Hlavní navigace

Kolik domácností přijímá DVB-T2 vysílání? Odhady ATO a ČRA se dost liší

Jan Brychta

Dnes zveřejněné údaje z kontinuálního výzkumu, který v rámci měření sledovanosti realizuje pro Asociaci televizních organizací výzkumná agentura Nielsen Admosphere, o penetraci DVB-T2 přijímačů v tuzemské populaci se poměrně zásadně rozcházejí s údaji, které minulý týden zveřejnily České Radiokomunikace.

Zatímco kontinuální výzkum říká, že nově zaváděný standard zemského televizního vysílání DVB-T2 už přijímá sedm procent televizních domácností, podle průzkumu Českých Radiokomunikací je v současné době na příjem nového standardu vysílání připraveno 22 procent domácností. Oba výzkumy se tak v otázce penetrace DVB-T2 vysílání liší o patnáct procentních bodů.

Nevím, čím je rozdíl způsoben, ale sedm procent asi není reálné číslo. Větší smysl dává uváděné číslo 22 procent, uvedl pro server DigiZone Marcel Procházka, ředitel Českých Radiokomunikací pro oblast strategie a regulace. 

Tisková konference k oficiálnímu spuštění datacentra Tower Českých Radiokomunikací v prostorách televizního vysílače pražském na Žižkově. Marcel Procházka, manažer pro rozvoj služeb a strategie.
Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Marcel Procházka, ředitel pro oblast strategie a regulace Českých Radiokomunikací.

Vysvětlení je ale podle Procházky celkem jednoduché. Na trhu se již minimálně dva roky prodávají v drtivé většině DVB-T2/HEVC televizory. Za rok se na českém trhu podle neoficiálních informaci prodejců údajně prodá zhruba tři čtvrtě milionu televizorů, což za dva roky dělá jeden a půl milionu přijímačů. Při penetraci zemského televizního vysílání kolem šedesáti procent je tak za dva roky mezi lidmi přijímajících terestriku 1,5 milionu krát šedesát procent kolem 0,96 milionu televizorů, což je 21 procent, vypočítává Procházka. 

Penetraci pomáhají i diváci jiných platforem

Procházka také upozorňuje, že hodně diváků si koupilo DVB-T2 set-top box při vypnutí dvojprogramu ČT :D/art v multiplexu 3 a oznámení České televize, že z multiplexu 1 stáhne ČT Sport. K tomu sice nakonec nedošlo, ale lidi nakupovali tak, že prodejci měli prázdné sklady. Reálně tak penetrace může být vyšší, než je těch vypočtených 21 procent, tvrdí Procházka.

Údaj sedmi procent z kontinuálního výzkumu Asociace televizních organizací je z mého pohledu podezřele nízký, což potvrzuje i průzkum ministerstva průmyslu a obchodu ze září minulého roku, který už v té době uvádí, že 22 procent domácností je vybaveno DVB-T2 přijímačem, připomíná Procházka. 

České Radiokomunikace se v květnu dotazovaly, kolik lidí už DVB-T2 přijímá, a kladnou odpověď udalo 22 procent respondentů. Stejné číslo v různých časech je podle Procházky vysvětlitelné – ne všichni, kdo mají DVB-T2 přijímač, přijímají DVB-T2. Může se jednat například o diváky kabelové televize, kteří si koupili novou DVB-T2 kompatibilní televizi, ale na zemské vysílání se reálně nedívají. 

Prezentace z workshopu Českých Radiokomunikací

Našli jste v článku chybu?