Hlavní navigace

Facebook nesmí bez souhlasu propojovat data o uživatelích, rozhodl německý úřad

Sdílet

David Slížek

Aktuální rozhodnutí německého antimonopolního úřadu Bundeskartellamt míří přímo na srdce obchodního modelu Facebooku. Sociální síť podle něj nesmí bez dobrovolného souhlasu uživatelů sbírat a propojovat data o jejich chování získaná z jiných služeb – například z WhatsApp, Instagramu nebo ze sledovacích prvků na webových stránkách.

Facebookem vlastněné služby WhatsApp a Instagram podle úřadu mohou nadále sbírat data o chování uživatelů, ale nesmí je bez jejich souhlasu propojovat s jejich účty na Facebooku. Souhlas přitom musí být dobrovolný, zdůrazňuje úřad. To znamená, že nesmí být podmínkou toho, aby uživatel mohl služby Facebooku používat.

Pokud uživatel nebude se sběrem a propojování svých dat souhlasit, nesmí mu Facebook zakázat své služby používat, říká úřad. WhatsApp nebo Instagram mohou dále data sbírat, ale Facebook je nesmí propojit s daty ze své hlavní služby. Podobně to má platit i pro sběr dat na webu nebo v mobilních aplikacích. Pokud bude Facebook chtít nadále sbírat data o uživatelích mimo svou síť, bude muset přijmout řadu opatření: omezit množství dat, anonymizovat je, ukládat je po zásadně omezenou dobu a podobně.

Facebook má podle rozhodnutí Bundeskartellamt na trhu dominantní postavení a musí tak vyhovět přísnějším pravidlům na ochranu hospodářské soutěže. Rozsahem sběru dat a jejich propojováním a využíváním firma podle úřadu zneužívá své postavení na trhu. 

Facebook tak má podle rozhodnutí zásadně změnit svou praxi i podmínky používání. Verdikt ještě není konečný a Facebook se proti němu může do jednoho měsíce odvolat k německému soudu.

A to se také stane. Facebook ve své oficiální reakci napsal, že s rozhodnutím německého úřadu nesouhlasí: „Úřad podceňuje ostrou konkurenci, které v Německu čelíme, chybně interpretuje naše dodržování GRPD a podkopáváevropské právní mechanismy a standardy na ochranu osobních údajů v Evropě,“ píše Facebook.

Jeho služby v Německu podle něj na trhu soutěží s konkurencí v podobě YouTube, Snapchatu či Twitteru. Facebook podle vyjádření také dodržuje nařízení na ochranu osobních údajů GDPR a propojování dat z různých zdrojů mu pomáhá vylepšovat služby pro uživatele a lépe chránit jejich bezpečí.

Našli jste v článku chybu?
Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?