
Google zmírní plošný zákaz inzerce na kryptoměny ve svých reklamních systémech. Zákaz přitom začal platit teprve v červnu letošního roku.
Nová pravidla se netýkají ICO, zde zůstává vše beze změny, povolují ale nově inzerci pro regulované kryptoměnové směnárny a burzy, a to zatím pouze na dvou trzích (Japonsko a USA). Nová pravidla začnou platit v říjnu.
Zákaz reklamy na kryptoměny, ICO a související produkty Google představil 14. března, dva měsíce poté, co stejné rozhodnutí učinil také Facebook, a měsíc před tím, než zavedení podobných pravidel oznámil Twitter. Ve všech třech případech se mělo jednat o preventivní opatření chránící klienty před vysoce rizikovými finančními produkty. Stejně přísná pravidla ale byla kromě kryptoměn zavedena de facto už pouze pro dva finanční deriváty – CFD (contracts for difference) a binární opce.
Ústupek Googlu se nicméně zatím týká pouze USA a Japonska, zatímco aplikace zákazu proběhla plošně. Inzerenti navíc budou muset požádat Google nejprve o certifikaci, a to pro obě země jednotlivě.
Není také bez zajímavosti, že právě vláda USA pravděpodobně hrála v zákazu klíčovou roli. Jak si začátkem března všiml server Trustnodes, rozhodnutí nebylo úplně dobrovolné. Na Google a Facebook byl již delší dobu vyvíjen tlak ze strany americké FBI a kanadské Binary Options Task Force, aby daný typ reklamy zakázala – úřady to zdůvodňovaly ochranou amerického spotřebitele.
„Vyrojila se zde doslova exploze nejrůznějších ICO, nových tokenů a doslova šílených nabídek. Vidíte ICO, které sbírají obrovské sumy peněz, a přitom za nimi někdy vůbec nic není. Veřejnost je ale tak poblázněná, že navzdory tomu po nich doslova hází miliony. Binary Options Task Force a FBI proto vysvětlily Facebooku své obavy a že tento typ reklam dělá z lidí snadné oběti. Zároveň vedeme podobná jednání také se společností Google a doufáme, že je nakonec přimějeme učinit podobné opatření,“ řekl tehdy na dotaz redaktorů serveru předseda kanadské Binary Options Task Force, Jason Roy.
Mateřská společnost Alphabet, pod kterou Google spadá, v současnosti generuje z online reklamy přibližně 86 % veškerých příjmů. Ty za první pololetí činily více než 54 miliard dolarů.