Hlavní navigace

Češi se v televizi dívají hlavně na české filmy a seriály

12. 4. 2024

Sdílet

Helena Růžičková ve Slunce, seno, jahody Autor: Repro Slunce, seno, jahody | Režie Zdeněk Troška | Národní filmový archiv/Státní fond kinematografie

Sledovanost jednotlivých televizních kanálů je stále více ovlivňována lokálním obsahem. Napříč všemi věkovými skupinami stoupá zájem o české pořady, především filmy, seriály a zábavu.

„Lokální obsah je mezi českými televizními diváky dlouhodobě velmi oblíbený, navíc zájem o něj rok od roku roste,“ popisuje Pavel Müller, ředitel výzkumu a marketingu společnosti Atmedia. „Zatímco v roce 2018 se lokální pořady na všech měřených televizních stanicích podílely na celkové sledovanosti z 52 %, v loňském roce to bylo již 58 %,“ upřesnil.

Televizní stanice jdou tomuto zájmu naproti a zvyšují podíl místního obsahu v programové skladbě. 

Lokální televizní tvorbě dávají přednost diváci všech věkových kategorií, přičemž její podíl na celkové sledovanosti se zvyšuje s přibývajícím věkem. Zatímco zástupci generace Y, tedy diváci ve věku 25–34 let, věnují českým a československým pořadům přesně polovinu času tráveného sledováním televize, u diváků ve věku 35–44 let se lokální pořady na celkové sledovanosti podílejí již z 53 % a u diváků ve věku 45+ dokonce z 59 %. 

„Z toho je patrné, že lokální tvorba je mezi českými diváky velmi populární a dokáže k televizním obrazovkám přilákat i nejmladší věkové skupiny,“ komentuje data o sledovanosti Pavel Müller. Českou tvorbu sledují více ženy než muži.

Nepřekvapivě největší zastoupení má lokální obsah ve zpravodajských pořadech, své pevné místo má ovšem také mezi filmy, seriály nebo zábavními pořady typu reality show, což jsou současně žánry, u kterých diváci dlouhodobě tráví nejvíce času. 

„Filmům, seriálům a zábavním pořadům věnují čeští diváci téměř tři pětiny veškerého času, který tráví sledováním televize. A velmi často ho věnují právě lokálním pořadům,“ upozorňuje Pavel Müller. Vysvětluje, že například u zábavních programů se lokální tvorba podílí na jejich celkové sledovanosti z více než čtyř pětin. 

„Lokálním seriálům nebo sitcomům věnují diváci téměř jednu polovinu času, kterou tráví sledováním seriálů a sitcomů, u filmů a televizních inscenací tvoří lokální tvorba více než dvě pětiny celkové sledovanosti,“ pokračuje Pavel Müller a dodává, že lokální seriály jsou nejoblíbenější mezi diváky ve věku 45–54 let.

Lokální tvorba je tradičně nejvíce zastoupena na velkých volně šířených televizních stanicích, kde dlouhodobě představuje zhruba 60 % celkové televizní sledovanosti. V posledních letech ji ovšem zařazují také placené televizní stanice. „Příkladem je filmový a seriálový kanál FilmBox, který po zařazení českých a československých filmů navýšil svůj podíl na sledovanosti na dvojnásobné hodnoty. V současnosti jde nejen o nejsledovanější placený filmový kanál, ale o nejsledovanější placený kanál vůbec,“ uvádí konkrétní příklad Pavel Müller. 

Na druhém místě za FilmBoxem je v žebříčku nejsledovanějších placených televizních stanic CS Film, který je zaměřený exkluzivně na českou a československou kinematografii.

Našli jste v článku chybu?
  • 15. 4. 2024 18:11

    Pevy

    Tak Filmbox je nejsledovanější placený kanál? Ale získání této "mety" je docela úsměvné, když uvážíme, že celá dramaturgie tohoto programu je ne nepodobná zcela komerčně pojatým programům, vysílaným volně (FTA). Včetně přerušování filmů reklamními bloky, A asi i proto jsou ve většině nabídek operátorů v těch úplně nejnižších a nejlevnějších balíčcích. Myslím, že toto bude hlavní důvod sledovanosti, protože nepředpokládám, že by si získali diváky těmi reklamními bloky (maximálně nějaké reklamní masochisty).

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).