Hlavní navigace

Obrat: Taxify už přijme pouze licencované řidiče

Sdílet

Karel Wolf 8. 1. 2019

Estonská alternativní taxislužba Taxify založená na sdílené ekonomice od 1. 1. 2019 mění v Česku pravidla pro řidiče. Ke schválení jejich registrace je nově potřeba nahrát průkaz řidiče taxislužby, mít vozidlo zapsané v evidenci vozidel taxislužby a nahrát koncesovanou živnost na silniční motorovou dopravu pro přepravu do 9 osob.

Vedle toho samozřejmě zůstávají také dřívější povinnosti nahrát občanský a řidičský průkaz a technický průkaz spolu s dokumenty potvrzujícími pojištění vozidla.

“K tomuto kroku jsme se rozhodli v návaznosti na dialog s úřady a chystanou novelu zákona o silniční dopravě, jehož změnu vítáme. Přistoupíme již nyní k aktivní kontrole těchto povinností partnerských řidičů i přesto, že to po nás současná legislativa nevyžaduje. Chceme, aby řidiči na změnu zákona byli připraveni a doplnili si všechny informace do našich systémů již nyní. Zájemce rovněž finančně motivujeme, aby dokumenty do systému zavčas nahráli,” upozorňuje Roman Sysel, šéf Taxify pro Českou republiku a Slovensko.

TIP: Taxify bude jezdit zase už jen v Praze, může za to legislativa

“Věříme, že Taxify začne využívat ještě více řidičů klasických taxi služeb. V poslední době evidujeme velký zájem ze strany klasických taxikářů a řidičů lokálních taxi aplikací, kteří Taxify berou jako doplněk k dispečinku či jízdám z ulice. Mnoho z nich pak plně přechází na využívání moderních platforem z důvodu jejich vyšší bezpečnosti, větší efektivity a snadného používání,” dodává Sysel.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 8. 1. 2019 23:06

    Pomáhač a chránič. (neregistrovaný) ---.ip6.tmcz.cz

    Ten pán z Taxify si protiřečí a v zásadě se usvědčuje ze lži. Zástupce Taxify v médiích sám opakovaně tvrdil (lhal), že nejsou taxislužbou a jejich řidiči nejsou taxikáři. O dialogu s úřady nemůže být řeč, naopak je to Taxify, které úřadům dělá zle a v Ostravě jej skloňují negativně ve všech pádech.

    Když jsme v Ostravě kontrolovali řidiče Taxify, neměli v pořádku nic, kromě zelené karty a řidičského průkazu. Automaticky spadali do správního řízení na Magistrátu města Ostravy, my jim dávali jen 500-2000 Kč za STK, kterou měli dvouletou, ale ze zákona mají mít jednoletou jako každé jiné taxi, bez ohledu na to, že se jím být necítí. Z pohledu zákona tím jejich vozidlo bylo nezpůsobilé pro provoz na pozemních komunikacích... To je problém i některých taxikářů, ale ne tak velký.

    Nyní v Ostravě probíhá cca 50 správních řízení s jejich řidiči, a to jen za odbor dopravy, kterému jsme předali jednotky kontrolovaných řidičů, než nás Taxify začalo blokovat. To není zrovna vzor dialogu s úřady, jak pan z Taxify tvrdí. V Ostravě úřady měli i aktivní dobrovolníky, kteří řidiče Taxify vozili přímo k nám, nebo zajišťovali důkazy pro úřady a pak jim je předávali jako na zlatém podnosu.

    Co jedno správní řízení, to sankce cca 25 000 Kč. K tomu si přičtěte další úřady, jako živnostenský, finanční apod. Finanční úřad má na kontrolu čas 3 roky... Je veřejným tajemstvím, že Finanční úřad pro Moravskoslezský kraj má kompletní seznamy řidičů, kteří v Ostravě jezdili, a jen čeká na platbu silniční daně a daně z příjmů fyzických osob, někde dokonce i na DPH. Správci daně už dávno nejsou sto roků za opicemi. Viz kauza Airbnb, co byla také jakože "sdílená ekonomika", ale přitom jde o regulérní byznys. Data z Airbnb finanční správa má.

    Souběžně s řidiči Taxify jsme kontrolovali i běžné řidiče taxi, u kterých byla míra přestupkovosti nižší, ale přesto se našli jedinci, kterým úřad zabavil auto a rozdal tučné pokuty. Padni komu padni, to je správná cesta, protože zákony platí pro všechny stejně.

    Problém u Taxify je, že když ještě v Ostravě fungovali a prováděli jsme kontroly, cíleně nám tato společnost blokovala mobilní telefony. Po jediné kontrole řidiče, který ji obratem nahlásil někam na jejich zákaznickou podporu, byl mobil policisty nebo úředníka zablokován pro tuto aplikaci "z důvodu nestandardní aktivity". To znamená, že firma Taxify cíleně úřadům a státním orgánům vědomě zamezuje vykonávat kontrolní činnost. Když je úřad písemně vyzval k součinnosti, vymlouvali se, že nemají o řidičích žádné údaje a že každá jízda je soukromoprávním vztahem mezi řidičem a zákazníkem. Opět lež. To už je ale věcí úřadů, ne policie.

    Při poslední kontrole v prosinci firma Taxify začala vystavovat faktury jménem své estonské centrály, nejspíše proto, abychom s ní museli komunikovat přímo do Estonska v estonštině. Tím se vše prodlouží a zkomplikuje. Tyto společnosti vědomě zneužívají české zákony a v konečném důsledku v nich nechají "vymáchat" řidiče, protože těm je pak uložena sankce.

    Jen na konec informuji, že kdo prošel správním řízením pro jízdy přes Taxify je z pohledu zákona vnímán jako nespolehlivý dopravce nebo řidič a nemůže už v této oblasti pár let působit. Takže takový řidič už nedostane průkaz řidiče taxislužby, aby se "zlegalizoval".

  • 8. 1. 2019 16:38

    Honza (neregistrovaný) ---.ipv4.broadband.iol.cz

    Jé konečně se po tolika letech začali alespoň trochu zajímat o české zákony. Ty jsou tak hodní :-)

  • 9. 1. 2019 14:07

    Úředník. (neregistrovaný) ---.nat.epc.tmcz.cz

    Ten příspěvatel z pomáhat a chránit to formuloval dost obecně. Jen účast ve správním řízení samozřejmě nezpůsobí nic. Nejspíše měl na mysli to, co se děje po nabytí právní moci. A tedy pak se z dikce zákona děje toto:

    Nespolehlivou osobou v silniční dopravě je osoba:

    c) která v posledních třech letech provozovala silniční dopravu pro cizí potřeby neoprávněně
    d) která se v posledních třech letech opakovaně dopustila jednání, za které jí byla pravomocně uložena sankce za porušení právních předpisů souvisejících s provozováním silniční dopravy s výjimkou sankce za spáchání přestupku proti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu podle zvláštního zákona
    e) která se jako řidič vozidla taxislužby v průběhu posledních tří let dopustila jednání, za nějž byla provozovateli taxislužby pravomocně uložena sankce za porušení právních předpisů souvisejících s provozováním silniční dopravy
    f) které byla v posledních třech letech odejmuta koncese nebo povolení k provozování silniční dopravy pro cizí potřeby z důvodů porušování povinností uložených právními předpisy souvisejícími s provozováním silniční dopravy
    g) které byl odebrán průkaz o způsobilosti řidiče taxislužby podle § 21 odst. 9 věty druhé, a to do doby, než jí je průkaz navrácen.

    Přeloženo, až správní řízení s řidičem Taxify, Uberu, s černým taxikářem, prostě s kýmkoli, kdo nemá vše v pořádku, skončí, je považován za nespolehlivého a nemůže působit v silniční dopravě. Takře řidič přijde o průkaz řidiče taxislužby, zpravidla nejméně na 3 roky. Provozovatel přijde o koncesi, opět zpravidla nejméně na 3 roky. Provozovatel a řidič může být stejná osoba, ale i odlišná, sankci tak dostávají oba.

    Mimochodem, v našem jistém krajském městě podle toho taxikáře kontrolujeme. Několika jsme také zabavili auta, pár jich skončilo, protože podváděli (typicky netisknutí účtenek, jejich nevypisování, chybějící zkouška z právních předpisů). Ale už mnoho let je klid, protože vědí, co mají dělat a dělají to, tyto věci se rychle rozkřiknou a pak ti špatní raději odstrojí svítilny, sundají reklamy a přejdou do ilegality, kde pak na Facebooku a jiných webech inzerují srandovní věci jako "soukromá přeprava osob" atp. a myslejí si, že nejsou taxi. Stále jím jsou, jen se tím vystavují ještě větší sankcím.

    Takže u nás nemáme problémy jako v Praze, kde evidentně magistrát buď neví, co má dělat, nebo to dělat nechce a pak tam šmejdi vozí turisty na letiště za pět tisíc a kazí reputací napříč celou republikou. Toto není ostuda taxikářů, toto je ostuda pražského magistrátu. Tohle se stát u nás, stačí jedno předvolání ke mně, věta se slovem "doložte" a taxikář skončil. On to ví, proto to u nás nedělá. Problém tedy není v zákonech, již ty stávající jsou dostatečné a sankce odstrašující. Kolegové v Ostravě si evidentně ve svém městě umí udělat pořádek. To je ale pro běžného spotřebitele dobrá zpráva, protože se nemusí bát jezdit taxíkem. A tak to má být. Je to služba jako komplexní služba, nejde jen o to kroutit volantem.

    Pokud jde o Taxify, na něj jsem se těšil, nastudoval jsem si problematiku, ale k nám nepřišli. Škoda. :-)))

  • 8. 1. 2019 22:04

    PKL (neregistrovaný) ---.koleje.cuni.cz

    Technologie převálcují právo? V takové zemi bych žít nehtěl. Nebo lépe: V takové zemi žít nebudu.

  • 9. 1. 2019 1:17

    Tom (neregistrovaný) ---.koleje.cuni.cz

    Nedalo by se blokování telefonů brát jako maření úředního výkonu, nebo něco takového?
    U jednoho mobilu to okecají, u dvou mobilů to okecají. U deseti těžko.

  • 8. 1. 2019 22:17

    Hanis (neregistrovaný) ---.ipv4.broadband.iol.cz

    Taxikáři pro ně jezdit nebudou pokud nebudou mít volnou roku při cenove nabidce žádný taxikář nebude jezdit pod dvacet korun

  • 9. 1. 2019 7:39

    Simi (neregistrovaný) ---.dssk.cz

    "Jen na konec informuji, že kdo prošel správním řízením pro jízdy přes Taxify je z pohledu zákona vnímán jako nespolehlivý dopravce nebo řidič a nemůže už v této oblasti pár let působit."

    Nějaká změna ve správním řádu?
    Spravní řízení měla být nezávislá služba veřejnosti a najednou samotná účast v řízení (jako se účastnit soudu) má za důsledek postih?
    Vzhledem k tomu, že jsem správní řízení již zažil, tak by se IMO vlastně jednalo jen o legalizaci stávajícího stavu, kdy je obhajoba součástí žaloby(snad jen ve správním řízení).

  • 8. 1. 2019 12:46

    Ppp (neregistrovaný) 2001:718:1e03:----:----:----:----:----

    V CR veci budou fungovat tak, jak napiseme zakony.

  • 9. 1. 2019 1:22

    Tom (neregistrovaný) ---.koleje.cuni.cz

    (to jméno jsem netrefil, ale určitě existuje něco, za co se stíhají lidi, kteří sabotují provádění kontroly, ne?)

  • 9. 1. 2019 10:19

    hmm (neregistrovaný) ---.ipv6.broadband.iol.cz

    Pirati plnou hubu kecu jak jsou pokrokovy a ted maj magistrat a nic se nedeje uz by davno meli zbytecnou povinost pro taxi licence v pripade pouziti appky a objednani jizdy predem zrusit... Taxi licence je prezitek jiz neni potreba regulovat trh se zreguluje sam uplne zrusit ci jen ponechat tem co chtej nabirat lidi z ulice ono se te vycisti samo....

  • 8. 1. 2019 20:44

    Jiří (neregistrovaný) ---.klient.poruba.net

    Jednou nás moderní technologie prevalcujou a politici ani takxikari nic stim neudělají ať se jím to líbí nebo ne