Jde o ceníkové ceny, ale i tak je to úctyhodné číslo: podle údajů Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) dosáhl objem internetové inzerce v loňském roce 19,7 miliardy Kč. Meziroční nárůst (v ceníkových cenách) činí 31 %. Vyplývá to z výzkumu, který pro SPIR pořádá agentura Median.
Po stagnaci mezi lety 2014 a 2015 tak online reklama výrazně zrychlila růst. „Nárůst je částečně způsoben metodickou změnou dopočtu reálných cen na ceníkové u části display reklamy,“ vysvětluje ale SPIR.
U investic do reklamních obsahových sítí a RTB, kde jsou uváděny reálné ceny, tak autoři výzkumu zvýšili částky o 15 %, aby je dorovnali ceníkovým cenám u ostatních druhů online reklamy. „Bez tohoto dopočtu by meziroční růst 2016/2015 byl 25 %,“ doplňuje SPIR. Podrobnosti o změně výpočtu jsou uvedeny v metodice průzkumu.
Ve srovnání výdajů do všech mediatypů vychází na online reklamu 21% podíl, uvádí průzkum. Největší část internetových inzertních výdajů připadá na celoplošnou (display) reklamu (14,2 miliardy Kč). Do této kategorie se letos poprvé započítává i reklama v obsahových sítích (Seznam Sklik, Google AdWords a Facebook), RTB a nativní reklama.
Druhou nejpoužívanější formou je reklama ve vyhledávání, do které investovali inzerenti 4,7 miliardy Kč v reálných cenách. Videoreklama z celkové display reklamy tvořila 19 % (2,75 miliardy Kč). A na nativní reklamu připadl necelý 1% podíl (80 milionů Kč).
Zajímavé je i další číslo: podíl mobilní reklamy na celkové display reklamě byl v loňském roce 12 % (1,75 mld. Kč).
Na kompletní výsledky průzkumu se můžete podívat na webu inzertnivykony.cz.