Hlavní navigace

Facebook nesmí bez souhlasu propojovat data o uživatelích, rozhodl německý úřad

Sdílet

David Slížek 7. 2. 2019

Aktuální rozhodnutí německého antimonopolního úřadu Bundeskartellamt míří přímo na srdce obchodního modelu Facebooku. Sociální síť podle něj nesmí bez dobrovolného souhlasu uživatelů sbírat a propojovat data o jejich chování získaná z jiných služeb – například z WhatsApp, Instagramu nebo ze sledovacích prvků na webových stránkách.

Facebookem vlastněné služby WhatsApp a Instagram podle úřadu mohou nadále sbírat data o chování uživatelů, ale nesmí je bez jejich souhlasu propojovat s jejich účty na Facebooku. Souhlas přitom musí být dobrovolný, zdůrazňuje úřad. To znamená, že nesmí být podmínkou toho, aby uživatel mohl služby Facebooku používat.

Pokud uživatel nebude se sběrem a propojování svých dat souhlasit, nesmí mu Facebook zakázat své služby používat, říká úřad. WhatsApp nebo Instagram mohou dále data sbírat, ale Facebook je nesmí propojit s daty ze své hlavní služby. Podobně to má platit i pro sběr dat na webu nebo v mobilních aplikacích. Pokud bude Facebook chtít nadále sbírat data o uživatelích mimo svou síť, bude muset přijmout řadu opatření: omezit množství dat, anonymizovat je, ukládat je po zásadně omezenou dobu a podobně.

Facebook má podle rozhodnutí Bundeskartellamt na trhu dominantní postavení a musí tak vyhovět přísnějším pravidlům na ochranu hospodářské soutěže. Rozsahem sběru dat a jejich propojováním a využíváním firma podle úřadu zneužívá své postavení na trhu. 

Facebook tak má podle rozhodnutí zásadně změnit svou praxi i podmínky používání. Verdikt ještě není konečný a Facebook se proti němu může do jednoho měsíce odvolat k německému soudu.

A to se také stane. Facebook ve své oficiální reakci napsal, že s rozhodnutím německého úřadu nesouhlasí: „Úřad podceňuje ostrou konkurenci, které v Německu čelíme, chybně interpretuje naše dodržování GRPD a podkopáváevropské právní mechanismy a standardy na ochranu osobních údajů v Evropě,“ píše Facebook.

Jeho služby v Německu podle něj na trhu soutěží s konkurencí v podobě YouTube, Snapchatu či Twitteru. Facebook podle vyjádření také dodržuje nařízení na ochranu osobních údajů GDPR a propojování dat z různých zdrojů mu pomáhá vylepšovat služby pro uživatele a lépe chránit jejich bezpečí.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.