Hlavní navigace

Generální prokurátor Washingtonu D.C. žaluje Facebook kvůli laxní ochraně osobních údajů

Sdílet

Karel Wolf 20. 12. 2018

Generální prokurátor hlavního města Spojených států zažaloval Facebook kvůli slabému přístupu k ochraně osobních údajů, ten měl v minulosti umožnit britské poradenské firmě Cambridge Analytica dostat se kontroverzním způsobem k informacím o desítkách milionů uživatelů.

Média na zprávu upozornil přímo prokurátor Washingtonu Karl Racine. „Facebook nezvládl svou povinnost chránit soukromí svých uživatelů a klamal je ohledně toho, kdo měl přístup k jejich datům a jak byla využívána. Vystavil je také riziku manipulace, když umožnil společnostem jako Cambridge Analytica a dalším aplikacím třetích stran shromažďovat osobní data bez souhlasu uživatelů,“ zdůvodnil své rozhodnutí Racine. Podle generální prokuratury se Facebook dopustil prohřešku zavádějícím nastavením soukromí uživatelských profilů i vlastním laxním přístupem k uživatelskému soukromí, o úniku dat navíc uživatele neinformoval, ačkoli o něm věděl již v roce 2015.

Cambridge Analytica se k osobním údajům možná až 87 milionu uživatelů dostala v letech 2007 a 2014 skrze aplikaci psychologa Aleksandra Kogana, jež se tvářila jako běžný osobnostní kvíz, kterých se na populární sítí objevují stovky. Přestože se v době propuknutí skandálu již běžně tušilo, že aplikace třetích stan mohou sbírat osobní údaje, vyvolala kauza obrovský skandál i mediálním odhalením, že byla získaná data využívána pro cílení politické reklamy (včetně kampaně současného prezidenta USA Donalda Trumpa). Jádro problému ale spočívalo především v tomu, že Facebook až do roku 2014 vývojářům nezpřístupňoval pouze informace o uživatelích jejich aplikace, ale také o facebookových „přátelích“ těchto uživatelů.

Cambridge Analytica díky tomu pro kampaně svých klientů získala údaje o více než 340 000 spotřebitelích v hlavním městě USA, čím došlo podle prokuratury k porušení pravidla o ochraně místních spotřebitelů. Za každého jednotlivého washingtonského spotřebitele může firma dostat pokutu 5000 dolarů, celkem tedy až 1,7 miliardy dolarů (asi 38,5 miliard korun).

Aféra Cambridge Analytica už Facebook stála pokutu 500 000 liber (14,3 milionu korun) od britského úřadu na ochranu osobních údajů (ICO), současná žaloba je ale první významnější akcí proti Facebooku kvůli slabé ochraně osobních údajů, za kterou stojí americké úřady.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.