Hlavní navigace

Slovensko bude od firem vybírat poplatek za kanály na YouTube

3. 2. 2023

Sdílet

Youtube - youtuber - natáčení - makeup Autor: Depositphotos

Slovenské firmy, které používají při podnikání videoslužby typu YouTube, musí požádat o úřední autorizaci a zaplatit jednorázový poplatek až 260 eur. Povinnost jim vyplývá z nového zákona o mediálních službách. 

Předmětem úřední registrace jsou videokanály na YouTube, Twitchi, TikToku a dalších sociálních sítích včetně OnlyFans. Z pohledu zákona jsou ve srovnatelné pozici jako streamovací služby Netflix nebo Voyo. Jejich autoři se proto musí nahlásit jako provozovatelé audiovizuální mediální služby.

„Od jiných videí zveřejněných na internetu se audiovizuální mediální služba liší zejména tím, že má primárně hospodářskou povahu a je určená široké veřejnosti, právě proto podléhá jisté regulaci,“ oznámil ředitel Rady pro mediální služby Martin Dorociak.

Klíčový je výklad pojmu „hospodářská povaha“. Nejde jenom o tradiční monetizaci videokanálu. Úřad za hospodářské účely považuje i propagaci komerčních aktivit nebo umisťování reklamy v rámci videí. Souběžně musí být splněna podmínka, že cílem kanálu je informovat, bavit nebo vzdělávat širokou veřejnost.

Úřední povinnosti se netýkají běžných uživatelů sociálních sítí a platforem, kanálů s převážně soukromým nebo hobby charakterem, ani obsahu, na kterém provozovatel kanálu nechce vydělávat. Nemusí se registrovat ani školy nebo úřady.

Rada pro mediální služby má na udělení autorizace lhůtu 90 dnů. Firmy musí uhradit poplatek 260 eur, respektive 190 eur při elektronické platbě. Poplatek se platí jenom jednou, bez ohledu na počet kanálů. V případě youtuberů stačí, aby jenom úřadu oznámili, že kanál mají, a žádný poplatek hradit nemusí.

„Chápeme, že veřejnost by ocenila přesné a jednoznačné pokyny, konkrétně na koho se povinnost vztahuje a na koho ne, ale v tuto chvíli je nelze poskytnout. Povinnosti v této oblasti jsou nové nejen pro osoby, které na platformách sdílejí videa, ale také pro regulátora. Specifičtější kritéria nad rámec zákonné definice vyplynou až z aplikační praxe,“ doplnil ředitel regulátora Martin Dorociak.

Slovenské ministerstvo kultury výšku registračního poplatku vysvětlilo pro Deník N tím, že je podobná jako za licenci na celoplošné vysílání a úspěšná online videa mohou mít srovnatelný zásah.

V Česku se za registraci audiovizuální mediální služby nic neplatí. Youtubeři ani firmy se v rejstříku vedeném Radou pro rozhlasové a televizní vysílání nevyskytují. Typicky jsou v něm různé internetové televize, videopůjčovny nebo videosekce zpravodajských serverů. V evidenci je nyní 132 záznamů.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).