Hlavní navigace

GfK: Letos se na celém světě prodá kolem čtvrt miliardy televizních přijímačů

Sdílet

Jan Brychta 7. 9. 2018

Výzkumná agentura GfK odhaduje na základě svého maloobchodního panelu, kterým monitoruje sedm desítek zemí, že v první polovině letošního roku 2018 dosáhly celosvětové tržby při prodeji televizorů částky 45 miliard eur. To je zhruba o jedno procento více nežli ve stejném období loňského roku, a je to především díky letošnímu mistrovství světa ve fotbale v Rusku.

Pro celý letošní rok pak citovaná agentura predikuje globální prodej celkem 238 milionů přijímačů, což znamená oproti loňskému roku nárůst o dvě procenta. Ke stoupajícím prodejům přispívá i zvyšující se zájem o špičková zařízení za vysoké průměrné ceny, smart televizory a televizory s připojením k internetu, stejně jako oživení na rozvíjejících se trzích. GfK zveřejnila údaje z celosvětového trhu televizorů v rámci berlínského veletrhu IFA.

Tahounem trhu se stala jižní Amerika

Z regionálního hlediska se o růst silně zasloužila Latinská Amerika. Země tohoto kontinentu přispěly v první polovině roku 2018 k celosvětovému zvýšení obratu na trhu televizorů pětadvacetiprocentním růstem tržeb.

Tento region se na celosvětových prodejích televizorů podílel jedenácti procenty a úspěšně se tak zotavil ze značných ztrát zaznamenaných v minulých letech. Vývoj v Evropě a v asijsko-pacifickém regionu se pohyboval mezi minus pěti a plus čtyřmi procenty.

Stoupá zájem o velké obrazovky

V prvním pololetí 2018 představovaly televizory s úhlopříčkou větší než padesát palců polovinu celosvětových prodejů. Cena těchto přijímačů může dosahovat až čtyř tisíc eur. Markus Kick, expert GfK na spotřební elektroniku, komentuje aktuální vývoj: Západní Evropa nejvýrazněji posouvala trend směrem k OLED, ale téměř všechny regiony vykazují trojciferný růst. Předpokládá se, že ve druhém pololetí se do hry zapojí další výrobci a dále posílí dynamiku tohoto trhu.

Odvrácenou stranou tohoto trendu je fakt, že rozlišení UHD a větší obrazovky mají dopad na roční spotřebu elektřiny těchto televizorů. V Evropě získalo během prvního pololetí 2018 pouze 33 procent prodaných televizních přijímačů energetickou třídu A+, což potvrzuje daný negativní trend. Prodej zařízení A++ je stále zanedbatelný.

Díky obrovskému úspěchu platforem pro streamování filmů a v důsledku toho, že mladší zákazníci ztrácejí zájem o lineární vysílání televizních pořadů, se stala smart televize téměř standardem, píše se v tiskové zprávě GfK.

Od ledna do června se prodej těchto zařízení podílel na celkových tržbách 85 procenty, zatímco v roce 2017 to bylo 79 procent. Na regionální úrovni během prvního půlroku 2018 činily tržby za smart televize v Latinské Americe 93 procent hodnoty prodejů. Pouze Střední východ a Afrika zůstávají pozadu se zhruba 66procentním podílem smart televizí na celkové hodnotě prodejů.

Roste i online prodej

V prvním pololetí 2018 představoval internetový prodej televizorů celkem 18 procent jejich celosvětového prodeje, což znamená oproti 15 procentům ve stejném období předchozího roku tříprocentní nárůst. Západní Evropa a rozvíjející se asijské země přispěly do internetového prodeje 17 a 22 procenty.

Toto navýšení se odráží rovněž na tom, kdy během roku dochází k největšímu prodeji: efekt Vánoc se naposledy projevil v roce 2015 a od roku 2016 se nejvyšší poptávka přesunula na listopad díky takovým internetovým prodejním akcím, jako je Černý pátek.

Tento vývoj je patrnější v zemích, kde velké internetové obchody pořádají během roku různé nákupní akce. Avšak fotbalové turnaje, jakým bylo letošní mistrovství světa v Rusku, posouvají prodejní špičky ještě dramatičtěji, v tomto případě do května a června.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.