóre 16:15 ve prospěch doručených, takže jsou nad 50%, to je dobrý, ne?
Jinak co se divíte, že nedoručují, když nemusí, mají to přímo v obchodních podmínkách: https://blog.bubla.net/2019/05/ceska-posta.html
Jen bych asi upozornil, v čem je asi omyl řady zákazníků, že se domnivají, že v den a hodinu, kdy jim pošták hází do schránky upozornění o nedodání - a kdy jsou doma, jim rovněž nedodal ten balík.
Jenomže tak to ve většině případů není, nikoliv pošták, ale řidič s nákl, vozem či dodávkou rozváží balíky - a pokud se nedozvoní /resp, někdo se rychle neozve/, tak si jen zaškrtne v seznamu "nedodáno", a jede dál. A vytištěný lístek donese pošták až druhý den když jsou ti lidé třeba doma - a zbytečně si pak stěžují
tohle myslím nejsou ty případy, zpravidla přijde sms s datumem doručení, na zvonek a ani na telefon nikdo nezvoní, opakovaně. Jednou to člověk nechá jako nějakou chybu, ale když za poslední rok jsem řidiče od ČP s balíkem neviděl ani jednou a pokaždý musel na nějakou poštu, už v tom vidím systémový problém.
To je pitomost. U nás pošta klidně přiznává, že se ani nepokouší doručovat, prostě napíše "mimořádně nebyl proveden pokus o doručení". Za poslední rok tak "mimořádně" dopadlo všech asi deset zásilek, co mi "doručovali". U některých se ani neobtěžovali hodit do schránky lístek, takže bez toho, že jsem si vyžádal od odesílajícího číslo zásilky by balík putoval zpět do zahraničí.