Reklamě na českém internetu stále vévodí displayová inzerce (zadavatelé za nic utratili 20,1 miliard Kč v ceníkových cenách), na druhém místě je reklama ve vyhledávání (7,3 miliardy Kč v reálných cenách). Celkem loni inzerenti investovali do digitální reklamy 28,6 miliardy Kč, uvádí tradiční průzkum Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR).
Celkové investice do internetové reklamy tak meziročně vzrostly o 23 % a pro letošní rok SPIR předpovídá 14% růst na 32,5 miliard Kč.
Také loňský rok přinesl růst výdajů do videoreklamy, která v roce 2018 měla na celkové displayové reklamě 25% podíl (5,09 miliard Kč v ceníkových cenách) a meziročně vyrostla o 43 %. Nativní reklama měla 3% podíl (622 milionů Kč) a meziročně stoupla o 97 %.
„Podíl mobilní reklamy z celkové display reklamy byl 30 % (5,95 mld. Kč), což představuje meziroční nárůst o 107 % a pro rok 2019 je u ní odhadován 20% růst,“ uvádí SPIR.
Stále větší část displayové reklamy se podle čísel SPIRu prodává programaticky. Tento způsob prodeje vzrostl meziročně o 54 % a celkem tvočil 62 % z celé displayové reklamy (SPIR do programatiku započítává prostor v reklamních obsahových sítích a RTB). V ceníkových cenách šlo o 12,47 miliard Kč a v reálných o 10,84 miliard Kč v reálných cenách.
Mezi jednotlivými mediatypy stále vede televize (53,1 miliard Kč), online reklama má 25% podíl, tisková reklama 17,1 %, rádiová reklama 7 % a OOH reklama (outdoor) 4,6 %. Jde ovšem o hrubé ceny bez slev.
Průzkum pro SPIR zpracavala agentura Median. Vycházela z údajů, které jí sdělili provozovatelé internetových služeb. Kompletní výsledky najdete na webu inzertnivykony.cz.