Tahounem televizní sledovanosti je česká tvorba

21. 11. 2022

Sdílet

Devadesátky Autor: Česká televize

Česká tvorba v televizní sledovanosti vítězí nad zahraniční. Televizi jsme loni sledovali průměrně přes 4 hodiny denně, přičemž 60 % času trávili lidé sledováním domácí – české nebo československé – tvorby.

Dlouhodobá data z elektronického měření sledovanosti zveřejnila Asociace televizních organizací u příležitosti Světového dne televize, který připadá na 21. listopadu. 

V loňském roce byla sledovanost televize rekordní – dosáhla 4 hodin a 2 minut. Průměrná doba strávená před obrazovkou se tak za posledních deset let nezkrátila, ale naopak prodloužila, a to o více než 20 minut.

Průměrný čas strávený před televizní obrazovkou

Průměrný čas strávený před televizní obrazovkou

Autor: Nielsen Admosphere

Diváci mají rádi lokální příběhy a místní umělce. Česká televize, Nova i Prima jim v tom vycházejí vstříc. „Podle dat z projektu měření sledovanosti tvořila místní (česká či československá) tvorba v posledních pěti letech 41 % veškerého vysílání zmíněných TV skupin. Podíl lokálních pořadů na sledovanosti je však dlouhodobě podstatně vyšší, představuje až 60 %,“ vysvětluje ředitelka agentury Nielsen Admosphere Tereza Šimečková.

Nejsledovanější letošní díl seriálu Devadesátky (ČT) měl přes 2,4 milionu diváků starších 15 let, nejúspěšnější epizodu seriálu Policie Modrava (Nova) sledovalo téměř 1,8 milionu diváků a nejsledovanější díl seriálu ZOO (Prima) měl 1,45 milionu diváků.

Ze všech seriálů a sitkomů v programové nabídce největších televizních skupin jich 16 % tvoří česká tvorba. Podíl českých seriálů na celkové sledovanosti je však několikanásobně vyšší, tvoří 45 %. Podobně u filmů, inscenací a činohry, jež mají jako žánry celkově druhý největší podíl na vysílacím času i sledovanosti, má 37% podíl na sledovanosti lokální tvorba. 

Podíl české tvorby v jednotlivých žánrech

Podíl české tvorby v jednotlivých žánrech

Autor: Nielsen Admosphere

U zábavných pořadů tvoří podíl sledovanosti českých pořadů dokonce 91 % – u nich je však také (na rozdíl od seriálů a filmů) vysoký podíl lokální tvorby daný už v samotném vysílání. 

Data o sledovanosti vychází z Projektu crossplatformního elektronického měření sledovanosti a konzumace obsahu (PCEM). Ten se skládá ze dvou základních částí: 1. PEM TV (televizní části), tedy měření sledovanosti živého i odloženého TV vysílání na televizorech, 2. PEM D (digitální části), tedy měření TV vysílání a dalšího videoobsahu zapojených médií na digitálních zařízeních. Projekt realizuje výzkumná agentura Nielsen Admosphere pro Asociaci televizních organizací.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).