Hlavní navigace

Odchod šéfa Vltavy Petra Fischera provázejí rozpory, nástupce bude znám příští týden

13. 12. 2018

Sdílet

Český rozhlas - logo Autor: Český rozhlas

Generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral se rozhodl po dvou letech neprodloužit smlouvu stávajícímu šéfredaktorovi stanice Vltava Petru Fischerovi. Fischer byl do funkce jmenován bez výběrového řízení před dvěma lety a podle vedení rozhlasu to bylo „s omezeným mandátem“. Jeho úkolem bylo zatraktivnit program tak, aby přilákal nové posluchače, stojí v oficiálním prohlášení rozhlasu.

Náklady na program, vysílání a propagace stanice se podle Zavoralova vyjádření v letošním roce vyšplhaly na přibližně 64 milionů korun. Jen náklady na program se pak měly oproti loňskému roku navýšit o čtyři miliony korun. Nové programové schéma Vltavy pak veřejnoprávní rozhlas podpořil masivní marketingovou kampaní. 

Podle sdělení ředitele rozhlasu se tak Vltava stala v rámci programové divize Českého rozhlasu nejdražší stanicí. Aktuálně ji poslouchá 48 tisíc posluchačů denně a minimálně jednou týdně si Vltavu naladí 137 tisíc zájemců. Před rokem a přijatými programovými změnami, tedy loni na podzim Vltavu podle vedení rozhlasu ladilo každý týden 140 tisíc posluchačů a denně pak šlo o 47 tisíc lidí.

Spor o poslechovost

Generální ředitel Zavoral podle prohlášení usoudil, že posluchačský zájem v případě Vltavy stagnuje a pohybuje se kolem historicky nejnižších hodnot za dobu její existence. Pro srovnání před pěti lety Vltavu týdně poslouchalo kolem dvě stě tisíc příznivců týdně a zhruba osmdesát tisíc každý den, tj. zhruba o třetinu lidí více než nyní. Na základě našich zkušeností jsme přesvědčeni, že potenciál zájmu o v českém éteru jedinečnou kulturní stanici je vyšší, a Vltava tak nenaplňuje svůj potenciál. Očekávané výsledky se tedy nedostavily, tvrdí Zavoral.

Fischer na jeho tvrzení o klesající poslechovosti Vltavy reagoval na svém twitterovém účtu, kde ho označil za manipulaci a záměrné zkreslení čísel o historickém poklesu Vltavy, které podle něj způsobilo minulé vedení. V roce 2016 vykazovala podle Fischera Vltava v denním poslechu 41 tisíc posluchačů, zatímco teď je to 47 tisíc. Rozhlas navíc zamlčuje, že jsem byl za práci odměněn 95 procenty podle ukazatele KPI (key performance indicator, pozn. redakce), uvedl dále Fischer s tím, že mu až dosud nikdo žádné chyby nevytýkal.

Na podporu změn proběhlých na Vltavě a Fischerova vedení se na internetu objevil otevřený dopis, který podepsala řada posluchačů i kulturních pracovníků. Vltava se podle autorů zmíněného dopisu v posledních měsících stala nepostradatelným partnerem mnoha kulturním institucím, partnerem, kterému se daří současným jazykem komunikovat i složité kulturně-společenské otázky. Stanice tak lépe naplňuje poslání veřejnoprávního média a upevňuje jeho kredit, uvádí se v otevřeném dopise.

Publicistika místo vážné hudby

Zavoral tvrdí, že za zásadní chybu Fischerovy koncepce považuje absenci potřebné koncepce hudební dramaturgie. Klasická hudba, kterou Zavoral vnímá jako tradiční symbol Vltavy, se podle něj ocitla na druhé koleji ve stínu aktuální publicistiky.

Zavoral se podle prohlášení z těchto důvodů rozhodl na základě návrhu programového ředitele Ondřeje Nováčka neprodloužit Fischerovu smlouvu. Jméno jeho nástupce, který se od ledna ujme vedení stanice, bude oznámeno na veřejném zasedání Rady Českého rozhlasu příští týden. 

Podle Zavorala je důvodem neprodloužení smlouvy kombinace nesplnění úkolů, které Petr Fischer dostal před rokem a půl a které akceptoval, pokračující stagnace stanice, která provedla jen dílčí programové změny a nedokázala naplnit svůj potenciál mezi posluchači, a také ztráta důvěry.

Fischer v rozhovoru pro časopis Respekt tvrdí, že mu až dosud generální ředitel rozhlasu žádné chyby nevytýkal. Neprodloužení smlouvy pokládá za Zavoralovu osobní mstu. Ptal jsem se totiž na věci, které byly pro pana ředitele Zavorala nejspíše nepříjemné, jako je jeho účast v porotě Krameriovy ceny – a od té doby jsem v nemilosti. Zároveň mám pocit, že funguje velmi zvláštní kooperace mezi vedením rozhlasu a Radou Českého rozhlasu, která přestává být kontrolním orgánem. Podle všeho to vypadá, že se s generálním ředitelem domlouvají na společné strategii a postupu proti nepohodlným zaměstnancům, říká Fischer.

Vedení programu Českého rozhlasu mu nabídlo externí spolupráci na publicistických pořadech na stanici Vltava. Petr Fischer je zároveň jedním z moderátorů Den podle na stanici Plus.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Od roku 2016 do února 2019 vedl DigiZone.cz. Do redakce přišel z týdeníku Marketing & Media. V minulosti působil jako marketingový manažer Českého rozhlasu, redaktor týdeníku Strategie nebo reportér pořadu Občanské judo.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).