Jenže to jsi nepochopil podstatu. Pokud se točí 16:9 na 35mm a ořezává se, tak ty části obrazu, které se oříznou, nejsou součástí scény, kterou má divák vidět. Myslí se na to už při natáčení. Zatímco když oříznu 4:3 film do 16:9, tak ztrácím část scény, kde původně bylo záměrem, že má být vidět. Dost tragickým příkladem takového oříznutí jsou staré díly Simpsonů, kde si s tím nedali ani tu práci, aby maska byla pohyblivá a nařezali jim hlavy.
Pamatuji si na tuto scénu https://i.imgur.com/niaDi07.png z filmu podivné dědictví. Už nevím, na které naší stanici to běželo, ale výsledek byl, že hlavní postavy nebyly při souboji po ořezu vůbec vidět :-). Ale pravda je, že ono to nejde z 2.35:1 ani rozumně oříznout na 16:9, ne tak 4:3.
7. 9. 2021, 11:19 editováno autorem komentáře
U starých 4:3 věcí opravdu nemá smysl snažit se je ořezávat. To mělo smysl v době starých a malých 4:3 televizí, na kterých když se pustil širokoúhlý film bez ořezu, tak zabíral jen něco přes polovinu už tak nevelké výšky obrazovky. Navíc se s tím tehdy i trochu počítalo (ani většina kin nebyla širokoúhlá), takže v okrajových částech obrazu se většinou nic důležitého nedělo. To se o horní a dolní části pořadů natočených pro 4:3 televizi říct nedá.