
Na jedné straně možnost sdílení momentálně nevyužitých kapacit vlastních dopravních flotil, na druhé jejich využití v nárazových špičkách nebo pro doručení na konkrétní čas. To má e-commerce a dopravním firmám přinést platforma Liftago.network, kterou oficiálně spustila logistická firma Liftago.
„Je to výhra pro všechny zúčastněné. Každá nová firma na trhu totiž nebude muset pro uspokojení potřeb svých zákazníků vytvářet svoji vlastní flotilu, ale bude moct využít volnou kapacitu aut, kol, skútrů, či dodávek, které už se v ulicích českých měst pohybují,“ popisuje spoluzakladatel a CEO Liftaga Ondřej Krátký.
Primárně jde o technologickou platformu, která dokáže v reálném čase přes jedno API propojit nabídku dopravních kapacit s poptávkou. Systém už testují e-commerce hráči jako je Alza.cz, Datart nebo Mall.cz, logistické společnosti DPD a DHL, či firma PNS, která distribuuje noviny a časopisy do schránek a trafik.
„Technologie na pozadí pracuje tak, aby nabídla každému řidiči tu nejvhodnější aktuálně dostupnou zakázku z blízkého okolí. Navíc využívá aukční princip a v aukcích okamžitě hledá nejvhodnějšího přepravce na tržním principu. V praxi to znamená, že balíček z blízkého e-shopu může putovat zákazníkovi nejefektivnější cestou přes přepravce, který je právě za rohem, i když jde zrovna o kurýra potravin,“ doplňuje Lifrago.
DPD a Datart zatím možnosti Liftago.networks testují na malé části svých zásilek (v řádu promile). Služba jim umožňuje například doručovat zboží v hodinových časových slotech nebo vyrovnávat neočekávané výkyvy poptávky.