Hlavní navigace

Aleš Teska (TeskaLabs): Současný stav internetové bezpečnosti je neudržitelný

11. 9. 2015
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

 Autor: TeskaLabs
Aleš Teska před rokem rozjel startup, který má velkou šanci stát se další českou technologickou hvězdou v segmentu internetové bezpečnosti.

Český technologický startup TeskaLabs, který založili Aleš Teska a Vladimíra Tesková, se zabývá vývojem zabezpečení pro mobilní zařízení a internet věcí (Internet of Things, IoT). 

Startup existuje zhruba rok a jeho hodnota se už počítá na vyšší desítky milionů korun. Tým TeskaLabs prošel jarním programem akcelerátoru StartupYard a hned poté se dostal do prestižního akcelerátoru TechStars v Londýně

Prostředí v londýnském akcelerátoru je samozřejmě o poznání agresivnější a vyspělejší a od startupů se očekává určitá zkušenost, říká v rozhovoru pro Lupu Aleš Teska s tím, že pražský StartupYard byl skvělou přípravkou právě pro londýnský program, který stále probíhá.

TeskaLabs v polovině srpna ohlásili investici ve výši téměř 10 milionů korun a připravují se na další. Firma má hotový produkt využitelný i pro ochranu přístupu do cloudových center. V této oblasti nyní finalizuje jednání například s Googlem či Amazonem.

Velký potenciál vidí v internetu věcí. Aleš Teska ale nechce nic uspěchat. Ve firmě jsem vydal interní nařízení, že se projektům, které se týkají internetu věcí, věnujeme maximálně 20 % času. Kdybych toto nařízení neudělal, naše firma by už byla úplně ‚přepnutá‘ do Internet of Things, říká.

Na jaře jste prošli programem akcelerátoru StartupYard, nyní jste v prestižním TechStars v Londýně. Co vám StartupYard dal a jak náročné je to nyní ve Velké Británii?

StartupYard pro nás byl velká škola a osobně to také beru jako velký životní zážitek. Do StartupYardu jsem chtěl jít proto, abych si celé prostředí zažil. Měl jsem od něj velká očekávání a musím říct, že se naplnila beze zbytku, a ještě jej překonal. Posunul nás do byznysové, respektive komerční části, donutil nás přemýšlet nad produktem jako takovým, nad potřebami zákazníků, nad komunikací. Naučili jsme se, jak vést firmu, jak investiční jednání a tak dále. 

Z pohledu londýnského Techstars je StartupYard profesionální akcelerátor na globální úrovni. Pro TechStars nás připravil velmi kvalitně. Prostředí v londýnském akcelerátoru je samozřejmě o poznání agresivnější a vyspělejší a od startupů se očekává určitá zkušenost. Jde v podstatě o vojenský dril, kde se s námi nikdo příliš nemazlí.

Kdybyste měl vypíchnout hlavní rozdíly mezi oběma akcelerátory, jaké by byly?

StartupYard je hodně o pomoci, individuálním přístupu ke startupům, předávání znalostí. Přirovnal bych to ke škole. Kdežto TechStars je v podstatě vojenská přípravka. Je to dril, kde musíte plnit vytyčené cíle, hledat k nim cestu a podobně. Zprvu je to neuvěřitelně frustrující zážitek, ale jakmile se dostanete do tempa, zjistíte, že to má svou krásu. Na to přijdete už po prvním měsíci, tedy pokud ho přežijete.

Navíc během pár týdnů se zde setkáte s desítkami světových mentorů a získáte přístup k největším venture kapitálovým fondům. Mentoroval nás například zakladatel SendGridu, aplikace Periscope, nebo služby Skype. To jsou vše odchovanci TechStars. Po stovkách takových jednáních jste pak stoprocentně připraveni na obchodní meetingy, kde vás již pomalu nic nepřekvapí.

TechStars je prestižní značka, která by vám sama o sobě měla k firmáotevřít dveře. Je tomu tak?

Ta značka opravdu funguje. První část TechStars je o networkingu. Mají obrovskou síť mentorů, kterou můžete využívat. Řeknu příklad. Měli jsme indikovanou obchodní příležitost s velkou evropskou automobilkou. Je mnoho variant, jak takovou automobilku obchodně oslovit. Jedna z nich byla, že jsme se zeptali v TechStars, jak oslovit vývojové oddělení této automobilky. 

Druhý den nám přišel e-mail, že startup JustPark už pro stejnou automobilku pracuje na jednom projektu, a zajistil nám úvodní představení našeho řešení. Síla networkingu je obrovská. 

Jedním ze základních kamenů TechStars je motto „GiveFirst“, které výborně vystihuje podporu, kterou máte k dispozici. V Čechách jsem tento přístup mezi startupy zatím moc neviděl a přijde mi to jako velká škoda. Ondřej Krajíček z Y-Softu je světlou výjimkou, kterou hodlám následovat.

A samozřejmě – když řeknete, že jste z TechStars, firmy jsou vám více inovativně nakloněny. Velmi často se nám ale stává, že si nás firmy najdou samy. Velké společnosti mají problémy s inovacemi. A pro ty, které si tento problém uvědomují a hledají firmy pro inovace, je TechStars zárukou.

Na rozšiřování obchodu, tedy zákaznické báze, se nyní asi soustředíte nejvíce. Nebo máte hodně práce i s vývojem produktu?

Samozřejmě oblast sales je pro nás nyní prioritou. Je to hodně komplexní oblast, kde zkoušíme celou řadu přístupů. Ať už jde o přímý prodej nebo přes partnerskou síť. Oba dva způsoby přináší velmi zajímavé výsledky.

Pokud jde o produkt, tak ten je v podstatě hotový pro prodej. V současnosti stavíme vývojový tým v Praze, který se orientuje spíše na strategický rozvoj produktu. Také se nyní hodně díváme do prostředí cloudu. Hodně zákazníků totiž kromě hledání cesty, jak využít mobilní zařízení, hledá také způsob, jak se přesunout na cloud. 

V současnosti proto rozjíždíme projekt s Amazonem, Googlem a Microsoftem, kterým do každého jejich cloudového centra nainstalujeme svou „bránu“ (gateway). A tím umožníme zákazníkům, kteří používají své mobilní aplikace na těchto cloudových platformách, využívat naše brány, které už jsou v tom cloudu.

Takže jste se nakonec domluvili?

Ano, vyjednávání se nyní dynamicky vyvíjejí. Se všemi subjekty jsme v různých fázích jednání, ale dohoda existuje napříč všemi firmami. Ty jsou partnery TechStars, takže využíváme všechny dostupné páky, aby jednání dopadla úspěšně.

Naše řešení má tu výhodu, že tyto firmy dělá atraktivní i pro jejich zákazníky. Svou roli tam tedy hraje i tato přidaná hodnota. Vidíme, že poskytovatelé cloudových řešení o náš produkt mají zájem, naproti tomu na trhu nevidíme konkurenční řešení.

Náš produkt neustále rozvíjíme a hledáme cesty, jak ho nejlépe nastavit, a k tomu právě nyní hledáme lidi, kteří nám pomohou postavit celosvětovou síť gatewayí s moderním rozhraním pro zákazníky, kteří tak budou moci spravovat bezpečnost mobilních aplikací v cloudovém prostředí.

Kolik lidí nyní máte?

Nyní nás je sedm, z čehož máme tři technické lidi. Základnu máme v Londýně, takže jim umožňujeme dle jejich preferencí pendlovat mezi Británií a Českem. Technický tým ale stavíme tady v Praze. Osobně bych chtěl přijmout zhruba 10 techniků, kteří budou na rozhraní mezi vývojáři a bezpečnostními techniky.

Budoucnost tedy vidíte hlavně v cloudu?

Stále budeme nabízet řešení pro korporace, které preferují klasická datacentra. Z komerčního důvodu jsme se ale rozšířili do cloudu. Budeme i nadále podporovat oba dva způsoby rozvoje. Z pohledu doby je ale trend jednoznačný. Zákazníci budou do cloudu přicházet čím dál tím častěji.

V určitém okamžiku se tedy „on premise“ složka poníží a bude větší preference cloudových služeb, které jsou zásadně flexibilnější.

Cílíte na velké firmy?

V rámci produktu máme čtyři vrstvy. Jde o Enterprise, Pro, Basic a Freemium. Jelikož jsme v současné době relativně malí a nejsme schopni obsloužit všechny vrstvy, máme otevřenou jen vrstvu Enterprise, o které jsem se nyní bavil. A brzy budeme otevírat Freemium. To je v podstatě jen propagační vrstva pro podporu prodejů ostatních vrstev. S růstem cloudové části pak budeme postupně otevírat nové vrstvy.

Vaše firma se pohybuje na poli síťové bezpečnosti. S novou investicí od fondu Credo Ventures k vám přišel Michal Pěchouček, jeden ze zakladatelů Cognitive Security, které koupilo Cisco. Co přinese spolupráce?

Na ní se moc těšíme. Vidíme to jako klíčovou věc. Když máte síť bran po celém světě a sbíráte takováto data, získáváte unikátní pohled na to, jaký je stav mobilní bezpečnosti po celém světě. A pokud s těmito daty umíte pracovat a jste schopni vaše systémy naučit reagovat nebo detekovat, pak jste schopni přejít do aktivního způsobu, jak chránit vaše zákazníky.

Jsme schopni reagovat na aktuální hrozby a řídit trh mobilních aplikací tak, aby naši zákazníci byli v bezpečí.

A to vůbec nemluvím o přístupu ke zkušenostem, které Michal získal během budování a prodeje Cognitive Security. Pro startup, který podniká v informační bezpečnosti, je takový poradce neskutečně důležitý.

Další velkou věcí vedle cloudu pro vás bude internet věcí. Na tomto trhu už se také etablujete?

Ve firmě jsem vydal interní nařízení, že se projektům, které se týkají internetu věcí, věnujeme maximálně 20 % času. Kdybych toto nařízení nevydal, naše firma by už byla úplně „přepnutá“ do Internet of Things (IoT). Na tomto trhu je nyní obrovský „hype“ a naše řešení je plně připraveno pro internet věcí.

Není to na druhou stranu škoda?

Je to takové příjemné dilema. Vidíme, že mobilní řešení se v současné době prodávají. To je aktuální potřeba na trhu. Tam jsme schopni získat cashflow, vytvořit si základnu uživatelů a u nich pak určitou validaci.

IoT je více oportunistická záležitost. Samozřejmě se objevuje spousta projektů, které jsou pro nás zajímavé a technologicky dávají velký smysl. Zatím to ale není komerčně nosná oblast.

V současnosti tak věnujeme naše marketingové aktivity na bezpečnost a osvětu internetu věcí a vybíráme si některé projekty, které nám nyní dávají smysl. Pokud bychom se měli podívat na naši strukturu poptávaných zakázek, tak třetina z nich je z oblasti IoT.

Kdy se IoT stane hlavní částí TeskaLabs?

Je to vizionářství, ale myslím, že za pět, šest let bude internet věcí naší hlavní doménou. Mobilní byznys bude naše druhá noha.

Můžete říct příklad, na jakých projektech můžete v oblasti Internetu věcí dělat?

Internet věcí je široký pojem, takže oborově je to rozmanité – od autonomních vozů až po 3D printing. Představte si tedy chytrý vůz. Mozek vozu komunikuje s centrálou, tedy s datovým centrem automobilky. Pokud hackeři útočí na tuto infrastrukturu, mohou buď na auto jako takové, nebo na centrálu. Což se děje častěji. A my před takovými útoky auta i centrály bráníme. Technologicky to pro nás není nic nového. Naše technologie, jak je nyní připravená, může sloužit i k ochraně v rámci IoT.

Segment automotive má pro vás jistě velký potenciál.

Určitě, je to jedna z oblastí, do které se hodně díváme. Ale obecně, internetová bezpečnost byla dlouhodobě zanedbávaná. To už je ale neudržitelný stav. Doba, kdy jsme si mohli posílat nezašifrované pakety přes internet, už skončila. A to je prostor, který zaujímáme. Doba nám hraje do karet. Současné problémy nevyřeší staré postupy a technologie, musí přijít nové.

Nedávno jste získali investici v řádech milionů korun. Vaším úkolem je nyní hlavně růst?

Investoři vám samozřejmě nedávají přesné pokyny, co dělat. Sami chápeme potřebu agresivního zabrání trhu. Prostor je nyní otevřený, ale nebude tomu tak na věky. Kdo na trh vstoupí agresivněji a bude schopen se na něm pohybovat, ten se stane klíčovým hráčem.

Naši investoři to chápou naprosto stejně a jsme tedy na stejné vlně. To je naše mise. Peníze jsme získali proto, abychom rostli rychle, agresivně, abychom se nestali jen „malým“ byznysem.

Ale trh internetové bezpečnosti je pro investory obecně hodně atraktivní. Investoři vědí, že bezpečnost je děravá a někdo bude muset tuto díru zaplnit. To nám dává prostor vybírat si investory, kteří naší vizi chápou.

Na jaké trhy se chcete nyorientovat?

V současnosti jsme vytíženi britským trhem. Tam máte pocit, že byznys leží na zemi a vy ho jen sbíráte. Jde o rozvinutější trh a firmy se tam dívají na startupy jinak, více s nimi spolupracují. Tam tedy bude ještě hodně práce.

Osobně mám kromě britského trhu zkušenosti s německým, švýcarským a italským trhem. Pokud jde o USA, tam je to zatím otázkou. 

Myslím, že to bude záležet na tom, jakého investora získáme pro další kolo investice (tzv. seed round). Pokud bychom chtěli do Spojených států, pak bych rád investora, který nám se vstupem na tento trh pomůže. Ale na to musíme být napřed připraveni.

Chodí vám už nyní nabídky na prodej firmy?

Nabídky na prodej firmy dostáváme průběžně. Můj názor je takový, že hodnotu firmy jsme v současné době schopni zvyšovat sami. Nedává nám tedy ekonomický smysl firmy prodávat. Valuace firmy je nyní ve vyšších desítkách milionů korun. To je hodnota, kterou jsme vytvořili v týmu sedmi lidí za rok práce. A nic nenaznačuje, že bychom měli přestat růst dál. Takže prodej firmy nám nyní opravdu nedává smysl.

Netajíte se tím, že chystáte další investiční kolo. Kdy by k němu mělo dojít?

BRAND24

Pokud jde o seedovou investici, chtěli bychom ji zrealizovat do konce roku. Zatím nemáme konkrétní kalkulace, ale s mentory TechStars vedeme interní jednání o tom, jakou nastavit optimální investiční strategii. Myslím, že investice by měla přijít v řádu jednoho až dvou milionu eur. Už nyní máme třetinu této hodnoty komitovanou a jsme v jednání s velmi zajímavými americkými a britskými investory.

Smyslem investice bude vstup na trhy, o kterých jsem mluvil. Budeme replikovat postupy, které fungují na britském trhu. Konkrétní detaily budeme brzy zveřejňovat.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je redaktorem tabletového týdeníku Dotyk Byznys. V minulosti působil v agentuře Reuters, v Hospodářských novinách nebo Českém rozhlase. Zastával i post mluvčího skupiny Nova. Najdete ho na Twitteru a na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).