Hlavní navigace

Foto: Čína se nadchla pro sdílení. Kromě kol si lze přes aplikaci půjčovat i deštníky

Sdílet

Jan Sedlák

Čínské bikesharingové společnosti ofo a Mobike umožňující půjčování kol přes mobilní aplikaci zaznamenaly relativní úspěch (ne v Česku, odsud se ofo stáhlo), což u podnikatelů v Číně vytvořilo pocit, že sdílet by vlastně mohlo jít kde co. Jedním z takových nápadů jsou deštníky.

Mezi deštníkové startupy patří mimo jiné Mosun sídlící v Šanghaji. Ten začal v minulém roce umisťovat do stanic metra stojany se zelenými deštníky a postupně se mu podařilo expandovat i na další veřejná místa, jako jsou obchodní domy.

Princip fungování je podobný, jako je tomu u kol nebo elektrických koloběžek Lime, které nově jezdí v Praze. Do chytrého telefonu si nainstalujete aplikaci, u stojanu telefon namíříte na QR kód a odemkne se vám deštník. Na rozdíl od kol ho nelze odložit kdekoliv, ale je nutné ho vrátit do jiné základnové stanice. Ty ale v Číně přibývají a minimálně v metru jde o běžnou věc.

Jak vypadají deštníky Mosun v Šanghaji:

Podobných čínských pokusů, jako je Mosun, už se v zemi objevilo několik. Mnoho z nich ale těžce pohořelo. Například společnost Sharing E Umbrella v první fázi fungování přišla o 300 tisíc deštníků. Lidé je prostě nevraceli.

Firma měla nastavený model tak, že vypůjčení jednoho deštníku vyšlo na 0,5 juanu (asi 0,07 dolaru) na 30 minut s tím, že byla nutná záloha ve výši 19 juanů (2,8 dolaru). Za nevrácení nebyly žádné postihy, což zákazníky patrně nemotivovalo k tomu, aby deštníky vraceli. Výroba jednoho stojí kolem 60 juanů.

Podobný příběh potkal také přímo státní společnost, která provozuje metro v Šanghaji. Ta zprovoznila vlastní systém na půjčování deštníků. Kolem 100 tisíc jich ovšem zmizelo.

Mosun věří, že má model, který by mohl fungovat. Vyžaduje zálohu ve výši 39 juanů (6,15 dolaru) s tím, že prvních 24 hodin zápůjčky deštníku je zdarma. Pokud se v té době deštník nevrátí, každý den se účtují dva juany. Pokud zákazník deštník nevrátí do sedmi dnů, deposit se mu strhne a je považován za zákazníka, který si deštník koupil.

Mosun také stojany vybavuje displeji, které slouží jako reklamní nosič, což vytváří další zdroj příjmů. Mezi inzerenty, které jsem zahlédl, patří třeba Burger King.

Našli jste v článku chybu?
Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?

Žádné názory