Hlavní navigace

SDEU: UberPop není internetová, ale dopravní služba, a tak se má regulovat

David Slížek

Firma Uber prohrála jednu z bitev v rámci právní války, kterou v Evropě vede o to, jakým způsobem ji mohou státy regulovat. Zjednodušeně jde o to, zda je Uber dopravní službou, která podléhá patřičným zákonům a vyhláškám, nebo službou internetovou (tzv. službou informační společnosti), která podléhá jiným, pro Uber mírnějším pravidlům.

Podle aktuálního stanoviska generálního advokáta Soudního dvora Evropské unie (SDEU) je správně první varianta. Tedy alespoň co se týká služby UberPop, která propojuje amatérské taxikáře s potenciálními zákazníky.

Stanovisko se týká sporu, který Uber vede ve Francii. Firma je tam stíhána za to, že organizuje systém pro zprostředkování jízdy zákazníků s tzv. neprofesionálními řidiči (právě služby UberPop). Před tamním soudem se Uber brání tím, že francouzské zákony, které měl porušit, neodpovídají evropské směrnici upravující normy internetových služeb. Podle té jsou státy takové zákony nejprve povinny oznámit Evropské komisi.

Generální advokát Maciej Szpunar ale ve svém doporučení soudu říká, že „…členské státy mohou zakázat a stíhat protiprávní výkon takové přepravní činnosti, jako je činnost v rámci služby UberPop, aniž musí návrh zákona nejprve oznámit Komisi“.

A opakuje svůj nedávný názor z podobného sporu Uberu ve Španělsku (C‑434/15), že „…služba UberPop spadá do oblasti dopravy, a nepředstavuje tak službu informační společnosti ve smyslu směrnice“.

Připomeňme, že stanovisko generálního advokáta není pro soud závazné a SDEU nakonec ve věci může rozhodnout zcela jinak. Pro Uber to nicméně není dobré znamení.

Text celého stanoviska k případu si můžete přečíst v databázi soudu (věc C‑320/16).

Našli jste v článku chybu?