Český telekomunikační úřad (ČTÚ) zveřejnil výsledky kontrolních měření pokrytí dálničních tahů a hlavních železničních koridorů mobilním signálem. Regulátor tak zkontroloval, jestli T-Mobile, O2 a Vodafone plní své závazky z aukce LTE kmitočtů z roku 2014.
Výsledek: závazky splněny. Podle předsedkyně Rady ČTÚ Hany Továrkové ovšem jen „minimálním možným způsobem“. „V aukci 5G byla kritéria nastavena přísněji,“ tvrdí Továrková.
Podmínky z roku 2014 daly operátorům povinnost pokrýt dálnice tak, aby byl signál dostupný na více než 90 % měřených úseků. Velká trojka kritéria podle ČTÚ splnila.
„Měřicí vůz projel všechny dálnice v obou směrech a sílu signálu zjišťoval po sekundě. ČTÚ tím získal náměry s hustotou přibližně každých 25 metrů. Vyplývá z nich, že existují ostré přechody mezi pokrytými a nepokrytými úseky. Pokud je těchto míst více za sebou, mohou uživatelé vnímat celou oblast jako nepokrytou, protože mobilní telefon nemá dostatek času pro přihlášení do sítě,“ podotýká úřad.
U železničních koridorů měli operátoři závazek, aby byly mobilní služby dostupné ve více než 80 % měřených úseků. I to všichni tři síťoví hráči splnili. „V některých případech je pokrytí ‚roztříštěné‘, velmi rychle se střídají pokryté a nepokryté úseky. V případě rychlých střídání těchto úseků dochází k tomu, že mobilní telefon nemá dostatek času k přihlášení do sítě, takže subjektivní posouzení pokrytí je nižší než stanovené měřením,“ dodává úřad.
Jak ČTÚ zjistil předchozím měřením v roce 2016, dostupnost a sílu signálu uvnitř vagónů komplikuje konstrukce železničních vozů – například pokovená okna. Pomoci může například instalace opakovačů signálu. České dráhy také letos v létě oznámily, že chystají nasazení vagónů s okny, která mobilní signál propouštějí lépe.