Spíš než restaurování (tj. uvedení do původního stavu) se jedná o vylepšení. Vedle doplněných barev jsou tam také přidané textury, hlavně na pozadí. Celkově to vytváří velmi příjemný a svěží dojem.
Ale nemůžu si pomoct, ten ořez na 16:9 je prostě necitlivý a drastický. V mnoha záběrech se ztrácí podstatná část informace a působí to velmi stísněně (dojem prostoru z originálu je pryč).
Ačkoliv nejsem zrovna příznivcem černobílých animáků, a ani tohle není výjimka, ta barevná verze mi přijde taková divná ... Spíš než dílo výtvarníka, mi to připomíná starší flashovou hru. Jako by se tam vytratila spousta detailů a na další spoustě je vidět, že to někdo chtěl mít rychle hotovo. Třeba obr. 7 s tím křeslem. V ČB verzi mi to přijde jako drátové nebo proutěné, tedy "průhledné" křeslo, zatímco v barevné verzi má výplň s divným vzorkem a jeho vršek spíš vypadá jak vykousnutý z nějaké jiné scény pomocí kouzelné hůlky hodně starého photoshopu. Navíc ty barvy jsou děsně intenzivní, nehodí se k dílům, které byly už jako barevné natočeny. A ani se mi ta intenzita nelíbí a mým očím taky ne. Kdybych si měl vybrat, asi bych radši koukal dál na ČB verzi, ač se mi fakt nelíbí.
U starých 4:3 věcí opravdu nemá smysl snažit se je ořezávat. To mělo smysl v době starých a malých 4:3 televizí, na kterých když se pustil širokoúhlý film bez ořezu, tak zabíral jen něco přes polovinu už tak nevelké výšky obrazovky. Navíc se s tím tehdy i trochu počítalo (ani většina kin nebyla širokoúhlá), takže v okrajových částech obrazu se většinou nic důležitého nedělo. To se o horní a dolní části pořadů natočených pro 4:3 televizi říct nedá.
Pamatuji si na tuto scénu https://i.imgur.com/niaDi07.png z filmu podivné dědictví. Už nevím, na které naší stanici to běželo, ale výsledek byl, že hlavní postavy nebyly při souboji po ořezu vůbec vidět :-). Ale pravda je, že ono to nejde z 2.35:1 ani rozumně oříznout na 16:9, ne tak 4:3.
7. 9. 2021, 11:19 editováno autorem komentáře
Jenže to jsi nepochopil podstatu. Pokud se točí 16:9 na 35mm a ořezává se, tak ty části obrazu, které se oříznou, nejsou součástí scény, kterou má divák vidět. Myslí se na to už při natáčení. Zatímco když oříznu 4:3 film do 16:9, tak ztrácím část scény, kde původně bylo záměrem, že má být vidět. Dost tragickým příkladem takového oříznutí jsou staré díly Simpsonů, kde si s tím nedali ani tu práci, aby maska byla pohyblivá a nařezali jim hlavy.
Tak tady AI vubec nepoužívali, ale ten ořez je drastický, když dodělávali textury, tak ji mohli dát větší, do okrajů jako by "naklonovat" dokrestlit, stejně to pozadí je skoro všude dodělavané. AI by spíš pomohla s remasteringem do 4k. U dobarvování by měl vždy sát autor, jen ten mohl vědět, co tam melo být, ale tehdejší technologie to neumožnovala, defakto až nyní mohl "dokončit dílo".