Americký regulátor, Federální komise pro obchod (Federal Trade Commission), zvažuje, že by internetové společnosti a největší sociální síti uložil výjimečně vysokou pokutu za nedostatečnou ochranu osobních údajů.
FTC začala vyšetřovat Facebook v březnu 2018 po skandálu s britskou společností Cambridge Analytica. Komise došla k závěru, že společnost svým jednáním vážně porušila závaznou právní dohodu uzavřenou s vládou Spojených států a rozhoduje se pro exemplární potrestání.
Facebook skutečně v roce 2011 podepsal s FTC vyhlášku o souhlasu, která od společnosti vyžadovala výslovné svolení uživatelů před sdílením jejich osobních údajů. Washington Post, který se zprávou přišel (Paywall), spekuluje o pokutě násobně větší, než byl 22,5 milionů dolarů vysoký rekord v podobě pokuty, kterou komise v minulosti nějaké internetové společnosti za prohřešek v oblasti ochrany soukromí udělila. Tuto pokutu musel v roce 2012 zaplatit Google, který bez jejich vědomí sledoval aktivity uživatelů prohlížeče Safari. Dělo se tak prostřednictvím triku, kdy Google pomocí speciálního formuláře obcházel nastavení prohlížeče a ukládal sledovací cookie.
Aféra Cambridge Analytica už Facebook stála pokutu 500 000 liber (14,3 milionu korun) od britského úřadu na ochranu osobních údajů (ICO), pokuta od FTC je však první skutečně významnou (v pořadí však již druhou) akcí proti Facebooku kvůli slabé ochraně osobních údajů, za kterou stojí americké úřady.
Cambridge Analytica je také sice největší, ale rozhodně ne jediná kauza Facebooku z poslední doby, která souvisí s ochranou uživatelských dat. Během října společnost připustila, že se k údajům 29 milionu uživatelů dostali hackeři. V prosinci zase vyšla najevo bezpečnostní chyba, kvůli níž bylo v ohrožení zhruba 6,8 milionu účtů a firma také připustila, že třetím stranám umožňuje číst soukromé zprávy uživatelů (Facebook nicméně popřel, že by se tak dělo bez uživatelova souhlasu).