Hlavní navigace

Alex Ruzek: Na Nově už plánujeme pořady pro rok 2018. Program nelze dělat ze dne na den

Jan Potůček

Uvažujeme o pokračování Comebacku, angažmá Jana Krause i dalších řadách talentových show včetně Hlasu, říká v rozhovoru pro DigiZone.cz programová ředitelka skupiny Nova

Doba čtení: 25 minut

Čekali jste, že nástup letošní podzimní sezóny bude pro Novu tak jednoznačný? Prima přeci jenom výrazně investovala do drahých formátů, oprášila VyVolené i Talent, získala řadu známých herců pro seriál Cesty domů…

Čekala jsem to, byla jsem o tom už nějakou dobu přesvědčená. Na Nově plánujeme dlouho dopředu, neděláme rozhodnutí přes noc. Všechno bylo v běhu už nějakou dobu, část novinek jsme rozjížděli už v letní sezóně. S tou jsme byli spokojeni a měli jsme určité indikace, jak by to mohlo dopadnout na podzim. Dlouhodobě máme seriály, které nám fungují, u diváků jsou velmi úspěšné, takže z naší strany nebyly podzimní výsledky moc velkým překvapením. Myslím, že jsme podzimní schéma připravili dobře.

Nova na podzim nepřišla s výjimkou sitcomu PanMáma s ničím úplně novým, co by už na její obrazovce nebylo. Byla to z vaší strany strategie, dát divákům známé a osvědčené pořady a neexperimentovat s novinkami? Bojíte se jich?

Ne, nebojíme, ale pokud vám všechno funguje, nemáte prostor na spoustu novinek. Když se podíváte třeba na CBS nebo jiné úspěšné televize v zahraničí, je to u nich podobně, pouze na rozdíl od českých televizí mají mnohem víc slotů a taky o dost jiné rozpočty. Třeba CBS vysílá čtyři původní seriály denně, kromě soboty každý den v týdnu. To je nějakých 18 až 20 slotů týdně, takže každou sezónu mají čtyři nebo pět úplných novinek. U Novy to je ale ve stejném poměru, protože když máme šest nebo sedm slotů za týden, jedna novinka za sezónu je tak akorát. Není potřeba měnit věci, které fungují. Nova ví, v čem je dobrá a co diváci chtějí.

Nebojíte se, že se divákům vaše seriály okoukají? Většinu večerů v týdnu dáváte nějaký vlastní seriál.

Počítáme samozřejmě s každou eventualitou. Proto také dlouhodobě pracujeme na záložních variantách, máme spoustu věcí v přípravě na zkoušku, pořád točíme piloty, spousta lidí pro nás píše různé novinky. Takže si myslím, že kdyby něco takového nastalo, byli bychom připraveni reagovat velmi rychle.

Na seriály nesází jen Nova, častějí než dřív se objevují i na ČT 1 a loni na podzim zkoušela podobnou strategii Prima. Skoro se až zdá, že diváci, kteří seriály nemusí, v televizi nemají šanci po osmé hodině večer vidět něco jiného.

Ale na zahraničních trzích to je velmi podobné. To je televize, co jiného byste od ní měl čekat než zábavu, zpravodajství a hranou tvorbu, a velké plnoformátové televize musí mít vždycky vyvážené žánry, podobně jako Nova. Myslím, že poměr, jaký divákům aktuálně nabízíme, je akorát a odpovídá vkusu českého diváka. Kdyby se to změnilo a byla větší poptávka po zábavných pořadech nebo něčem jiném, jsme na takovou situaci připraveni. Částečně se to odráží na programmingu našich dalších stanic, tam se vždy snažíme divákům přinášet doplňkové žánry k seriálům na hlavní Nově.

Koho jste se před startem letošní podzimní sezóny obávali nejvíc? Primy, nebo České televize?

Upřímně, asi nikoho. Byli přesvědčeni o tom, že tak, jak jsme podzim nastavili my, je to správné. Nechci úplně hodnotit konkurenci, protože neznám všechny okolnosti, proč se rozhodli složit podzimní schéma tak, jak ho složili a kolik peněz do toho investovali. Samozřejmě ČT má trochu jiné zaměření než my a také jiné peníze, takže tam možná může časem dojít k určitým konfliktům, ale to ještě uvidíme. Ale když se podíváte, jaké výkony má Sanitka 2 v jejich historicky úspěšném slotu v pátek večer, a jaký je trend její sledovanosti, těžko říct, jak to bude postupovat dál.

Sanitka 2 je podle vás neúspěšná?

Tak rychlý sestup sledovanosti takto široce zaměřeného seriálu mi přijde rychlejší, než je obvyklé.

Všiml jsem si, že Výměna manželek, jejíž premiérovou řadu vysíláte proti Sanitce 2, tento seriál rychle dohnala a někdy ji dokonce poráží – tedy v kategorii diváků 15 až 54 let.

Výměna manželek je dlouhodobě značkou, která na tomto trhu funguje. Pro novou řadu se nám podařily zajímavé a nové castingy, takže diváci si tento pořad znovu našli. I minule jsme ji vysílali v pátek, tento slot je pro Výměnu manželek zavedený a funguje.

Osobně jsem čekal, že na podzim budete více bojovat s Českou televizí než s Primou, protože ČT podobně jako vy začala nasazovat větší množství původních seriálů. A je tam vidět zjevná inspirace Novou, z níž na Kavčí hory za Petrem Dvořákem odešla i řada tvůrců. Známý je případ cyklu Nevinné lži, u kterého ČT ani neskrývala inspiraci projektem Soukromé pasti, ale jde i o různé původní krimiseriály. Nevadí vám to?

Jsme rádi, že se námi někdo nechá inspirovat. Je to standard na každém trhu, že se všichni hráči nechávají někdy inspirovat lídrem. Takže je to asi normální. My se necháváme inspirovat od zahraničních televizí a vycházíme z různých výzkumů preferencí českých diváků a jejich ohlasů. Že se další hráči na trhu inspiruje některými našimi konkrétními formáty, je sice fajn, ale my už jedeme někam dál.

Co se týká Soukromých pastí, neměli byste problém s natáčením nových dílů, když jejich autorka odešla právě do ČT, pro kterou připravila Nevinné lži?

Nemyslím si, navíc na Nově ještě máme scénáře pro díly, které nebyly natočeny. Máme tedy možnost vyrobit nové epizody.

Počítáte s nimi?

V tuto chvíli to nechci říkat, ale je to jedna z možností, s nimiž kalkulujeme.

Soukromé pasti byly hodně sledované, ale na druhou stranu jejich výroba musela být dost drahá.

Ano, drahé byly, a my se musíme u každého takového projektu dívat také na reprízový potenciál, který u Soukromých pastí nesplnil očekávání.

Čekali jste víc?

Reprízy Soukromých pastí nejsou tak úspěšné jako u krimiseriálů nebo sitcomů. Takže je to žánr, který je podle mě z hlediska značky v pořádku, a co týče programu, zpestří ho, ale určitě to není „denní chleba“.

Soukromé pasti opakujete tuším teprve podruhé, zatímco takový Comeback reprízujete neustále a pořád má dobrou sledovanost. Čím to?

Protože to je výborný seriál. Osobně mám oblíbený americký sitcom Přátelé a na ten se dokážu dívat stále dokola, i když už všechny hlášky v něm znám nazpaměť. Comeback je pro Čechy něčím jako Přátelé, dá se na něj dívat neustále dokola.

Když se ještě vrátím k seriálům, neobáváte se, že vás ČT časem díky svým finančním možnostem převálcuje a připraví o tvůrce?

Tvůrci nejsou exkluzivní, takže i když někteří pracují pro ČT, můžou zároveň pracovat i pro nás. Historicky to tak fungovalo vždycky. Tvůrců je na trhu omezený počet a různě putují mezi televizemi. Přicházejí se stejným projektem do několika televizí a snaží se pro něj vyjednat co nejlepší podmínky. Na Nově mají otevřené dveře, neříkáme o nich, že to jsou „naši lidi“ a jiní tvůrci zase „jejich lidi“. Je tam trošku jiný problém v tom, že ČT má k dispozici jiné finanční prostředky než my. Na jednu stranu to může být lákavé, na druhou stranu těžkopádnost schvalovacích procesů v ČT může některé tvůrce odrazovat. Musí se rozhodnout sami. Nechci komentovat strategii ČT, vím, co by to měla být veřejnoprávní televize a co by měla splňovat. Pokud si myslí, že to dělají a plní službu veřejnosti tak, jak mají…

Naznačujete, že se ČT odchyluje od svého poslání a jde do komerce?

Řekla jsem, co jsem řekla. Pokud to něco naznačuje, musíte posoudit sám.

Neušetřili byste náklady na výrobu seriálů spoluprací se sesterskou televizí Markíza na Slovensku?

V minulosti jsme to zkoušeli, takovým mírně česko-slovenským projektem byl seriál Dokonalý svět a našli bychom i další případy. Také si navzájem prodáváme vlastní seriály. Na Slovensku zkoušeli vysílat Comeback, ale nesetkal se s úspěchem, my jsme získali seriál Susedia, který je na Slovensku velmi úspěšný, ale u nás bychom ho dali jedině na tematický kanál, nikoli na velkou Novu. Je vidět, že Češi a Slováci se liší, hlavně ve způsobu humoru. A v dramaturgických seriálech je vždy nějaký prvek humoru, takže uspět potom s takovým titulem na druhém trhu je těžké. Obecně koprodukce se zahraničím bývají složité, a to i když jsme jednali se Slováky nebo Němci, protože vždycky je to o tom, která země dostane hlavního hrdinu nebo hrdinku, a to pak mění hodnotu toho seriálu. Nikdy nejde o úplně dobrý kompromis, vždycky někdo vyhraje a někdo prohraje. Co jsem zatím viděla, vždycky se z toho stává takový kočkopes, někdo vyhraje a někdo to musí někde odvysílat, protože do toho investoval. Myslím si, že je lepší točit čistě české seriály.

Několikrát jsme zmínili sitcom Comeback, který je mimořádně úspěšný. Neuvažujete o jeho pokračování?

Otevřeně řeknu, že bychom ho rádi udělali, z naší strany je to zcela otevřená možnost. Ale nejde jen o naše rozhodnutí.

Tvůrci Comebacku z Novy odešli…

Odešli neodešli, jsou na trhu a většina těchto tvůrců stejně pracuje na externí smlouvy, buď pro nás, nebo pro někoho jiného.

A pak je to také otázka herců a jejich požadavků na honorář.

Vždy se ve všech ohledech snažíme najít řešení akceptovatelné pro obě strany. Comeback je velmi úspěšná značka a rádi bychom se k němu do budoucna vrátili.

Sitcom PanMáma, který aktuálně vysíláte na hlavním kanálu, mi už přijde jako takový slabší odvar Comebacku. Má podle vás potenciál pro natáčení dalších pokračování?

Comeback byl výjimečný v tom, že šlo o původní českou tvorbu. V té době jsme vychytali všechny drobnosti, které Češi mají rádi a dělají je tím, čím jsou. PanMáma je adaptace irského formátu a samozřejmě že v té to asi nikdy nebude úplně ono. Podobné to je se sitcomem Helena. V sitcomech jsme stále ještě pozadu, myslím tedy celý český televizní trh. Nova se na tuto oblast zaměřuje už nějakou dobu, vidíme v ní velký potenciál.

Během léta jste vysílali rovněž licencovaný zábavný formát Sígři ve výslužbě. Jak jste byli spokojeni s jeho výkonem? Čísla byla celkem slušná, uvažujete o pokračování?

Uvidíme. Byl to strašně těžký formát. Viděli jsme ho v původní verzi a všichni jsme se tomu hrozně smáli. Pak jsme ho začali točit u nás a zjistili jsme, že Češi reagují na tyto fórky jinak než lidé v jiných zemích. Bylo těžké najít dost skečů, aby to bylo zábavné. My Češi jsme totiž takoví, že když jdeme a vidíme něco divného, ani se kvůli tomu neotočíme. Myslíme si, že se nás to netýká, a ať si to ten dotyčný vyřeší sám. Takže když jsme natáčeli důchodce, který strká hůl do majonézy v obchodě, nikdo se na něj ani nepodíval. Bylo to tedy dost těžké, několikrát jsme museli pořad pořádně prostříhat, ale nakonec jsme byli velmi spokojení. Myslím si, že to je žánr, který tady chybí. Ráda bych se k němu vrátila, nebo se podívala na podobné formáty.

A případné pokračování by směřovalo opět na hlavní kanál Novy, nebo spíš na SmíchovFandu?

Tohle je věc, která se dá použít na jakémkoli kanálu v jakémkoli slotu. Stejně jako kdysi pořad s Petrem Rychlým nebo Natočto! Takové formáty budou fungovat pořád.

Zpět k seriálům: jak to vypadá s pokračováním Expozitury? V srpnu jste začali natáčet druhou řadu, počítáte s ní už pro jarní programové schéma, nebo až na příští podzim?

V tuto chvíli ji točíme, přesný termín dokončení zatím neznám. První řada měla zhruba 260 natáčecích dnů, takže u druhé to bude podobné. Dotočeno by mělo být příští rok v létě.

Takže do vysílání půjde nejdřív příští rok na podzim, příští jaro byste nestíhali?

Ne že nestíhali, ale my to nepotřebujeme. Jarní schéma pro příští rok máme hotové už rok. Vy novináři si vždycky myslíte, že něco dotočíme a za týden to půjde do vysílání, ale tak to nefunguje. Na Nově rozhodně ne.

My na internetu plánujeme z minuty na minutu, tak jsme tím asi nějak poznamenaní.

V televizi se naopak musí všechno dělat dost dlouho dopředu. Doslova. Včera jsme seděli s panem generálním ředitelem a řešili jsme program pro rok 2018.

Není to vzhledem k situaci v CME trošku předčasné?

Zadání je a myslím, že pořád bude, zůstat lídrem trhu. A podle toho i plánujeme.

Dobře, tak co bude Nova vysílat na jaře 2018?

Ordinaci (smích). Doufám, že Ordinaci. A taky Televizní noviny.

Překvapilo mě, že jednu z postav v druhé řadě Expozitury bude hrát Jan Kraus, který na Nově v listopadu uvede i Českého slavíka. Čím to, že jste sáhli po tak výrazné tváři Primy? Nebudete tím dělat reklamu Show Jana Krause?

Jan Kraus dlouhé léta působil také na České televizi, nějaké pořady dělal i pro nás. Podílel se na Talentu, takže si myslím, že to je člověk, který spolupracuje s různými televizemi. Nevím, jakou má smlouvu s Primou, ale nám se hodil na tuto konkrétní roli, tak jsme ho oslovili a on měl zájem do toho jít. Víc k tomu asi nemůžu říct.

Nechtěli byste Krause získat jenom pro sebe, třeba i s jeho Show?

Stále se díváme po trhu, co je tam divácky zajímavého a nevylučuji žádné možnosti.

Měli byste tedy zájem?

Jana Krause s jeho Show v té podobě, v jaké je dnes, bychom asi na Nově nechtěli.

Nova dlouho usilovala o vznik nějaké nové talk show, ale stále se vám ji nějak nedaří dát dohromady.

Talk show jsme mívali a asi ji do budoucna zase budeme mít. Je to také těžké umění, podobně jako sitcomy. Lidi v Česku jsou strašně vtipní v hospodě a mezi kamarády, ale napsat to na papír a připravit z toho pořad pro televizi, to ne. Je to umění, které ne každý ovládá.

Ony talk show na českých televizích obecně padají, třeba sledovanost Všechnopárty jde poslední měsíce dolů.

Všechno padá, protože je mnohem větší konkurence. Před týdnem jsem přelaďovala doma televizi, a v Praze jsem naladila 38 kanálů! Takže všem bude padat sledovanost, pohybujeme se v naprosto jiné době a jiném konkurenčním prostředí než dřív.

Řada dřívějších tváří Novy skončila na Primě, ale tam většinou nedosahují takových úspěchů jako u vás. Překvapila vás nízká sledovanost show Leoše Mareše QI?

Je to asi otázka dlouhodobého plánování programu. Když člověk nasadí něco více méně přes noc, tak se to může zázračně povést, ale většinou tomu tak není. My na Nově všechny pořady plánujeme dlouho dopředu, neustále vše přepisujeme, natáčíme piloty, testujeme, pak to znovu přepisujeme, třikrát přecastujeme a potom to má možná šanci jít do vysílání. Po celém tomto procesu z toho většinou bývá něco úplně jiného než na začátku.

Leoš Mareš chtěl původně svoji talk show na Nově. Proč ji nemá?

S Leošem Marešem jsme se nějakou dobu bavili o nějaké možnosti, ale nedopadlo to. Tak šel dál a možná se o tom pobavíme znovu někdy v budoucnu.

A bavili jste se o jeho vlastní show, kterou chtěl dělat?

Ne, obecně o jeho působení na Nově a jeho plánech. Měli jsme nějaké návrhy a nápady, co by mohl dělat.

A co jste mu navrhovali?

To asi nebudu komentovat, protože to je stále aktuální projekt, pro který hledáme moderátora. Jde o formát, který dlouhodobě chceme a Leoš Mareš byl jednou z tváří, která by měla na to utáhnout ho. Ale nebyl jediný.

A na čem ta jednání s Marešem skončila? Nelíbil se mu ten pořad, nebo měl příliš vysoké požadavky na honorář?

Spíš šlo o otázku času. Jak jsem říkala, všechny nové projekty neustále přepisujeme a ladíme, mluví do toho hodně lidí.

Je Leoš Mareš stále natolik populární, aby přitahoval pozornost velké masy diváků? Objevily se i názory, že se ho diváci za poslední léta v různých talentových show přejedli a tím pádem by se mu nedařilo na žádné televizi, nejen na Primě.

Asi to je trošku jinak. Já se taky každé Vánoce strašně přejím kachny, ale další rok si ji zase dám. Takže možná po nějaké pauze bude jiná situace.

Podobně dopadly i další osobnosti, které odešly z Novy do Primy. Výjimkou jsou možná Genzer se Suchánkem v Partičce, ale ti dělají dobrá čísla na Coolu, kdežto na hlavní Primě šlo spíš o průměrná čísla.

Ke konkurenci se vyjadřovat nechci. Ale obecně řečeno, Nova má samozřejmě nějakou hodnotu, nejen tím, co vysíláme, ale i marketingem a PR, který okolo pořadů roztáčíme. Vždycky jsme byli dobří v tom, že jsme dokázali vytvořit hvězdy. Že pak ty hvězdy dopadly jinak na konkurenční stanici, je věc druhá.

Vytváříte hvězdy a ty vám pak utíkají ke konkurenci…

To je všechno spojené dohromady. Proč Doktoři z Počátků fungují od začátku tak dobře, jak fungují? Je to dobrým námětem, scénářem, realizačním týmem, herci, designem, vším dohromady. A k tomu marketing, promo, načasování, schedulling. A když se netrefíme v jedné drobné věci, všechno se to rozpadne. Je to obrovská alchymie. Vždycky se divím tomu, když je něco úspěšné, a vůbec nejsem překvapená, když není. Je hrozně těžké udělat takto úspěšný produkt, a hlavně pro masovou cílovku. Každý si chce vybrat, chce něco přesně pro sebe, takže je těžké najít něco pro většinového diváka. Proto jsme rádi, že jsme se s Doktory takto trefili, že nám stále funguje Ulice a už druhý rok po sobě roste, drží se Ordinace…

S Doktory jste od začátku počítali i pro podzimní schéma, nebo jste čekali, jak se jim povede v letní sezóně, během které nahradili Ordinaci?

Ne, dopředu jsme si objednali výrobu dvou sezón. Byl to výjimečný projekt. Když mi ho ukázali poprvé – i když nejsem jediná, kdo do toho může mluvit – doporučila jsem, aby do toho Nova šla i bez natáčení pilotního dílu. Výjimečně. Je to jediný projekt na Nově, který prošel rovnou do objednávky na dvě sezóny, aniž by se natáčel a testoval pilotní díl.

Herci v Doktorech z Počátků nebudou mít žádné prázdninové přestávky? Nasadili jste je v létě, pokračujete v nich i na podzim a pokud se jim bude dařit, asi je budete chtít vysílat i po Novém roce…

Ty dvě objednané sezóny už dotočili. Šlo o léto a podzim, ale teď už točíme další, třetí sezónu. Produkční přestávky tam ale nějaké jsou, herci také netočí každý den. Jsou tam v cyklech, mají různé pauzy.

V minulosti jste podobně jako Prima sázeli na talentové a reality show. Na podzim dáváte novou řadu Výměny manželek, ale jinak jste tyto žánry opustili. Je to záměr, aby se divákům nepřejedly? Vrátíte časem na obrazovku SuperStar, X-Factor nebo Hlas? Nebo jsou tyto formáty kvůli menším výkonům a vysokým nákladům už passé?

Talentové show patří na plnoformátovou televizi. Aby byla plnoformátová, musí vysílat zábavu, zprávy, dramaturgickou tvorbu, publicistiku, zahraniční filmy, seriály… To všechno musí dělat hlavní stanice, pokud by to nedělala, byli bychom jenom jako takový lepší Fanda. V zahraničí talentové show fungují dlouhodobě, v Německu teď vysílají jedenáctou řadu SuperStar, v Americe dvanáctou nebo třináctou. A mají tam v jedné sezóně Hlas, SuperStar, X-Factor a v létě během slabé sezóny vysílají Talent jako takovou druhou ligu. Používají ho tam jako takový levnější formát, aby ušetřili peníze v low season. Talentové show tedy na plnoformátovou televizi patří, ale možná, že diváci jsou jimi teď trochu přesyceni.

To mě právě zajímá, zda si s nimi schválně dáváte přestávku, protože jich poslední léta bylo mnoho za sebou.

To asi ano. Nova dávala tyto show jednou za půldruhého roku, teď se na českých televizích objevují jednou za šest měsíců. Jsou to hodně podobné formáty, navíc jsme dost malý trh na to, aby se tu stále daly nalézat nové talenty, které budou zajímavé, byly za nimi nějaké příběhy a něco uměly. Česko má deset milionů obyvatel, to není ani New York.

A šli byste po zkušenostech s první řadou znovu do Hlasu?

Pro mě byl Hlas velmi úspěšný formát do té doby, co přešel do jakési SuperStar, tedy do živých přenosů. Ty už byly stejné jako SuperStar, jenom místo modré dekorace byla červená. Licensor ale už v tomto formátu udělal nějaké úpravy, vypíchnul v něm to nejzajímavější – tedy křesla s porotci a jejich otáčení. Hlas je tedy pořád hodně zajímavý, je to otevřená věc.

Šli byste do něj znovu?

(významné ticho) Ano, šla bych do toho znovu.

O Hlasu se říkalo, že ho na Novu prosadil dnes již bývalý šéf CME Ardrian Sarbu. Je to pravda?

To určitě není. Jde o show, která v Americe porazila SuperStar, takže to byl jednoznačný výběr, že ji musíme mít i tady a že to je budoucnost. Vždycky se čeká na nějakou novinku, která přebije tradiční formáty a zrovna teď jsme v takovém očekávání, jaká nová pecka přijde. Hlas byl zkrátka něco nového, i když šlo o variaci na existující show, a rozhodně na Novu patřil.

Jakým způsobem vlastně Adrian Sarbu zasahoval do programmingu Novy? Dával rady, vyjadřoval názory, nebo nařizoval?

Je to člověk, který má dlouholeté zkušenosti v televizi a byli jsme rádi za jeho názor.

Byl to názor, nebo generální rozhodnutí?

Za tu dobu, co jsem ho znala, udělal směrem k Nově asi tři generální rozhodnutí, že to bude tak a tak.

Jedním byla Tisíc a jedna noc…

(smích) Většinou se ale vyjadřoval tak, že to je jeho názor.

Adriana Sarbu v nejužším vedení CME vystřídali dva zástupci společnosti Time Warner, největšího akcionáře CME. Už jste se stihli pobavit o programu Novy, zajímají se o něj?

Ano. Zajímají se o program všech stanic CME, to není jenom otázka Novy.

To chápu, spíš mě zajímá, zda nepřicházejí s vlastní iniciativou, co by měla Nova na programu případně změnit.

Do tak hlubokých detailů jsme se ještě nedostali, ale předpokládám, a vzhledem k tomu, že mají zkušenosti s televizemi z jiných trhů, že můžou mít nějaké nápady a názory. Pravdou je, že já jsem na Nově už osm let a lidé okolo mě leckdy i déle, takže můžeme být zaběhnutí v nějakých kolejích a pohled zvenku nám může pomoci. Nemám s tím vůbec žádný problém.

Time Warner má vlastní televizní stanice včetně prémiových kanálů HBO. Využijete nějak vzájemných synergií poté, co Time Warner zvýší svůj podíl v CME přes 50 procent? České HBO teď spolupracuje spíš s Českou televizí než s Novou. Nebude to pak tak, že se Nova dostane k jeho titulům přednostně?

Ještě jsme o tom nemluvili, takže nevím, jak to bude nastaveno. CME ale zatím není pod Time Warner víc než před týdnem, pořád nejsou majoritním akcionářem. Nevnímám tedy, že by se něco změnilo. I co jsem slyšela, Time Warner funguje tak, jako jsme fungovali my s Media Pro Pictures – všechno je za tržní ceny. S Time Warner máme normální akviziční smlouvu za tržní ceny a myslím, že má cenu v tom takto pokračovat i do budoucna, třeba i s HBO.

Nova dlouhou dobu mluvila o multikanálové strategii, ale reálně provozovala jen dva volně šířené kanály. Teprve loni jste postupně rozjeli Fandu, Smíchov a letos ještě Telku. Proč ta multikanálovost přišla tak pozdě?

Asi na to nebyl správný čas. Každý projekt, který se na Nově rozjíždí, musí mít nějakou návratnost. Poté, co se trh s televizní reklamou po roce 2008 propadl o 40 procent, nedávalo nám to komerční smysl. Loni jsme viděli příležitost, že se to mění. Chtěli jsme být ve správný čas na správném místě.

A v tom správném multiplexu za ty správné peníze.

Nemyslím, že to bylo to podstatné, proč jsme launchovali nové kanály. Samozřejmě, že distribuční náklady tvoří podstatnou část všech nákladů na jednotlivé kanály, ale jsou tam i jiné položky.

Nova Cinema nedávno prošla zásadní proměnou. Kromě grafiky a nového webu Cinema.cz jste také upravili její schéma. Co vás k tomu vedlo?

Programovou strukturu Novy Cinema jsme neměnili, ta je nastavená dlouhodobě. Změnili jsme grafický obal, což je přirozené, protože tento kanál je na trhu už šest let. Grafika Novy Cinema byla dost zastaralá a okoukaná, takže změna byla přirozená. Zároveň si myslím, že se v rámci naší multikanálové strategie příliš překrývaly značky Nova a Nova Cinema, takže to byl i pokus je od sebe trochu oddělit. Z Novy Cinema jsme udělali takovou trochu luxusnější záležitost. Program se možná trochu měnil tím, že teď máme víc kanálů a obsah na nich třídíme trochu jinak. Výlučnější věci necháváme spíš pro Novu Cinemu, aby to byl takový výběrovější kanál pro trochu jiného diváka než předtím. Ke strukturálním změnám programu u ní ale nedošlo, jen k obsahovým. A když má velká Nova české filmy v sobotu, Nova Cinema je už nevysílá, posunula je na pátek. Diváci sice byli zvyklí na sobotu, ale to se Nova Cinema kanibalizovala s velkou Novou. Dáváme si tedy pozor, aby se naše kanály programově nekřížily. Nový grafický obal se ale moc povedl, vypadá výborně.

To ano, ale zdá se mi, že na výkonu Novy Cinema se to nijak nepodepsalo.

To máte těžké, přibývá konkurence, je tu stále víc televizních kanálů. Lidi, kteří jsou už nakloněni tomu dívat se na menšinové kanály, je mezi sebou střídají. Velké televizní stanice si drží svoje podíly, ty malé si je mezi sebou různě přehazují podle toho, co zrovna nabízejí.

Smíchov hodně stojí na amerických sitcomech, zejména těch, které už dříve vysílal hlavní kanál Novy a lidé je znají. Podobnou strategii se sitcomy má i Prima Cool. Na jak dlouho dopředu máte rozebraná práva a je možnost, že byste časem získali tituly, které nyní vysílá Cool?

Ano, akviziční tituly se obecně často přehazují z televize na televizi. Nedávno jsme se například rozhodli nedokoupit práva na seriál Walker Texas Ranger, který vždycky putuje sem a tam, chvíli ho máme my a chvíli Prima. Nechceme mít pořád stejný obsah, nebyla by to správná strategie točit pořád dokola tu samou věc. Takže si myslím, že časem se asi nějaké zahraniční sitcomy, které dnes vysílá Prima Cool, objeví u nás a naopak. Ale jaké a kdy, to teď asi neumím říct.

Podle čeho vybíráte, které z těch známých amerických sitcomů se hodí na kanály Novy a které už ne?

Samozřejmě máme nějaké akviziční dealy, takže nějaké věci, které jsou od těchto studií, nám automaticky přijdou. Nemusíme kupovat všechno, ale máme stanoven určitý počet hodin, které musíme odvysílat. Z toho vybíráme, co bylo úspěšného na jiných trzích. Konkurence je na tom podobně. Do toho spadá stará knihovna a nové tituly, a z toho všeho se pak vybírá. Co oni nevyberou, nebo co nevybereme my, může pak použít druhý.

Nejmladší z kanálů Novy, archivní Telka, se dlouho nemohl přehoupnout přes jednoprocentní podíl na trhu. Teď už se nad touto hodnotou drží delší dobu. Měnili jste od startu Telky vysílací schéma, abyste zvýšili její výkon?

Částečně za ten nízký podíl na trhu mohla nižší penetrace Telky v domácnostech, nějakou dobu divákům trvalo, než si ji doma naladili. Teď každý týden trochu rosteme. Sama jsem nedávno přelaďovala televizi po třech měsících, takže chápu lidi, kteří to neudělají hned první den poté, co odstartuje nějaká nová televizní stanice. Češi jsou hrozně návykoví, takže když si něco najdou, chvilku jim trvá, než si zvyknou, v jakou hodinu mají na novém kanálu očekávat oblíbené pořady, třeba že od osmi večer jde v Telce Milionář.

Zajímavé je, že hodně sázíte na archivní pořady s Genzerem a Suchánkem, kteří teď dělají Partičku na Primě.

Ti jsou spíš na Smíchově.

Jsou na Smíchově i na Telce.

V Telce málo, jenom když byli součástí nějakého jiného formátu, třeba jako hosté. Ale jejich vlastní formáty Mr. GS a Tele Tele jdou na Smíchově.

Ještě krátce k Fandovi a Nově Sport. Většinu atraktivních sportovních přenosů s českou účastí vysíláte na obou programech, přičemž ale Nova Sport je placený kanál. Neobíráte se tak o předplatitele? A nevadí to operátorům placených televizních služeb, kteří tak mohou přicházet o zákazníky, protože ti pak sledují ony přenosy zdarma na Fandovi?

Není to tak, že bychom vždycky všechno vysílali souběžně na obou kanálech. Třeba z Evropské ligy UEFA dáváme na Fandovi jeden zápas týdně, zbytek je na Nově Sport.

Když jste vysílali Wimbledon, šly všechny přenosy i na Fandovi.

Fanda slouží jako upoutávka na Novu Sport. Nabídne třeba jeden zápas z řady a zbytek je na placeném kanálu. Komentátoři se to už naučili říkat do vysílání, poutají další vysílání na Nově Sport. Cross promo funguje i ve Sportovních novinách na Nově. Včera jsme vysílali tři zápasy Evropské ligy UEFA a každý šel na jiném kanálu (rozhovor vznikal minulý pátek 4. října, pozn. red.). Když už máme nakoupená práva a jde několik zápasů ve stejný čas, proč je nedat na různé kanály? Co se týče Wimbledonu, vysílali jsme na každém programu (Fanda, Nova Sport) jiná utkání, diváci mají možnost výběru a nestává se tak, že nějaký zajímavý zápas neodvysíláme.

To chápu, ale když jde ten samý přenos souběžně na placeném a neplaceném kanálu…

Pokud se to někdy stane, je to z důvodu, že chceme vyjít vstříc divákům na Slovensku, kde Fanda nevysílá a také z důvodu HD verze, kterou má Nova Sport dostupnou na satelitu.

Stává se to celkem běžně, nikoli jen u Wimbledonu.

Wimbledon je největší tenisový turnaj a vysílají se přenosy i z osmi kurtů zároveň, jak už jsem uvedla, každý program vysílal (s výjimkou semifinále a finále) jiné zápasy a uživil by se klidně i třetí program. Taková tenisová nabídka, kterou přinesly kanály skupiny Nova, tady doposud nebyla.

Příští rok budete poprvé v historii vysílat kompletní zimní olympijské hry ze Soči. Exkluzivně jste získali hokej, zbytek budete mít na placených kanálech. Kde všude?

Převážně na Nově Sport, s výjimkou hokeje, který bude na hlavní Nově a na Fandovi. Na Nově Sport a Nově bude všechno v HD kvalitě, na Fandovi nikoli. A všechno bude i na Voyo.

Voyo nabídne jeden lineární olympijský kanál, nebo jich bude více?

K tomu budeme mít zvláštní tiskovou konferenci, takže tam se to dozvíte. V plánu je rozsáhlejší vysílání než jeden lineární kanál. To by byl v podstatě jen simulcast Novy Sport.

Opomněli jsme ještě MTV. Zaslechl jsem, že by česká verze tohoto kanálu měla končit. Je to pravda?

Veřejně se ví, že jsme měli pětiletou smlouvu na využívání licence MTV, která končí v prosinci 2013. Zatím jednáme o podmínkách, za jakých bychom ji prodloužili. Neříkám tedy, že MTV Czech končí nebo nekončí, je to zatím otevřené. Intenzivně jednáme.

Takže to je asi o ceně licence za používání značky MTV.

Jsme komerční televize, a jak jsem řekla, všechny projekty musí vykazovat nějakou návratnost a splňovat nějaké kritérium, které jsme si interně nastavili. Což teď v případě MTV vyhodnocujeme.

Poslední otázka na tělo: po odchodu Adriana Sarbu ze CME se spekuluje o tom, že někteří lidé z vedení Novy skončí. Odešel už ředitel zpravodajství Vladimír Mužík, vaše pozice je pevná? Budete programovou ředitelkou ještě za měsíc nebo za půl roku?

Mám ráda Novu, v různých funkcích v ní působím už osm let, včetně samotné CME. Vždycky budu chtít pro tuto společnost jen to nejlepší. Pokud si i ostatní z Novy budou myslet, že já jsem v dané chvíli to nejlepší pro tuto společnost, ráda na Nově zůstanu a budu pomáhat a dělat maximum pro to, aby byla tak úspěšná, jak je dnes. Pokud někdo přijde s tím, že má někoho lepšího, budu jenom ráda, že Nova bude ve správných rukou.

Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Našli jste v článku chybu?