To je pitomost. U nás pošta klidně přiznává, že se ani nepokouší doručovat, prostě napíše "mimořádně nebyl proveden pokus o doručení". Za poslední rok tak "mimořádně" dopadlo všech asi deset zásilek, co mi "doručovali". U některých se ani neobtěžovali hodit do schránky lístek, takže bez toho, že jsem si vyžádal od odesílajícího číslo zásilky by balík putoval zpět do zahraničí.
tohle myslím nejsou ty případy, zpravidla přijde sms s datumem doručení, na zvonek a ani na telefon nikdo nezvoní, opakovaně. Jednou to člověk nechá jako nějakou chybu, ale když za poslední rok jsem řidiče od ČP s balíkem neviděl ani jednou a pokaždý musel na nějakou poštu, už v tom vidím systémový problém.
Občas jezdím v rámci přivýdělku k důchodu pro jistou zásilkovou službu. Nedávno nastoupil nový kurýr, s tím, že jezdil u České pošty, ale podmínky pro řidiče dodávek jsou údajně tak nelidské, že mu nezbylo, než utéct. A podobně je to i se strojvedoucími. Ti od ČD buď utečou k soukromníkovi, kde jsou na tom o poznání lépe, nebo se na to vykašlou úplně a jdou dělat něco jiného. Ten zbytek pak zoufale nestíhá a následky jsou na první pohled zřejmé.
Jen bych asi upozornil, v čem je asi omyl řady zákazníků, že se domnivají, že v den a hodinu, kdy jim pošták hází do schránky upozornění o nedodání - a kdy jsou doma, jim rovněž nedodal ten balík.
Jenomže tak to ve většině případů není, nikoliv pošták, ale řidič s nákl, vozem či dodávkou rozváží balíky - a pokud se nedozvoní /resp, někdo se rychle neozve/, tak si jen zaškrtne v seznamu "nedodáno", a jede dál. A vytištěný lístek donese pošták až druhý den když jsou ti lidé třeba doma - a zbytečně si pak stěžují
Když jsem si stěžoval na pobočce, tak se ani neobtěžovali odpověď. Když si stěžuju u poštovního ombudsmana (ano, to existuje), tak dostávám stále stejnou předpřipravenou odpověď "omlouváme se... výjimečně... z personálních důvodů...". Zatím jich mám šest, ale jen proto, že už mě nebaví to stále dokola posílat, jinak u mě má pošta za poslední dva roky skóre 16:15 ve prospěch doručených, takže jsou nad 50%, to je dobrý, ne?
Jinak co se divíte, že nedoručují, když nemusí, mají to přímo v obchodních podmínkách: https://blog.bubla.net/2019/05/ceska-posta.html
ČP mě opakovaně odmítá přijmout reklamace na nedoručení balíku do ruky, protože nejsem její smluvní stranou, postoj ČTU je ale v tomhle trochu jiný a na telefonický dotaz mi jasně odpověděli, že ČP je povinna přijmout reklamaci i pokud jsem pouze adresát a vyřídit ji. ČP mě naopak odkazuje na odesílatele, podat reklamaci ze strany eshopu zase naráží na vzájemné smluvní vztahy a dokazování, ČP v tom má tvrdé lokty a tahá za delší stranu provazu.
Argument ČP, že nikdo nepodává reklamace je skoro lživý, když oni reklamace od adresátů na nedoručení ani vlastně nepřijimají (desítky případů v mém okolí). V případě nepřijmutí reklamace je nejlepší řešení použít tzv. "Námitkové řízení" u ČTU, viz https://www.ctu.cz/spory-reklamace, dozvěděl jsem se ale o něm teprve nedávno, tak ještě nemám žádné výsledky.
Pro lidé z města to nevypadá jako velký problém, ale na vesnicích jsou pošty vzdálené i mnoho kilometrů (moje rodina má spádovou poštu 12 km daleko) a člověk si musí sehnat auto, zařídit volno v práci (otvírací doby pošt mimo velká města jsou příšerné) a vyjet tam.
Osobně si vybírám eshop, který nabízí i jiný způsob doručení než Českou poštu. Už několik let. Právě proto, že nemám čas se otravovat s českou poštou a jejím způsobem "doručení". Ideálně zásilkovnu, která je levnější, mám ji blíž a vyzvednutí zásilky je záležitost sekund, ne minut či desítky minut jako u České pošty.
Asi správný postup reklamace:
- na poště (při převzetí balíku...) podat stížnost a nechat si potvrdit,
- předat obchodu, který tu zásilku posílal, aby "službu" pošty reklamovali,
- pokud jim pošta reklamaci uzná a vrátí část poštovného (nebo celé), měl by obchod tuto částku poukázat zákazníkovi.
Ani se nedivím, že si jen málo kdo stěžuje jinak než v diskusích.