Hlavní navigace

Konec veřejných telefonních automatů se blíží, ČTÚ chce zrušit jejich povinné provozování

Sdílet

David Slížek 28. 4. 2020

Letošní rok by mohl být pro telefonní budky v Česku rokem posledním. Český telekomunikační úřad (ČTÚ) chce operátorovi O2 zrušit povinnost provozovat je v rámci tzv. univerzální služby. Teď ve veřejné konzultaci sbírá případné připomínky

O2 ke konci loňského roku ukončil provoz všech veřejných telefonních automatů (VTA) mimo ty, které musí fungovat právě v rámci univerzální služby. Jde o posledních 1425 budek.

Podívejte se, jak se ruší a bourá telefonní budka:

Podle ČTÚ lidé automaty používají stále méně. „V roce 2017 se jednalo průměrně o 20 volání/1 VTA, v roce 2018 o 14,7 volání/1 VTA a v roce 2019 o 7,3 volání/1 VTA. S ohledem na klesající tendenci v průběhu let Úřad předpokládá, že v následujících letech by došlo k ještě znatelnějšímu snížení,“ píše ČTÚ.

Více volají lidé z budek jen v obcích, kde je špatné pokrytí mobilními sítěmi. Podle ČTÚ jde v letošním roce už jen o pět obcí. V minulých dvou letech z nich proběhlo v průměru 52 volání za rok. 

Čisté náklady na provoz budek přitom činí přes 30 milionů Kč ročně, ani přes snižující se počet automatů přitom toto číslo podle ČTÚ příliš neklesá.

ČTÚ proto navrhuje, aby od 1. ledna 2021 už nebylo provozování veřejných telefonních automatů ukládáno jako povinnost v rámci univerzální služby. Veřejná konzultace potrvá do 24. května.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 11. 5. 2020 17:34

    brk

    Telefonní budku jsem nepoužil tak 20 let, ale stejně si myslím, že je dobře, že tady jsou. Člověk nikdy neví, kdy se kde ocitne v potížích bez mobilu. Jestli to fakt stojí 30M, tak ty tři Koruny na osobu ročně mi přijdou těžce v pohodě.