Ministerstvo vnitra rozjíždí projekt, který má zjistit, zda by v rámci tísňových volání bylo možné využít prvky umělé inteligence. Na projekt s oficiálním názvem „Zapojení umělé inteligence do příjmu tísňového volání“ vyčleňuje 25,8 milionu korun bez DPH ve formě dotace. Na akci budou pracovat tuzemské společnosti GoodAI Applied, Phonexia a SpeechTech a také Fakulta informačních technologií na VUT v Brně a Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava.
„Projekt zkoumá nasazení umělé inteligence pro příjem tísňových volání v průběhu mimořádných událostí pomocí hlasového chatbota. Je očekáván posun v řečové analytice, sémantické analýze, managementu dialogu a v hlasové syntéze, včetně integrace geografických informací. Výstupem je funkční demonstrátor pracující s reálnými telefonními hovory v podmínkách blízkých nasazení v Integrovaném záchranném systému (IZS) a doporučení pro integraci systému a jeho další rozvoj k automatizaci IZS,“ uvádí oficiální zadání.
O automatizaci call center se snaží řada projektů a firem na světě. Například Česká pojišťovna nasadila podobný systém pro práci s klienty, vybudovaný je na základech technologie IBM Watson. Vnitro chce například odlehčit zátěž u tísňových volání během katastrof
Tuzemské firmy, které se na projektu vnitra budou podílet, mají v oblasti zkušenosti. GoodAI Applied je odnoží firmy GoodAI. Na rozdíl od ní se nesnaží zkoumat obecnou AI, ale do praxe nasazuje prvky AI a datových věd. Podnik od roku 2017 vyvíjí vlastního chatbota založeného na algoritmech zpracování přirozeného jazyka (NLP).
Brněnská Phonexia je v oboru dlouhodobě známá, vychází z výzkumu na VUT a její technologie pro rozpoznávání řeči jsou nasazovány po celém světě. SpeechTech se zaměřuje zejména na převod mluvené řeči do textu a opačně. Technologie syntézy řeči (TTS) používají třeba rozhlasové systémy obchodů Kaufland a Makro. Vyhlašuje i poplachy u hasičů. VUT se pak zapojí zejména se svojí výzkumnou skupinou Speech@FIT a VŠB má k dispozici superpočítačové centrum IT4Innovations.