Francie mění mediální regulaci, nový úřad bojuje i s digitálním pirátstvím

6. 1. 2022

Sdílet

Arcom Autor: Arcom

Na elektronická média ve Francii dohlíží od ledna nový Úřad pro regulaci audiovizuální a digitální komunikace (Arcom). Spojuje v sobě kompetence dosavadní Nejvyšší rady pro audiovizi (CSA) a ochranného svazu autorů Hadopi. 

Arcom bude mít ze zákona relativně široké pravomoce nejen v televizním nebo rozhlasovém vysílání, ale také při ochraně autorských práv, v rámci boje proti dezinformacím nebo při regulaci streamovacích platforem. Francouzská vláda argumentuje potřebou ekonomické rovnováhy v digitálním prostředí a pluralitou nabídky.

Úřad proto bude dohlížet na pluralitu, objektivitu a vyváženost rozhlasového a televizního vysílání. Sledovat bude také přístupnost obsahu pro obyvatele se zrakovým nebo sluchovým handicapem. Rovněž bude monitorovat věkovou kategorii pořadů. Odpovídat bude za modernizaci digitálního televizního vysílání a rozhlasového vysílání DAB+. Vede registr legálních streamovacích služeb. Sleduje, zda globální firmy jako Netflix nebo Disney+ investují do původní francouzské tvorby v zákonem stanoveném objemu. Eviduje weby s nelegálně šířeným obsahem a tento seznam poskytuje operátorům, provozovatelům platebních bran, reklamním systémům a poskytovatelům hostingu, aby na jeho základě zablokovali přístup k protiprávním službám.

Nejvyšším orgánem Arcom je devítičlenné prezidium. Každý jeho člen má mandát na šest let, voleni jsou různými způsoby. Tři členy jmenuje předseda Senátu, další tři předseda Národního shromáždění, jednoho předseda Státní rady, jednoho předseda Kasačního soudu. Prezidenta Arcomu jmenuje prezident republiky. Nejvyšším představitelem úřadu je Roch-Olivier Maistre, který dosud vedl Nejvyšší radu pro audiovizi (CSA). Organizační strukturu tvoří několik ředitelství a šestnáct územních audiovizuálních výborů v kontinentální Francii a francouzských zámořských územích. 

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).