Hlavní navigace

Francouzské Národní shromáždění schválilo návrh digitální daně

Sdílet

Karel Wolf 8. 7. 2019

Francouzské Národní shromáždění, dolní komora francouzského parlamentu, minulý čtvrtek podle tiskové agentury AP schválilo novou podobu návrhu zákona na zavedení takzvané digitální daně, její ambicí je alespoň částečně vykompenzovat přesměrovávání zisků velkých internetových firem do zemí s nižší daňovou zátěží. 

Takzvaná digitální daň měla původně začít fungovat na území celé Evropy, plán na ni byl oficiálně představen v březnu 2018),jednotlivé státy se na i ale nakonec neshodly. Proti se postavily některé země s nižšími daňovými sazbami jako Irsko a Lucembursko, kde mají často nadnárodní internetové společnosti svá evropská sídla, ale také severské státy Finsko a Švédsko.

Souvislosti: Evropská digitální daň pro Google či Facebook nebude, jednotlivé země se vydávají vlastní cestou 

Návrh zákona se ve Francii projednává již od jara, alespoň jednu jeho variantu již dříve odsouhlasily obě komory francouzského parlamentu, teprve nyní ale mezi nimi panuje shoda na kompromisním znění. Francie zavede povinnou platba do státní pokladny ve výši tří procent, návrh ještě musí tento týden formálně schválit horní komora parlamentu. 

Francouzský ministr financí, Bruno Le Maire, který za návrhem nového zákona stojí, prohlašuje, že zákon o digitální dani znovu nastolí fiskální spravedlnost vůči digitálním gigantům. Zákon má podle Le Maire fungovat jen jako dočasné opatření, které se zruší v okamžiku, kdy se Organizaci pro hospodářskou spolupráci a rozvoj podaří dojednat a prosadit mezinárodní podobu digitální daně.

Francouzská varianta daně by se měla týkat zhruba třiceti firem, jejichž digitální aktivity vygenerují globálně na tržbách ročně přes 750 milionů eur a více než 25 milionů eur přímo ve Francii. Země si slibuje, že by tak do jejího rozpočtu mohlo přitéci navíc 400 milionů eur jenom za letošní rok a 650 milionů eur v následujícím roce.

Česká republika připravuje podobný návrh. V připomínkovém řízení se momentálně nalézá jeho podoba se sedmiprocentní digitální daní pro velké internetové firmy. Té by měly podléhat internetové firmy s globálním obratem rovněž nad 750 milionů eur a zároveň lokálním obratem za uskutečněné zdanitelné služby v hodnotě minimálně 50 milionů korun. 

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 8. 7. 2019 14:46

    Martin P.

    Zatím z navrhujících stran nikdo nevysvětlil mechanizmu v rozporu s právem jak ty firma danit. Pokud firma XYBŽ má xxx mil zisk spadala by do výběru více zdaněných firem ale.... ... XYBŽ nemá zisk z pobočky na území Francie , může se dokonce stát že firma XYBŽ nemá na území dokonce žádnou pobočku Francie a její zájmy tam zastupuje jen nějaká právní kancelář.

    Už chci vidět diplomatickou roztržku jak Franici bude chtít po firmě z USA zaplatit daň za její podnikatelské aktivit prakticky kdekoliv jinde jen né ve Francii.

  • 8. 7. 2019 15:42

    jkjk

    Nevím jak francouzský návrh, ale ten evropský návrh to měl celkem jednoduše:
    "Tato směrnice se vztahuje na subjekty bez ohledu na to, kde mají daňovou rezidenci, ať již v členském státě, nebo ve třetí zemi."
    ale
    "Nicméně, v případě subjektů, které jsou daňovými rezidenty ve třetí zemi, s níž má dotyčný členský stát sjednánu smlouvu o zamezení dvojího zdanění, se tato směrnice použije pouze tehdy, obsahuje-li uvedená smlouva ve vztahu ke třetí zemi ustanovení obdobná článkům 4 a 5 této směrnice, a jsou-li tato ustanovení v platnosti."
    "Pro účely daně z příjmů právnických osob se předpokládá existence stálé provozovny, pokud existuje významná digitální přítomnost"
    Potom definice "významné digitální přítomnosti" (příjmy přes 7 mil EUR nebo 100 tis. uživatelů nebo 3 tis. smluv).
    A pak ještě:
    "Zisky, které lze připsat významné digitální přítomnosti v členském státě nebo které s ní souvisí, podléhají zdanění pouze v rámci daně z příjmů právnických osob daného členského státu."
    Ale reálně to většina firem z USA tahá přes evropské dcery, jinak by musely platit daň v USA, což taky samozřejmě nechtějí.

  • 9. 7. 2019 0:09

    bez přezdívky

    "může se dokonce stát že firma XYBŽ nemá na území dokonce žádnou pobočku Francie a její zájmy tam zastupuje jen nějaká právní kancelář."

    Otazka zni komu a kde plati francouzi, ci francouzske firmy, kdyz si chteji u firmy XYBŽ neco koupit, treba online reklamni prostor ci rovnou online kampan.

    "If you want to know what is going on, just track the money..."