Ministerstva dopravy a průmyslu a obchodu by měla iniciovat změnu silničního zákona. Proč? Protože Uber. Podle zástupců představitelů obou měst společnost porušuje zákon. Na tiskové konferenci společnou iniciativu oznámila pražská primátorka Adriana Krnáčová a náměstek brněnského primátora Matěj Hollan.
„Z našeho pohledu se nejedná o sdílenou ekonomiku. Jedná se o porušování zákona o silniční dopravě. Je třeba, aby se změnila legislativa,“ tvrdí Krnáčová s tím, že dopisy oběma ministerstvům by měly být podle Krnáčové hotovy a odeslány ještě tento týden.
„Nechceme vzbudit dojem, že chceme brojit proti aplikacím a modernímu způsobu přepravy a taxislužby. Tyto aplikace jsou budoucností v taxislužbě. My ale chceme, aby všichni dodržovali zákony. Dneska ale Uber zákon obchází a získává konkurenční výhodu,“ říká Hollan.
Uber se brání. „Důležitá věc je rozsudek městského soudu z loňského roku, který zrušil pokutu pro partnerského řidiče. To je pro nás důležité. Podle našeho pohledu tak firmy fungující na principech sdílené ekonomiky podporuje i Evropská komise. Takže z našeho pohledu řidič, který jezdí pro aplikaci, zákony neporušuje. Podle nás Uber funguje jinak než taxi. Je to uzavřená komunita řidičů, kteří nemohou třeba brát lidi z ulice, nemohou stát na taxikářských stanovištích a podobně,“ tvrdil v nedávném rozhovoru šéf tuzemského Uberu Tomáš Peťovský.
Taxikáři to ale často vidí jinak. Právě v Brně předali na začátku března magistrátu koncept žaloby, se kterou chtějí zabránit poskytování služeb společnosti Uber ve městě. A to po jednom měsíci.
Považují ji za nekalou konkurenci, protože nabízí služby odpovídající taxislužbě, řidiči však neplní povinnosti, které pro taxikáře ze zákona vyplývají. Proti Uberu protestovali jízdami minulý týden rovněž pražští taxikáři.