Současné vedení pražského magistrátu, které je ve funkci od loňského roku, v návaznosti na audit městských IT zakázek již stačilo zrušit projekty za 103 milionů korun.
Audit měl odhalit například tendry na nepotřebný software nebo duplicitní funkce. V jeho rámci vystoupilo celkem 11 problematických projektů, pět z nich město rovnou zrušilo, další se přezkoumávají.
„Když jsme na konci minulého roku přebírali agendu na magistrátu, byla tu celá řada nedokončených IT zakázek. Ty jsme se rozhodli přezkoumat, a když jsme zjistili, že jsou předražené nebo neužitečné, hledali jsme lepší řešení. Nejvíce se podařilo ušetřit zrušením zakázek na zbytečné nákupy software. Narazili jsme například na zakázku na nový software, u které audit zjistil, že jej příslušný odborný útvar nepožaduje,“ tvrdí primátor hlavního města Prahy, Zdeněk Hřib.
Mezi zakázky, které pokrývaly převážně funkce zajištěné již jinými systémy, patří například zakázka na Informační systém krizového managementu a zakázka na podporu vybraných modulů informačního systému. Město také tvrdí, že se mu podařilo ušetřit na Centrálním systému elektronického ověřování dokumentů dle nařízení eIDAS týkajícího se elektronických podpisů, v případě přepracovaného řešení, jehož cena by neměla přesáhnout 28 milionů korun, město hovoří o úspoře 20 milionů korun.
Seznam jednotlivých prověřených projektů přikládáme níže:
Zrušené projekty
- Zajištění základní a rozšířené podpory pro technologie pro zabezpečení perimetru sítě MHMP: 9 400 000 Kč (audit uvádí, že totéž je již řešeno v rámci dodávky nových síťových komponent)
- Informační systém krizového managementu (ISKM) a základní podpora po dobu 4 let: 47 600 000 Kč (zadání neodpovídalo požadavkům věcného garanta)
- Podpora vybraných modulů informačního systému (ISKŘ) na dobu 18 měsíců a jejich rozvoj: 6 792 500 Kč (probíhá útlum a zakonzervování původních systémů krizového řízení)
- Vývoj aplikací pro intranet MHMP, technická podpora, migrace: 19 800 000 Kč (má být řešeno na základě nového business zadání na intranet)
- Centrální systém elektronického ověřování dokumentů dle nařízení EIDAS: 47 992 000 Kč (dílčí funkční celky svěřeny do gesce OICT, postupný náběh služeb vůči městským částem, zapojení vlastních zdrojů)
Pozastavené projekty
- Vývoj aplikace podporující procesy BCM a její technická podpora: 5 900 000 Kč (nejprve má být vyřešena samotná koncepce a procesy BCM)
- Migrace internetového portálu hl. m. Prahy: 19 266 000 Kč (mění se rozsah požadavků)
- Zajištění služeb implementace bezpečné výměny dat: 17 713 000 Kč
Změněné projekty
- Informační systém finanční podpory hlavního města Prahy (granty): 16 390 000 Kč (upraveno pro omezení vendor-lock-in)
- Napojení jednotlivých částí IS GINIS Enterprice a na centrální systém IDM: 19 202 197 Kč (zakázka běží, ale město musí koordinovat postup s městskými částmi pomocí nově ustanovených orgánů celoměstské koncepce a zajistit jednotný přístup)
- Pořízení licencí k softwarovým produktům Microsoft: 47 863 401 Kč (město místo toho nakoupilo licence M365)